150 513 läst · 500 svar
151k läst
500 svar
Tips för Viadrusägarna
Ett litet tips om man har problem med att det ryker in då man lägger i mer. Med lite plåt kan man enkelt göra ett fläktsystem, såhär har jag gjort:
Jo just kom på att jag snidat ihop lite verktyg också
Först och främst en riktig tubborste, den är gjord av 3 st biltemaborstar och kostnaden är starkt reducerad jämfört med (värdelösa) tubborstar som dels kostar 200 spänn (!!!) och dels håller en halv vinter.
Den andra borsten är för borstning av undersidan på kanalerna, stålsop på biltema skruvad på ungarnas fd käpphäst d^_^b
Sist med banne mig inte minst har jag gjort en askskyffel för att ta ut den askan som kommer innanför och på sidan av asklådan och som (för mig) varit ett aber att få ut.
Först och främst en riktig tubborste, den är gjord av 3 st biltemaborstar och kostnaden är starkt reducerad jämfört med (värdelösa) tubborstar som dels kostar 200 spänn (!!!) och dels håller en halv vinter.
Den andra borsten är för borstning av undersidan på kanalerna, stålsop på biltema skruvad på ungarnas fd käpphäst d^_^b
Sist med banne mig inte minst har jag gjort en askskyffel för att ta ut den askan som kommer innanför och på sidan av asklådan och som (för mig) varit ett aber att få ut.
Medlem
· västerbotten
· 211 inlägg
Har besökt många av mina bekanta och utfört "industrispionage" ._ap_ skrev:
Alla som har keramik i sina pannor klagar över hur dyrt det
är att byta den varje 2-8 år .
De som är helt obrydda över vad de stoppar i pannan har
samtliga gamla gjutjärnspannor och eldar rivningsved , stövlar och
allsköns bråte , bara det brinner .
Det finns en hel hög Viadrus i byn , alla ägs av "vedomaner" som
mer eller mindre tävlar om att ha den bästa förbränningen .
Alla (oavsett fabrikat )är övertygade om att just deras panna är bäst .
Lite OT men jag kunde inte låta bli .....
Du köper en rökgastermostat så startar den (förhoppningsvis) när rökgaserna blir varma och stänger av när de blir kalla (pannan brunnit ut). Funkar helt klocka för mig förrutom ibland då vattnet blir varmar snabbare än rökgaserna,
Lindquist har en RGT och även rinkaby.
Välkommen till Viadrusgänget och byggahus!
Lindquist har en RGT och även rinkaby.
Välkommen till Viadrusgänget och byggahus!
går ju att koppla en termostat parallellt på panna om det är problem ofta
Medlem
· västerbotten
· 211 inlägg
1000 liter är visst på gränsen lite till min lilla panna .
Har provat lite olika nu och 500 L värms på ett ilägg ,:wow:
och 1000 på två , då startar jag med tanken nere på
30 grader i topp , 16 i botten .
När ekonomin kommer ikapp ska det in 500L till .d^_^b
Ruskigt vilken skillnad gentemot Albin från 70-talet !!!
Har provat lite olika nu och 500 L värms på ett ilägg ,:wow:
och 1000 på två , då startar jag med tanken nere på
30 grader i topp , 16 i botten .
När ekonomin kommer ikapp ska det in 500L till .d^_^b
Ruskigt vilken skillnad gentemot Albin från 70-talet !!!
Medlem
· västerbotten
· 211 inlägg
Jag har faktiskt upptäckt ett problem med den nya pannan .
Murstocken blir inte lika varm och gosig som förut !!!
Alla tjatar om Viadrus hemska rökgastemperaturer men jag
ligger runt 200-250 grader efter pannan men före dragregulatorn .
Förbränningen i pannan är kanonfin , den värmer vattnet snabbt ,
sotar väldigt lite, så draget borde ju räcka till, men ändå....
Någon fler med samma "bekymmer"
Murstocken blir inte lika varm och gosig som förut !!!
Alla tjatar om Viadrus hemska rökgastemperaturer men jag
ligger runt 200-250 grader efter pannan men före dragregulatorn .
Förbränningen i pannan är kanonfin , den värmer vattnet snabbt ,
sotar väldigt lite, så draget borde ju räcka till, men ändå....
Någon fler med samma "bekymmer"
rundvikarn:Ja varm murstock blir det inte på många timmar här inte.
Jag kommer inte ens upp i 200°C jag, inte när veden väl kommit igång. Fast det är klart trycker man in massa papper, plast osv då kommer man upp men inte annars.
Faktist har jag problem med att rökgastermostaten inte slår till och den sitter på rökrörets ovansida precis efter pannan. Gör man ett ilägg "för sent" så kokar pannan pga att pumpen inte slår igång.
Har tyvärr samma problem med bilen, skiten klarar inte att hålla värmen på motorn då det är kallt ute, kupévärmen drar helt enkelt mer än vad motorn klarar att producera.
Jag kommer inte ens upp i 200°C jag, inte när veden väl kommit igång. Fast det är klart trycker man in massa papper, plast osv då kommer man upp men inte annars.
Faktist har jag problem med att rökgastermostaten inte slår till och den sitter på rökrörets ovansida precis efter pannan. Gör man ett ilägg "för sent" så kokar pannan pga att pumpen inte slår igång.
Har tyvärr samma problem med bilen, skiten klarar inte att hålla värmen på motorn då det är kallt ute, kupévärmen drar helt enkelt mer än vad motorn klarar att producera.
Medlem
· västerbotten
· 211 inlägg
VG : Samma här , de 200-250 är med lite "tändhjälp" innan
förbränningen stabiliserat sig , sedan går det ner .
Jag har laddomaten kopplad mot en tempgivare på utgående rör
i bakkant på pannan istället , startar vid drygt 60 grader i dagsläget
förbränningen stabiliserat sig , sedan går det ner .
Jag har laddomaten kopplad mot en tempgivare på utgående rör
i bakkant på pannan istället , startar vid drygt 60 grader i dagsläget
Jag ska sätta en extra givare som slår igång om pannan blir för varm (95-100 gradoler) som dubblar mot RGT. RGT är bra för att den slår av tidigt så vattnet står inte och svalnar i pannan, särskilt min som knappt slår igång
Tråkigt när man har en enligt alla kass panna
Tråkigt när man har en enligt alla kass panna
Då ska vi se om även jag kan få hjälp av alla kunniga Viadrus-ägare! Jag har en 40kW panna och knappt 1500liter ack (750+670). Mitt problem består i att jag måste elda 10-12 timmar per dag för att få upp värmen i tankarna, från 40-40 till 90-60/70 grader. 3-4 riktigt, riktigt fulla ilägg. Rökgastempen brukar ligga på ca 200-250grader men det GÅR inte att få upp pannan i högre temp än 82 grader när laddomaten startat. Skulle jag, av någon anledning, få för mig att öppna sekundären och dra ner på primären så dör brasan per omgående. Inrykning vid påfyllning av ved är enorm. Den sotar och tjärar friskt! Jag har ca 6m skorsten med rökgasfläkt monterad, detta för att jag trodde att draget var för dåligt. Diametern på pipan är ca 150mm murad, glidgjuten.
Jag blir avundsjuk när jag läser om alla er som värmer betydligt mycket mer vatten än mig på långt under halva tiden med mycket färre vedåtgång!
Vad kan jag ha missat?? Vad kan vara tok?
Jag blir avundsjuk när jag läser om alla er som värmer betydligt mycket mer vatten än mig på långt under halva tiden med mycket färre vedåtgång!
Vad kan jag ha missat?? Vad kan vara tok?
-calmeus- Har du mätt fukthalt i veden med en fuktmätare nån gång? Kan du beskriva lite bättre händelse förloppet om hur du gör när du eldar,mer info måste fram om vi ska kunna hjälpa dig Min egna lilla "Lukas" trivs bäst om han får grov snickeri torr (8/12%fuh) ved,ca300c rgt.
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Jag har inte mätt FH på veden, däremot har jag använt olika sorters ved med i princip samma resultat. Jag har eldat allt ifrån rivningsved till briketter till grov 2 år lagrad blandved (lika delar gran, tall och björk)
Förloppet när det eldas i den Calmeuska residenset är ungefär så här:
- Slår på rökgasfläkten.
- Fyller pannan till ca 80% med ved.
- "Knôr" in några mjölk kartonger & lite reklam (eller, det bästa att tända i, några plastsäckar.... )
- Sekundär luften helt stängd och nedre luckan halvt öppen vid uppstart.
- Efter ca 10 min stänger jag nedre luckan och sätter upp primärluften med en skruvmejsel så den är HELT öppen.
Jag har försökt att experimentera med sekundärluften tex halvt öppen, helt öppen, lite öppen. Har även grejjat med primärluften och utgått från Lindquist´s rekommendationer med ca 15 mm öppen primärluft. Ökar jag primärluften för mycket med sekundärluften öppen puffar det in rök med jämna mellanrum. Men så fort jag eldar med öppen sekundärluft slutar det alltid med att elden kvävs i pannan.
Enligt Linquist heating kan det bero på läckage in i pannan men jag hittar inget som tyder på att det läcker. Har haft sidoplåtarna avlyfta och försökt "läck söka" pannan.
Hoppas denna information kan ge en idé hos er om vad det kan vara. I sanningens namn börjar jag bli desperat. Ska jag behöva slänga ut den nya pannan och använda den som fyll i något hål?
Förloppet när det eldas i den Calmeuska residenset är ungefär så här:
- Slår på rökgasfläkten.
- Fyller pannan till ca 80% med ved.
- "Knôr" in några mjölk kartonger & lite reklam (eller, det bästa att tända i, några plastsäckar.... )
- Sekundär luften helt stängd och nedre luckan halvt öppen vid uppstart.
- Efter ca 10 min stänger jag nedre luckan och sätter upp primärluften med en skruvmejsel så den är HELT öppen.
Jag har försökt att experimentera med sekundärluften tex halvt öppen, helt öppen, lite öppen. Har även grejjat med primärluften och utgått från Lindquist´s rekommendationer med ca 15 mm öppen primärluft. Ökar jag primärluften för mycket med sekundärluften öppen puffar det in rök med jämna mellanrum. Men så fort jag eldar med öppen sekundärluft slutar det alltid med att elden kvävs i pannan.
Enligt Linquist heating kan det bero på läckage in i pannan men jag hittar inget som tyder på att det läcker. Har haft sidoplåtarna avlyfta och försökt "läck söka" pannan.
Hoppas denna information kan ge en idé hos er om vad det kan vara. I sanningens namn börjar jag bli desperat. Ska jag behöva slänga ut den nya pannan och använda den som fyll i något hål?
Du är nog tvungen att provtrycka pannan har du någon avstängningsventil ut från pannan så stäng den koppla på en slang från kompressorn med manometer och en tryckregulator andvänd inte för högt tryck. OBS ingen strypare utan en regulator