rog_ohl skrev:
Jag utgår från att du har en viadrus eftersom du skriver i den här tråden

Får du bara upp pannan i 76° så har du mycket felaktiga inställningar på pannan, hur har du ställt draglucka, sekundär och vad har du för rökgastemp?

Eller kan det vara så att du har en 50 kubiks ackumulatortank kopplad till Viadrusen? ;)

/R
ja med termostaten i så vart de svårt men med det första ilägget med ved utan termostat
så kom jag upp i ca70+ i hela tanken-med andra ilägget vart jag tvungen att stänga spjäll o luckor för pannjävlen bubblade på i 110+ och tanken låg då på ca95-100 grader- vad faan skulle jag hitta på ett sådant påstående för??? för mig är detta ingen tävling:mad:

Redigerat:
Hej!

Tillbaka efter en tids eldande som slutat med att jag byggt en tempreglering av rökgastempen. Kör på 330 grader och jag är väldigt nöjd, ingen jäXXXXX bergodalbana som när man var hänvisad till skruven på primärluckan. Inbillar mig att jag sparar vedoxå!

mvh Johan

jw11 skrev:
byggt en tempreglering av rökgastempen
Intressant, utveckla gärna och beskriv hur/vad du gjort mer ingående d^_^b

/R

Kan informera alla Viadrusägare att även jag har råkat på problem, egentligen inte med pannan men det är ju den som får skulden ändå.

Det hela beror på att veden (pga ihållande förbannat regn i en månad) är surare än sur pga någon
:)rolleyes:) inte har täckt över den eller fått in den dit den skulle mens tid var, samt helt sönderkörd gård (pga regnet) osv osv osv osv borförklaringarna är många men veden ligger ju där den ligger dvs på en betongplatta i regnet.

Nåväl felet blir att man inte får upp hettan i pannan och detta är enligt mig mycket illa, dels går massor med ved och dels blir det fanimej inte varmt plus att skiten brinner (eller snare pyr) i timtal.

Det jag genom empiriska studier framforskat är att dels är torr ved bättre än sur :D sen att det gäller att packa in noga i pannan så att luften inte kan smita bredvid. Mycket drag från början tills man fått upp hettan är A & O.

Tunt överst och tjockt neri hjälper till. Diesel är inte fel i uppstarten det gör att det enklare tar sig.

När väl hettan/glödbädden finns där ja då är det som att ta kakor från barnen ;)

Jag styr primärluckan med ett ställdon som i sin tur styrs av en pid regulator som får sin tempinfo av en pt100 givare monterad i rökröret. Har som sagt ingen ångest för att jag eldar för varmt eller för kallt. Det enda jag nu bryr mig om är erfarenheten från min anläggning angående hur mycket ved jag lägger in.

Jag motiverar min rökgastemp med att eldningen inte tar hela dagen samt att viadrus själv anger sin effekt vid styvt 300 grader.

Hur lägger man in bilder??

Redigerat:
C
Nu jävlar i hoppet fick cheetah minsann till blålågeförbränning på sin omodifierade viadrus.. Det är grejer det. Upp till 90 grader i panntemp på typ 5 minuter. Aldrig nånsin lyckats med det förut.

Receptet: Tändbrasa bestående av tidningspapper, tändflisor och fotogen, sedan fylla pannan ända upp med tätt staplad ved. När det tagit sig ordentilt justera in primärluften med skruven tills det börjar virvla och bli blått i sekundärhålet.

Heja.

Fick inte ens några problem med luft i laddpumpen, som jag ALLTID har fått när jag har eldat i den innan.

cheetah1 skrev:
Nu jävlar i hoppet fick cheetah minsann till blålågeförbränning på sin omodifierade viadrus.. Det är grejer det. Upp till 90 grader i panntemp på typ 5 minuter. Aldrig nånsin lyckats med det förut.

Receptet: Tändbrasa bestående av tidningspapper, tändflisor och fotogen, sedan fylla pannan ända upp med tätt staplad ved. När det tagit sig ordentilt justera in primärluften med skruven tills det börjar virvla och bli blått i sekundärhålet.

Heja.

Fick inte ens några problem med luft i laddpumpen, som jag ALLTID har fått när jag har eldat i den innan.
Om jag forstar dig ratt sa slanger du in ved pa en redan tand brasa?!?

Min erfarenhet ar att det borjar ryka som f.. och att rokgastempen gar ner om man gor det. Skulle du vilja utvecka vad du gor?

MVH J

Hejsan

Ser att ni labbat en hel del med Viadrus'en och dess effektivitet. Ska nog slänga ut min gamla kombipanna (CTC 265) till våren (kör pellets) och satsa på något nytt samt acktank. Skulle ni rekomendera Viadrus'en?

Såg att Kricken laborerade med något som han inte ville ge ut information om innan uppfinnaren hade godkänt det. Hur gick det med tekniken nedan? Någon som har info?

kricken_ skrev:
tyvärr kan jag inte delge alla bilder på mina modifieringar än pga att uppfinnaren av tekniken jag använder mig av inte vill att det skall bli publik än.

Men bara jag får klar tecken av honom så skall jag posta som en galning här.

Det är bra mycket högre potential i en viadrus än de flesta tror.

Men om du börjar med de modifikationer som redanstår i denna tråd så ökar du verkningsgraden markant.

Kapa bara inte sönder ved inskat luckan som jag gjort om du inte är säker med svetsen (rätt svårt att svetsa gjutjärn så att det håller).

Mitt sekundärlufts rör lan du se som en överkurs tills att du nått max på pannan med alla övriga ombyggnationer.

Kan inte annat än hålla med ante_b att hans insolerings projekt utför under för en viadrus.

De resultaten man kan uppå med en isolerad och rätt inställd viadrus är väldig bra.

C
jw11 skrev:
Om jag forstar dig ratt sa slanger du in ved pa en redan tand brasa?!?

Min erfarenhet ar att det borjar ryka som f.. och att rokgastempen gar ner om man gor det. Skulle du vilja utvecka vad du gor?

MVH J
Jo, det ryker som fan när man lägger in, men det tar sig rätt fort. I värsta fall får man stänga till sekundären och öppna nedre luckan så att det övertänds i främre delen, och sen stänga igen och öppna sekundären fullt.

Sen fyller jag aldrig mer än främre halvan av pannan, sekundärluften når ändå aldrig längre in, så det brinner inte där bak om man har primären strypt.

Övre halvan av luckan och framkanten på tuberna brukar vara ljusgrå efter ett tag, och röken är vit och försvinner fort.

kent.82 skrev:
Hejsan

Ser att ni labbat en hel del med Viadrus'en och dess effektivitet. Ska nog slänga ut min gamla kombipanna (CTC 265) till våren (kör pellets) och satsa på något nytt samt acktank. Skulle ni rekomendera Viadrus'en?

Såg att Kricken laborerade med något som han inte ville ge ut information om innan uppfinnaren hade godkänt det. Hur gick det med tekniken nedan? Någon som har info?
Det projektet vart nedlagt.
Förbränningen vart bättre men det störde den dagliga driften så mycket att det inte var värt besväret.
Tror att uppfinnaren av det hela är registrerad på forumet nu så han kan avgöra om byggnationerna skall göras offentliga.

Tänk bara på att INTE börja kapa i pannan innan ni är säkra på att lägga ner en väldig massa tid på att få det att fungera.
Det är väldigt mycket saker som skall stämma innan allt blir bra och alla saker påverkar varandra.

Okey jag förstår. Kricken kör du med några modifieringar nu på pannan samt hur funkar det?

Är det dumt att välja en Viadrus vid nyköp?

kent.82 skrev:
Är det dumt att välja en Viadrus vid nyköp?
Det måste det väl vara om det första man ska göra är att modifiera pannan så att den brinner bra:D
//Bosse

Bosse_A skrev:
Det måste det väl vara om det första man ska göra är att modifiera pannan så att den brinner bra:D
//Bosse
Det beror på hur pass intresserad man är.. Du mekar ju själv med lamda sond, vedklyv o annan bråte...

knekten skrev:
Det beror på hur pass intresserad man är..
...men herr knekten! Om man köper en ny panna kan väl inte det första man ska göra att leda om primär och sekundärluft, samt ändra utformningen av vedmagasin. Mitt intresse är att lära mig lite om omvänd förbränning genom att mäta på rökgasen, men det innebär inte att jag tänker skära med gas i min nya panna. Vad jag förstått av de olika trådarna här på forumet så finns det vedpannor som brinner bra utan modifieringar och då är det väl bättre att börja med en sådan panna
d^_^b
//Bosse

_ap_
Mitt tips är att kolla efter en annan panna, billigast är inte alltid bäst.

Efter ett tag kommer du uppskatta funktion före pris.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.