_ap_ har helt rätt, iofs tål ju gjutjärn mer korrosion än en plåtpanna men inte ens dessa är odödliga. Man ska aldrig köra en panna under 60 grader under längre tid. Det är till viss del därför en laddomat används.

I min startupcykel så värms pannan upp till kanske 90 grader innan pumpen slås igång av rökgastermostaten, när så sker så kyls pannan av iom att vattnet blandas runt och de 90 gradrarna bara gäller för utgående vatten. Rimligen så är de 90 litrarna i pannan då allt mellan 20-90 grader, pannan brukar vid igångslag gå ner till 60-70 grader som lägst för att sen konstant ligga på 90-95 under laddningsförloppet. Ingående ligger på en 75-80 om jag inte minns helt fel.

För övrigt måste jag flytta rökgastermostatgivaren ännu en gång den slår ju aldrig igång med mina kalla rökgaser :D
 
Hej Wodda och alla
Om rökgasfläkten denna ger bara förstärkt drag, det finns bra rökgasfläktar
men vist behövs dragbegränsaren ändå, det gäller ju att maximera draget
även rökgasfläkten ökar draget med stigande skorstens temperatur,
Dragbegränsaren ökar inte draget bara att hålla draget upptill max önskat
undertryck.

Woddas inlägg...
"Då behöver du inte installera en dragregulator. Då sköter fläkten draget."


"Min kommentar"
Fördelen med skorstensfläkt är det finns rätt drag redan vid upptändningen (kallpanna)
Alltså rökgasfläkt pluss en bra dragbegränsare som räcker till att hålla undertrycket till en önskad max nivå!
 
olle45:Helt korrekt dragbegränsare skall alltid monteras. Kostar ju knappt något heller så det är ju liksom inte lönt att fuska.
 
rog_ohl skrev:
Utveckla gärna det där lite mer om du kan? :rolleyes:

/R
haha- ja får göra ett försök..... när termisen satt i ladden så eldade jag i ca 6 timmar och klarade aldrig ladda den i botten i tanken typ 76 itopp och 37 ibotten med ca +3 ilägg:D tog då bort termostaten och vips så laddade jag tanken på ett ilägg på ca2.5-3h och tempen i tanken vart då ca70 topp 70 botten:cool: samma skitved har använts som tidigare inlägg ja-fläkten e borta sedan länge....
 
_ap_
skulle tro att du istället för att ha varmt uppe och kallt nere så har du utan termostat ljumet i hela tanken..
 
vedklyven skrev:
termisen
Tog du bort "endast" termostaten och lät ventilsliden(kolv) och fjäder sitta kvar, eller plockade du ut allt?

/R
 
_ap_ skrev:
skulle tro att du istället för att ha varmt uppe och kallt nere så har du utan termostat ljumet i hela tanken..
???:confused:
 
rog_ohl skrev:
Tog du bort "endast" termostaten och lät ventilsliden(kolv) och fjäder sitta kvar, eller plockade du ut allt?

/R
allt
 
_ap_
vedklyven skrev:
???:confused:
Som du själv skrev, utan termostat fick du ju kallare topp.

Utan termostat skiktar sig inte tanken, det är orimligt att det går mer ved MED termostaten.
 
vedklyven skrev:
eldade jag i ca 6 timmar typ 76 itopp och 37 ibotten med ca +3 ilägg
Jag utgår från att du har en viadrus eftersom du skriver i den här tråden

Får du bara upp pannan i 76° så har du mycket felaktiga inställningar på pannan, hur har du ställt draglucka, sekundär och vad har du för rökgastemp?

Eller kan det vara så att du har en 50 kubiks ackumulatortank kopplad till Viadrusen? ;)

/R
 
Nu har jag eldat i Viadrusen ett par dagar, allt funkar fint men något bör göras för att få det att bli bättre förbränning(varmare), tveksam att jag i nuläget får så mycket energi ur min ved, och det blir mycket sot och flygaska

Jag har hissat upp primärluckan på mer än helöppet, mindre än så blir det tjärdal :eek:
sekundären är helt öppen förstås, dragluckan börjar öppnar mot mitten/slutet i eldningen

Veden är 4 år gammal väl torkad blandved, barr 70%, löv 30%, dock endast 45-50cm
kanske för kort för V8D (70cm)...

Det har varit problem att få RGT över 180° som bäst i början

Nu har jag har isolerat sidorna med eldfast tegel stående så i stort sett hela väggsidorna är täckta upp till ~7 cm under "klacken", det har gett lite högre RGT på ~220-240° , ingen annan ändring, dragluckan började rör sig lite

Ser det som ganska positivt eftersom förmodligen har temperaturen i glödbädden ökat

Jag ska prova att vid nästa eldning ta ur asklådan för att på så sätt få mer utrymme för primärluften, men hur har ni gjort med den?

/R
 
rog_ohl skrev:
Jag ska prova att vid nästa eldning ta ur asklådan för att på så sätt få mer utrymme för primärluften, men hur har ni gjort med den?

/R
Asklådan står där den hör hemma i botten på pannan.Dragbegränsarn inställd på 25pa öppnar nästan direkt efter man tänt tändstickan.Du kanske har för dåligt drag i pipan?Du kanske bör kanske installera en rg fläkt?d^_^b
 
_ap_
Finns det inget annat att göra?

En rökgasfläkt kostar väl eller ingår det?
 
_ap_ skrev:
Finns det inget annat att göra?

En rökgasfläkt kostar väl eller ingår det?
Nej! En rökgas fläkt ingår inte i pannan.Det är en självdragspanna. (och ja förstod piken:rolleyes:).Själv har ja en 200mm pipa 7m hög så ja klarar mig bra med självdraget...d^_^b
 
Draget är det inget fel på.

Stenarna på sidorna står kvar

Tog ur asklådan under eldningen

Stoppade in turbolatorer gjorda av 50*30 fyrkantsprofil, pluggade i ena änden inget mer

Isolerad i botten mot rastret med en eldfast tegel både en längs in och en längst fram för att på så sätt all primärluft ska passera genom vedinlägget som nu är ~47cm då pannan är för 70cm-ved

Jag fick stänga ned på primärluften kanska mycket, nästan ned på "skruven" då det började "puffa" ur sekundären, antar att det var för att jag tagit ur asklådan och begränsat rastrets "storlek"

Justerade dragluckan att börja röra sig när RGT är på ~180°, det såg ut att brinna lagom hetsigt i pannan med ljusgula till vita lågor, RGT gick aldrig över 200° under hela fasen

Resultatet blev helt "plåtrent" under taket och i tuberna, inget eller tjära sot utan endast lite grått damm d^_^b

Har inte mätt vedinlägg eller något, men jag fick som för mig att det blev mer i tanken den här gången

Nästa gång ska jag stoppa tillbaka asklådan, det ska nog fungera bra med den i även om man får öppna lite på primärluften

När jag fick tjärdal så kunde man lätt tolka det som dåligt drag, men anledningen till det var för att jag dels kanske nog lagt in veden för långt in och primärluften smet upp i tuberna genom den "öppna" delen på rastret framför vedinlägget och också drog upp sekundärluften med sig och höll RGT därför mycket låg, synd bara att pannan blev så "nedgrisad" invändigt efter det, men det brinner bort med tiden

Så mitt bidrag till "tips för Viadrus" är att isolera sidorna för att hålla upp temperaturen i vedinlägget/glödbädden hög för bättre gengas-produktion och förbränning av tjära och ev också isolera delar av botten över rastret framför veden, speciellt om veden är lite kort för att styra in primärluften under vedinlägget helt :p

/R
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.