C
Smart!

Den här gången blev det lite fotogen. Tog 20 sekunder så var det full fyr i pannan. :D

Om man sätter en rökgasfläkt (på skorstenstoppen), är det lämpligt att installera en dragregulator då? Vi har för närvarande alldeles för dåligt drag.
 
Då behöver du inte installera en dragregulator. Då sköter fläkten draget.
 
En varvtals styrd fläkt kanske,går att ställa in efter rgt temp.:)
 
C
Hade hoppats på att man skulle kunna hitta nåt billigare bara... Men det kanske är vad dom kostar.
 
Vet du varför du har dåligt drag?

Kanske göra en egen glidgjutning till sommaren tänkte jag?
 
_ap_ skrev:
menar du att tanken fortare blir varm utan termostat?
japp- det gjorde STOR skillnad på min anläggning:D
 
vedklyven skrev:
japp- det gjorde STOR skillnad på min anläggning:D
Utveckla gärna det där lite mer om du kan? :rolleyes:

/R
 
C
v-g skrev:
Vet du varför du har dåligt drag?

Kanske göra en egen glidgjutning till sommaren tänkte jag?
Ja. Vi har ett 13 cm insatsrör i skorstenen, medan rekommenderat om jag minns rätt till den pannan är typ 17-19 cm eller nåt sånt. Glidgjutning i ett plåtrör verkar meningslöst.. ;)
 
Kan du inte ta ur insats röret då? Så får du grövre pipa..:)
 
Fixade lite bättre drag i min panna genom att stampa ihop turbulatorerna lite igår :)

Problemet är inte unikt för just viadrus, där det är dåligt drag kan många pannor trilskas. Hur man än gör så är ju grundproblemet kvar.

Vill man inte dra ur röret är nog en sån fläkt bästa lösningen.

Om jag tänder för fesigt så tar det sig inte särskilt bra, ibland inte alls. Det gäller att få till den initiala hettan. En yxa och klyva det sista man hivar in i stickor är jobbigt men fungerar. Mjölkförpackningar, tidningar osv tänder bra. Blankt papper är rena döden det är värre än asbest.

Jag turbar på lite ibland med tryckluften då blåser man även bort aska som ibland lägger sig ovanpå träna och hindrar draget i onödan. Passar även på att blåsa genom turbulatorena för att få iväg den finaste askan.
 
C
Vår skorsten är underkänd utan rör, då två pipor går ihop till en typ 2-3 meter ner i skorstenen, plus att det är en miljon utstickande tegelstenar på vägen ner. Fick vi reda på efter en kamerabesiktning efter en sotbrand för ett par år sedan.
 
Aj fasen. Iofs antog jag att du inte hade en ny keramikskorsten utanför heller precis. ;)

Du har ju alternativen och vilket du väljer är ju upp till en själv/plånboken.
 
_ap_
vedklyven skrev:
japp- det gjorde STOR skillnad på min anläggning:D
Åh fan, måste vara en riktig superpanna du kommit över, eller är det bara så att Viadrus är allergisk mot alla typer av moderna grejer även laddpaket...

Det är iallafall helt omöjligt att få ut mer effekt bara genom att ta bort patronen, OM den nu inte är trasig och i så fall rekomenderar jag att du köper en ny.
Det är inte bra att köra utan, inte ens för gjutjärn..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.