150 513 läst · 500 svar
151k läst
500 svar
Tips för Viadrusägarna
Ok, har du nysotat pannan? verkar vara väldigt ren. Har det med förbränningen att göra? Läste på detta forum igår om att tända ovanpå veden istället för underifrån.
Har precis provat att tända brasan i taket.
Har precis provat att tända brasan i taket.
Redigerat:
Jag kanske har missuppfattat bilderna, men blir inte arean hos tuberna kraftigt reducerad med denna typ av turbulator. I min förra panna hade jag skruvade turbulatorer och i den nya sitter det veckade i de rektangulära tuberna., men de påverkar inte arean hos konvektionsdelen.v-g skrev:
//Bosse
glena:När jag eldar med ved sotar jag före varje eldning. Du bör tända ovanpå ja. tjockast ved nederst sen tänder du på den tunnare veden och sen sköter det sig själv i stort sett.
Bosse_A:Helt rätt och i början blev det för "tätt" så jag fick aldrig upp fyren, detta finjusterade jag genom att stampa på turbulatorerna på källargolvet så de blev smalare
Bosse_A:Helt rätt och i början blev det för "tätt" så jag fick aldrig upp fyren, detta finjusterade jag genom att stampa på turbulatorerna på källargolvet så de blev smalare
Har lite frågor och funderingar angående Viadrus panna.
Har en liten kåk ca: 95kvm och tänkte börja elda med ved, problemet är bara att jag har en enplanskåk och min skorsten är väl en cirka 5-5,5m lång.
Enligt lindquistheating så trodde dom det var lite väl kort för en självdragspanna.
Så jag tänkte höra om nån här har erfarenhet av en kortare skorsten till en sån panna?
Tacksam för alla svar och tips jag får!
Mvh
Har en liten kåk ca: 95kvm och tänkte börja elda med ved, problemet är bara att jag har en enplanskåk och min skorsten är väl en cirka 5-5,5m lång.
Enligt lindquistheating så trodde dom det var lite väl kort för en självdragspanna.
Så jag tänkte höra om nån här har erfarenhet av en kortare skorsten till en sån panna?
Tacksam för alla svar och tips jag får!
Mvh
Hej alla
Det finns bra lösningar för skorstenar med svagt drag!
Enklast är en sugande skorstens fläkt som går att varvtalstyra.
Eller helt enkelt förlänga skorstenen, men den lösningen kan se ful ut.
Dragbegränsare är att rekomendera för att hålla draget till önshat undertryck.
håller förutom draget även hjälp med att vädra ut fukt / kondens.
Vist har den lilla Viadrus gjutjärns pannan inget större ved inlägg
men vill vi göra den mer bekväm och mindre passning är förugn att
rekomendera. Sådana finns för ved flis och sågspån.
Det finns bra lösningar för skorstenar med svagt drag!
Enklast är en sugande skorstens fläkt som går att varvtalstyra.
Eller helt enkelt förlänga skorstenen, men den lösningen kan se ful ut.
Dragbegränsare är att rekomendera för att hålla draget till önshat undertryck.
håller förutom draget även hjälp med att vädra ut fukt / kondens.
Vist har den lilla Viadrus gjutjärns pannan inget större ved inlägg
men vill vi göra den mer bekväm och mindre passning är förugn att
rekomendera. Sådana finns för ved flis och sågspån.
Mycket intressant tråd det här!
Flyttade till hus i början av 2006 och fick mig då en Viadrus på köpet (60cm), att det skulle vara så kontroversiellt att ha en Viadrus visste jag inte förrän jag började läsa den här tråden
Jag kör min helt original och har gjort så alltid, det tog nån vecka innan jag fick ordning på hur jag skulle elda i den, men efter det har det aldrig varit några problem. Efter att ha läst den här tråden är det nog några saker jag ska prova dock. Jag har alltid eldat nerifrån och upp, dvs lagt tidningspapper, in med lite ved, en halv kopp diesel, fyll upp med ved, tänd i botten. Men många verkar säga att man ska tända i toppen, så det kanske man ska prova.
Sen det här med turbulatorer har jag aldrig hört talas om innan, och det verkar ju som att det gör rena underverken, inte för att jag direkt känns som att min panna är kass.
Kör pannan mot 4x500L acktankar (varav två normalt ej används under sommarhalvåret). Kör jag med två av tankarna så har jag 90 grader (hela vägen) efter ca 1½ "omgång" ved (Om huset är varmt sedan innan). Vintertid när alla fyra tankar används blir det ungefär 3 "omgångar" innan det är 90 grader överallt i alla tankar, även då om huset är varmt sedan innan.
Slutligen en fråga; Jag har funderingar på att skaffa en pelletsbrännare, för att köra med när man är borta några dagar i rad (händer rätt ofta för mig) och inte vill komma hem till ett svinkallt hus utan varmvatten. Är det något man behöver tänka på? Är det något jag behöver? Jag hade bara tänkt köpa en begagnad pelletsbrännare (vill inte blåsa hur mycket pengar som helst) men är det bara att hänga på? Är det någon sorts standard när det gäller brännarna eller behöver man köpa något? Något annat som jag kanske inte ens tänkt på?
Flyttade till hus i början av 2006 och fick mig då en Viadrus på köpet (60cm), att det skulle vara så kontroversiellt att ha en Viadrus visste jag inte förrän jag började läsa den här tråden
Jag kör min helt original och har gjort så alltid, det tog nån vecka innan jag fick ordning på hur jag skulle elda i den, men efter det har det aldrig varit några problem. Efter att ha läst den här tråden är det nog några saker jag ska prova dock. Jag har alltid eldat nerifrån och upp, dvs lagt tidningspapper, in med lite ved, en halv kopp diesel, fyll upp med ved, tänd i botten. Men många verkar säga att man ska tända i toppen, så det kanske man ska prova.
Sen det här med turbulatorer har jag aldrig hört talas om innan, och det verkar ju som att det gör rena underverken, inte för att jag direkt känns som att min panna är kass.
Kör pannan mot 4x500L acktankar (varav två normalt ej används under sommarhalvåret). Kör jag med två av tankarna så har jag 90 grader (hela vägen) efter ca 1½ "omgång" ved (Om huset är varmt sedan innan). Vintertid när alla fyra tankar används blir det ungefär 3 "omgångar" innan det är 90 grader överallt i alla tankar, även då om huset är varmt sedan innan.
Slutligen en fråga; Jag har funderingar på att skaffa en pelletsbrännare, för att köra med när man är borta några dagar i rad (händer rätt ofta för mig) och inte vill komma hem till ett svinkallt hus utan varmvatten. Är det något man behöver tänka på? Är det något jag behöver? Jag hade bara tänkt köpa en begagnad pelletsbrännare (vill inte blåsa hur mycket pengar som helst) men är det bara att hänga på? Är det någon sorts standard när det gäller brännarna eller behöver man köpa något? Något annat som jag kanske inte ens tänkt på?
Jo, jag har faktiskt en 4kW elpatron i en av acktankarna, men jag hatar att betala elräkning
EDIT: Men ja, jag har tänkt använda denna om det inte är lätt och smidigt att sätta i en pelletsbrännare..
EDIT: Men ja, jag har tänkt använda denna om det inte är lätt och smidigt att sätta i en pelletsbrännare..
Redigerat:
Tror man får skaffa en till nedre lucka om man ska skifta mellan ved o pellets?Men det finns duktigt folk här på forat som tycker om o plundra med Pellets så ja ska inte lägga mig i.Lycka till med pelletsen!d^_^b
inga problem-jag har en km-px21 (tro jag den heter så, haha) skaffade en lucka xtra men jag eldade med ved ändå brännan satt i luckan-satte bara en plugg i brännar röret-sen va de bara att gasa på..bort med pluggen när pellets ville brinna (när pengar fanns)
Medlem
· västerbotten
· 211 inlägg
En jobbarkompis har en Viadrus för 60 cm ved kopplad till en 750 acktank via en 21.
Den kokar nästan på en eldning (utan påfyllning) .
Då startar han med tanken på 40 grader i topp .
Jag fick igår hem min lilla Viadrus , väntar på en 500 l tekniktank .
Just nu är pannrummet fyllt med ved upp till taket så jag rymmer bara en ack,
men har tänkt ansluta minst en till 500 som slavtank parallellt (med kranar på bägge rör)
Törs man ens provelda sin nya 50-cm panna innan man dockat in den andra 500-litern ?
Tacksam för tips
Den kokar nästan på en eldning (utan påfyllning) .
Då startar han med tanken på 40 grader i topp .
Jag fick igår hem min lilla Viadrus , väntar på en 500 l tekniktank .
Just nu är pannrummet fyllt med ved upp till taket så jag rymmer bara en ack,
men har tänkt ansluta minst en till 500 som slavtank parallellt (med kranar på bägge rör)
Törs man ens provelda sin nya 50-cm panna innan man dockat in den andra 500-litern ?
Tacksam för tips
Medlem
· västerbotten
· 211 inlägg
Har funderat på att tillverka sidoplåtar av 8 mm rostfritt ,
eftersom jag har obegränsat med sånt på jobbet .
Tubulatorer och keramik i bakkant finns också på
önskelistan innan uppstart .
Eldar mycket masonit och det är ohyggligt energirikt
så det kläcker keramikpannor pga hög panntemp .
24MW-pannan på jobbet ligger på 1100-1400 i panntemp
på en blandning av flis och masonitdamm .
eftersom jag har obegränsat med sånt på jobbet .
Tubulatorer och keramik i bakkant finns också på
önskelistan innan uppstart .
Eldar mycket masonit och det är ohyggligt energirikt
så det kläcker keramikpannor pga hög panntemp .
24MW-pannan på jobbet ligger på 1100-1400 i panntemp
på en blandning av flis och masonitdamm .