calmeus skrev:
Jag har försökt att experimentera med sekundärluften tex halvt öppen, helt öppen, lite öppen. Har även grejjat med primärluften och utgått från Lindquist´s rekommendationer med ca 15 mm öppen primärluft. Ökar jag primärluften för mycket med sekundärluften öppen puffar det in rök med jämna mellanrum. Men så fort jag eldar med öppen sekundärluft slutar det alltid med att elden kvävs i pannan.

Enligt Linquist heating kan det bero på läckage in i pannan men jag hittar inget som tyder på att det läcker. Har haft sidoplåtarna avlyfta och försökt "läck söka" pannan.

Hoppas denna information kan ge en idé hos er om vad det kan vara. I sanningens namn börjar jag bli desperat. Ska jag behöva slänga ut den nya pannan och använda den som fyll i något hål?
Ja det låter helt sanslöst..Rökpuffar ut ur sekundär luft intaget får ja bara om ja nån gång försöker kväva elden,typ sopa ihop spån/bark/bös från golvet o skyffla in.Har du släppte ett lod eller dyligt ner igenom skorsten/rökgångar så att du är helt säker på att det inte är täppt någonstans?Tillluft pannrum? Om inte annat får du väl ligga på hos Lindquist,kan ju gott skicka upp en ny panna åt dig.

Jag kan få rökpuffar ur min panna också när det tjuras och man tex kör in för mycket böss tex masonite och tallkvistar :rolleyes:
Samma sak när man inte eldat på flera veckor på sommaren då är riktiga tidningar (inget förbannade j¤%&a blankpapper det är det sämsta av det sämsta :@) det allra bästa då de knappt ryker.

Jag fick dock tjärsot (svartsot) i hela skorstenen när jag eldade surved en höst pga att jag var tvungen, men det påverkade ju iofs inte draget nåt jättemycket däremot sa sotarn att det inte såg bra ut :p Jag har helstenspipa.

Jag tror att draget i calmeus panna trots allt är mycket dåligt det är då pannan funkar som sämst tyvärr. Finns ingen sotlucka du kan kolla i för att se skorstenens inre?

Men kolla noga hur spjället står? Kan ju vara det som spökar också, reglaget lämnar ju lite övrigt att önska. Ta en BRA ficklampa och lys in så ser du spjället fullt öppet är det enda rätta.

Du kör inga turbulatorer eller liknande? Jag byggde ju några av dubbel TRP20 som var lite för effektiva :rolleyes:

Hej på er!
Har funderingar på att köpa en viadrus panna just för det inte finns så mycket som kan jävlas :).
Har idag en gammal kombipanna från 60-talet utan acktank :)
Får in en v8d på den yta jag har, den största blir ivägen för dörren till vedrummet. Finns det nån anledning till att inte välja så stor som möjligt?
Har tänkt ha 2250l acktank finns det nån chans att det går värma med ett ilägg med v8d?

PiKKo skrev:
Hej på er!

Får in en v8d på den yta jag har, den största blir ivägen för dörren till vedrummet. Finns det nån anledning till att inte välja så stor som möjligt?
Har tänkt ha 2250l acktank finns det nån chans att det går värma med ett ilägg med v8d?
har ungefär samma accvolym och panna!! men det finns ingen chans att du värmer det på ett ilägg !!

okej :(
det lät ju mindre bra hur mycket ack har du och hur mycket måste du elda för att fylla det?

en1300 lit + 750 lit. MEN nu eldar jag ingen riktig ved-jag eldar mest med typ sågverksspill och det blir ungefär 4-5 ilägg beroende på hur kallt de e.... jag hade nog satsat på en panna med underförbränningstypen - lägg till ca 5000 spänn till och du är där!!

Redigerat:
Jo har tittat lite på Ladan finns en återförsäljare här i stan. Men då blir det ju lite elektronik och keramik som ska bytas genom åren :(. Men samtidigt som du skriver så verkar det ju bli samma som jag har det nu springa till pannrummet hela tiden när det är kallt, hade tänkt få slippa det när jag ändå byter.

PiKKo skrev:
Jo har tittat lite på Ladan finns en återförsäljare här i stan. Men då blir det ju lite elektronik och keramik som ska bytas genom åren :(. Men samtidigt som du skriver så verkar det ju bli samma som jag har det nu springa till pannrummet hela tiden när det är kallt, hade tänkt få slippa det när jag ändå byter.
Att gå ned varannan-var tredje timma och fylla på pannan i
två minuter tycker jag inte är jobbigt .

rundvikarn skrev:
Du menar att det inte skulle vara mindre jobbigt att slippa det?
Att ladda ett dygns behov med ett ilägg är hel skönt.
Tänd o glöm

Ja det är rätt skönt speciellt om inte är hemma förrens vid kl 6 på kvällen. Blir rätt sent om man ska hinna med 4-5 ilägg.

rundvikarn skrev:
Nja jag tycker inte det är jobbigt men om man då ska gå ner varannan var tredje timma och som vedklyven skrev 4-5 gånger så får jag ju elda som nu JÄMT när det är kallt. Tanken med att byta panna är att slippa elda hela tiden när det blir kallt.

Andreas_Hansson skrev:
Du menar att det inte skulle vara mindre jobbigt att slippa det?
Att ladda ett dygns behov med ett ilägg är hel skönt.
Tänd o glöm
Precis det skulle ju vara drömmen :)

Finns lösning på det också, stavas Hefaistos ;)

v-g skrev:
Med keramik och elstads utrymme i plåt. Nja det hör väl inte hemma i den här tråden ;)

v-g skrev:
Ja tydlingen är det glömt att "komfort kostar".....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.