Estwing, eller någon annan kunnig.
Har ni något bra tips på hur man får geringarna på frisen att hålla sig lika täta och snygga som när man precis har lagt dom? Har ju en tendens att dra isär sig när det torkar så man får glipor!

Vågar man limma ihop trallen i hörnen, kanske även lägga lim på regeln under för att sedan skruva fast frisen? Eller kan man få andra problem då när inte trallen kan röra på sig lika lätt? Något annat tips kanske?

Torkad trall

Så att limma ändarna samt på reglarna för att säkerhetställa att det inte drar isär sig är inte att tänka på?

Nej det håller inte att limma. Det är stora krafter när virke torkar.
Enda sättet är som skrevs innan att ha torkad trall. Sen limma med utelim o skruva.

Ok, då är det så det får bli! Kan lägga frisbrädorna i garaget och låta det ligga där på tork. Hur lång tid kan det ta tro?

Jag kan inte få andra problem, när det istället blir blött och sväller då?

Ska man förborra och försänka eller skruvar ni direkt? Jag tänkte lägga rillad trall.

Någon som har koll på bauhaus rillade rörvik trall kvalité ?

Hur långa längder kan man ta på en släpkärra?

Skruvar direkt om det inte är väldigt små bitar.
Hur långa du kan ta beror på söhur stort släp du har

Tänkte ta ett sånt där standard lånesläp. Och tänkte köpa 4.5m längder

Var på byggmax och kollade in deras billiga rillade plank, men det var rätt mycket kvistar och annat skit så det är nog klart värt att betala extra för bättre kvalitet. Ska åka till bauhaus imorgon o kolla in deras kvalitet.

Samma kvalité på Bauhaus

GadgetMaster skrev:
Lånar tråden för en trallskruv fråga, dessa ser på pappret bra ut? 2000st A4 4,2x55m Trallskruvar för 1123 ink moms o frakt. Någon som har använt dessa? Behöver 4000 skruv så ser ju ut som en bra besparing om de är vettiga...

"FAST TRALLSKRUV ROSTFRI A4 "
[länk]
På bilden ser dom bra ut. självborrande spets och spånskruvsskalle är precis vad jag brukar titta efter när jag köper trallskruv. Många trallskruvar brukar ha för flat skalle så att brädan inte alls slipper att röra sig. Det behöver den kunna utomhus men dom där såg bra ut. Sen kan den förstås vara gjord av för mjukt och dåligt material också det vet man inte utan att prova den.

F
Har bestämt mig för att montera ner våran 2,6 meter höga altan på 60m2. Anledningen till det är att jag skall minska ner djupet på den ca 70cm samt att den ligger för högt mot fasaden och det stör mig. Även lite saker i stommen som stör så skiten åker ner.

Har börjat skruva bort trall idag. Har använt både C4 klassad trallskruv av kända fabrikat på delar av altanen och även en del rostfritt från Biltema (antar att det är A4?).

Så här 7 år senare kan man kostatera att det är en jävla skillnad. Den rostfria lågprisskruven är betydligt lättare att skruva ut, den ser ny ut och av ca 300 st utskruvade så är det ett litet fåtal som visat sig vara av. C4 skruvarna sitter betydligt "bättre", många får jag inte ut alls och alla är rostiga, något färre har gått av.

Kontaterar med en viss förvåning att det är gängorna som rostat men inte det ogängade skaftet eller huvudet. Jag kommer att bygga upp altanen igen men 3 meter bredare och med 0,7 m mindre djup samt ytterliggare 50-60 kvm runt den tilltänkta poolen och det blir uteslutande med rostfri skruv.

Ihopbankad trall med minimala sprickor: kan konstatera att jag fick skapligt avstånd mellan trallen på en del av altanen (det kunde gott ha varit en mm till) men på en annan del som gjordes 1,5?veckor senare så blev det i principt stumt. Det har i alla år varit noll mellan trallen. Resutatet av det är betydligt längre torktid och det står mer vatten. Resutatet är betydligt mer grön altan där. Man vill ju ha det så tight som möjligt men kan så här i efterhand konstatera att det blev för bra.

Tänkte i ett svagt ögonblick av snåljåp återanvända den gamla trallen, den ser helt ok ut efter en tvätt men har tänkt om. Den gamla trallen vänder jag på och klär in med eller längdklyver på mitten, järnvitriolar och använder som staketribbor.

Nån som har förslag på högkvalitativt tätväxande norrlandstrall i närheten av Göteborg för rimliga pengar? Kan tänka mig slät eller finrillad.

La trall med kärnan uppåt dvs "glad gubbe".

Så här ser det tyvärr ut våren efter med stående vatten på de flesta brädor.

Går inte att lita på trall va?
Trädäck med stående vatten på brädorna och fuktfläckar, monterat med brädornas kärna uppåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

S
Stringfellow Hawke skrev:
La trall med kärnan uppåt dvs "glad gubbe".

Så här ser det tyvärr ut våren efter med stående vatten på de flesta brädor.

Går inte att lita på trall va?
[bild]
surgubbe. då kommer årsringsänderna ligga mot skruvregeln

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.