Hej.
Är dom snustorra hade jag lämnat liten springa. Ny trall slås ihop

verktygsgurun skrev:
Du kan använda klenare dimensioner att fästa trallen i men du får ha tätare upplagspunkter. Grövre virke =längre spännvidd. Klenare virke=mindre spännvidd.
Virket heter oreganowood.
Oreganowood låter gott - kan man lägga det på pizzan?! :)

237 skrev:
Ska man olja in varje snittytan som blir på trallen när man sågar och lägger den?
Blir det inte fult när allt ligger på plats och det är oljekladd vid varje skarv?
Finns säker ett svar på denna frågan, men blir inte altangolvet fläckigt när man oljar in ändträt på trallen? Även om man kör neutral trallolja?

//mvh

Beror väl på hur mycket man lägger på samt hur "försiktig" man är på att endast låta ändträt suga olja.
Har själv behandlat mitt ändträt med rå linolja och balsamterpentin med 50/50 blandning och får ingen "fläckig" altantak.

De flesta guider säger att man ska renkapa ändarna på trallen före montage, men då blir det ju en fruktansvärd mängd spill, eller?
Min trall är 4200 mm dvs 7x600 mm. Ska jag renkapa kommer ju brädan bara täcka 6x600 mm dvs 17% spill innan man ens har börjat.

Hur gör ni andra?

Sätt en fris.

Stringfellow Hawke skrev:
De flesta guider säger att man ska renkapa ändarna på trallen före montage, men då blir det ju en fruktansvärd mängd spill, eller?
Min trall är 4200 mm dvs 7x600 mm. Ska jag renkapa kommer ju brädan bara täcka 6x600 mm dvs 17% spill innan man ens har börjat.

Hur gör ni andra?
Du får inte ut exakt 7x600 ändå med tanke på att varje kapning stjäler tjockleken på klingan för varje kapning.

Laggeman skrev:
Du får inte ut exakt 7x600 ändå med tanke på att varje kapning stjäler tjockleken på klingan för varje kapning.
Jo fast jag ska göra över 16 m i längd så det är ju i alla fall tre st okapade brädor.

• Gilla
AntonSandegren
  • Laddar…
4x4000 blir ju då 16m, så där blir inte så mycket spill kan jag tycka?

Laggeman skrev:
4x4000 blir ju då 16m, så där blir inte så mycket spill kan jag tycka?
Jag kan ju iofs sätta skruvreglarna på c/c 580 mm så kan jag ta av 10 mm i varje ände.

Är din trall exakt 4200? Skulle tro att den faktiskt är lite längre så att du kan "renkapa" tralländorna.

• Gilla
Golflasse45
  • Laddar…
roli skrev:
Är din trall exakt 4200? Skulle tro att den faktiskt är lite längre så att du kan "renkapa" tralländorna.
Ok, har inte mätt utan gick på märkningen på bunten, ska kolla.

Otroligt nöjd med xlent från XL bygg. Kärnvirke!
Har inte kasserat en ända bräda hittills.
Tips!

Rätt täta årsringar va?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stringfellow Hawke skrev:
Otroligt nöjd med xlent från XL bygg. Kärnvirke!
Har inte kasserat en ända bräda hittills.
Tips!

Rätt täta årsringar va?

[bild]
Ser jäkligt fint ut. Tittade själv på XLENT innan jag la mitt.

Jag kommer att köpa trall i flera omgångar eftersom jag har lite dåligt med plats för förvaring. Givetvis köper jag från samma firma och samma märke. Det första inköpet har nu legat utomhus i sol i några dagar - nästa inköp kommer nog monteras direkt. Jag har tänkt att skruva trallen utan mellanrum.

Det jag nu är orolig för är att den första trallen jag köpt (som alltså ligger i solen) redan ha krympt? Kanske borde blöta ner/vattna all trall (både den jag har och den jag köper senare) innan jag börjar skruva? För att få all trall att bli så lika varandra som möjligt alltså. Tacksam för tips för hur jag går vidare.

• Gilla
Alfahanen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.