Nej. Fick tag i en annan panna som jag skall ha inne har utökat systemet och därmed så kändes Viadrusen lite för liten.
Sedan så har jag länge funderat på att börja ha värme ute i garaget och då stod det mellan att gräva kulvert eller skaffa annan värmekälla där ute.
Jag hade en allt som behövs för inkoppling redan (radiatorer,tank, osv) redan enda jag saknade var en laddomat och en skorsten.

Laddomaten fick jag med nya pannan och en skorsten får jag till våren av en kompis som bygger nytt och 400l glykol fick jag av en åkare här i byn då alla nya lastbilar har en annan sort så det går att kallställa om jag vill det.

Tyvärr är en VP omöjlig att räkna hem i mitt fall.

Bara skojade angående VP :) Klart man ska elda ved.. d^_^b VP är för latryggar och pensionärer.. :rolleyes:

Vad blir det för ny panna då? Underförbränning i alla fall, eller? ;)

Jo det blir en modern panna inne i huset nu en Focus eco 40kW.

Med lite modifieringar skall nog den bli bra.
Konstigt egentligen att små konstruktions missar man ser som lekman bara genom att titta på pannan kan undgå ett helt företag vid konstruktionen av pannan.
Tur att det inte är några stora saker iaf, den nedre primärluften måste nog ändras annars borde det bli fullt med sot där då fläkten stannar.
Sedan måste ett tid relä installeras så att man bara trycker på en knapp vid uppstart istället för att hålla på och ändra rökgastermostaten.

Focusen ser riktigt fin ut på pappret. Har inte sett någon i drift dock. Sedan är det ju roligt att modda pannor, skulle vara riktigt tråkigt om det inte fanns något att testa eller förbättra..

Hur mycket acktank blir det till Focusen?

Har ju 2x750 till viadrusen redan nu tänkte först bara komplettera med en extra 750l tank som jag har sedan förut men har börjat tveka då jag ändå skall riva upp 2st golv till sommaren så är det enkelt att ta in en större tank ist.

Så till en början blir det 2x750l då har jag tid fram till sommaren att bestämma mig för hur jag skall göra.
Systemet som sådant borde bli rätt mycket bättre ändå jag har bytt alla radiatorer och stammar dessa kopplas in samtidigt som pannan.

Varmvatten beredningen skall skötas med en tva som borde förbättra skiktningen rejält då jag har en varmvattenberedare i tanken nu för den uppgiften.

Redigerat:
Har ni sett detta? I östländer sätter dom en fläkt i primärluften.
viadrus2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
viadrus1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Någon som kan hjälpa mig med min panna ?
Har en viadrus för 70cm ved.

Till en början när jag satt in pannan för 2 år sedan så hade jag dåligt drag så jag fick köpa mig en fläkt på skorsten.
Det är sjukt jobbigt att elda nu, hat varit hela tiden men. jag beskriver problemet:

När pannan brinner "ordentligt" så brinner det mest i framkant och väldigt dåligt baktill.
Det brinner upp i framkant och det är kolsvart i pannan.
Har bra drag hela tiden men måste ha primärluften öppen minst ca 5cm annars så brinner det inte.
Sekundärluften är helt öppen.
Kan inte dra igen draget någonting för då brinner dä ännu sämre.
Eldar torr gran, pannan brinner fint när man eldar brädor och sånt men är ju slut i pannan på 2 sekunder.
Man kan få det att brinna hårt så den brinner fint men vem vill elda minst 35 m3 för att värma upp ett hus på 90m2 till 21grader.....
Jag har ingen rökgastermometer tyvärr.

Hur bra är bra drag enl dig ? har du tillräckligt med tillluft till utrymmet ? Jag har själv en 34 kw Viadrus och kan MAX ha primären öppen 2-3 mm för att inte få övertändning och då eldar jag bara briketter med ved fick jag övertändning hela tiden så jag fick byta bränslesort. Det är inte så att spjället som sitter i rökröret är stängt så du inte får drag ? du ska inte behöva ha primären så öppen än om möjligt när du försöker elda surt virke , barrträd vill ha mycket primär då dom sotar nåt kopiöst enl min erfarenhet , mitt tips är kolla luckan på rökanslutningen och prova elda med annan ved eller köp 3 paket briketter och se om du får bättre resultat med dessa

Mitt drag är väldigt bra eftersom att jag har fläkten, det är en stor pjäs!
Om man tar en tändare i närheten av antingen primär eller sekundär så drar det in lågan direkt.
Samma sak med lite tidningspapper i rökröret så suger det in det fortare än kvickt.

Jag har två ventiler som står öppna när jag eldar, har även prövat att öppna fönstren.

Spjället ser jag i sotluckan på rökröret och det är fritt fram.

Jag måste ha primären öppen grymt mycket nu för att kunna elda, annars så är eldstaden kolsvart.. får lyfta upp luckan HELT.
Allt är nysotat också.
Jag får inte in luften ordentligt i pannan, får bara in den en bit in.
Vad tror ni om att flytta upp primärluckan till eldstaden ?
Alltså kapa upp ett liknande hål som nu och sätta igen det gamla å sätta underkant på luckan i underkant på eldstaden. Om ni fatta.
På så vis kan jag få in luft bättre än nu, tror jag har problem med att kolen lägger sig ivägen på botten och förhindrar luften att gå upp ?

Du måste få flöde underifrån och upp , hur tänder du pannan ? den ska tändas i toppen på veden , tänder du underifrån så blir det bara skit av det. Nedre rostret är inte igensatt ? det ska vara ganska gott om "hål" ner till askluckan/behållaren där

Det funkar absolut inte alls för mig om jag eldar som man ska i den där pannan, tar hundra år innan det händer något sen så brinner dä helt kasst.
Har använt pannan som man eldar i en underförbränningspanna för att få det att fungera. Tyvärr!
Jag funderar på om man skulle ta och öppna upp fler hål i botten, har gjort rent där iallafall så innan jag eldar så är det rent.
För när jag öppnar primärluckan helt så kommer luften in direkt i eldstaden och då kan jah få den att brinna fint som aldrig förr !

Nu prövade jag såhär innan eldning:
Gjorde plåtar till tuberna, sotade innan.
Gjorde rent hela botten väldigt noga.
La veden inte allt för tätt, hade lagomt stora pinnar.
Fyllde ca 40 procent med ved, på med fina bitar med masonit och papper längst upp.
Spruta på diesel här å var och sedan tände.
Satt mig och tittade hur allt reagerade, och laborerade med allt ifrån primärluften till rökgasfläkten.
Det har tagit ca 70 minuter nu och pannan står i 70 grader (börja på 20)
Får inte ens skiten att brinna häftigt..
Från början hade jag primären öppen ca 3cm och sekundären stängd.
Efter 30 min så börja det brinna sämre å sämre och pannan stod i knappt 40 grader.
Fick kasta in mer masonit å diesel.
Det enda som hjälpte sen var att öppna den stora nedre luckan och köra så tills det brann häftigt och pannan stod i 80grader. (Tog ett jävla tag innan det börja brinna häftigt)

Jag pröva med lite lite fläkt och väldigt mycket, men det spelar nästan ingen roll hur jag har det, bara jag inte stänger av den för då slocknar det.
Har sådant drag att om man har handen vid primärluckan så fryser man väldigt fort om handen!

Jag spyr på detta skit.......

blire mycke rök i pannan? tänkte om du har för mycke primär så pannan kväver sig själv.

@ Tiurinen: Kan du inte få hjälp av Linquist heating som är återförsäljare? Jag antar att du inte köpte pannan av dom men du borde kunna få bra tips i alla fall

Som det ser ut nu så brinner det knappt, pannan blir kolsvart av rök och det brinner i mitten av pannan (på längden) men det är så lite så det laddar inte på ett skit på vattnet.
Om jag stänger nedre luckan så är det mörkt sen, allt slockar.

Jo jag har köpt pannan av lindquist ny, de säger bara att det är inget fel på deras panna utan hur jag eldar och min skorsten. De svarar inte på mail heller...

Veden kan ju inte vara SÅ sjukt dålig att det knappt brinner!?

Veden kapades i sommras och sedan legat ute staplat under plåttak. Och ca en vecka innomhus i min källare .

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.