344 544 läst · 380 svar
345k läst
380 svar
Tips för tralläggning!
Medlem
· Västmanland
· 106 inlägg
Finns säker ett svar på denna frågan, men blir inte altangolvet fläckigt när man oljar in ändträt på trallen? Även om man kör neutral trallolja?237 skrev:
//mvh
Beror väl på hur mycket man lägger på samt hur "försiktig" man är på att endast låta ändträt suga olja.
Har själv behandlat mitt ändträt med rå linolja och balsamterpentin med 50/50 blandning och får ingen "fläckig" altantak.
Har själv behandlat mitt ändträt med rå linolja och balsamterpentin med 50/50 blandning och får ingen "fläckig" altantak.
Produkter som diskuteras: "rå linolja"
Linolja rå Ottosson
För inoljning av trä m.m.
139 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Stockholm
· 1 393 inlägg
De flesta guider säger att man ska renkapa ändarna på trallen före montage, men då blir det ju en fruktansvärd mängd spill, eller?
Min trall är 4200 mm dvs 7x600 mm. Ska jag renkapa kommer ju brädan bara täcka 6x600 mm dvs 17% spill innan man ens har börjat.
Hur gör ni andra?
Min trall är 4200 mm dvs 7x600 mm. Ska jag renkapa kommer ju brädan bara täcka 6x600 mm dvs 17% spill innan man ens har börjat.
Hur gör ni andra?
Du får inte ut exakt 7x600 ändå med tanke på att varje kapning stjäler tjockleken på klingan för varje kapning.Stringfellow Hawke skrev:
Medlem
· Stockholm
· 1 393 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 1 393 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 1 393 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 1 393 inlägg
Jag kommer att köpa trall i flera omgångar eftersom jag har lite dåligt med plats för förvaring. Givetvis köper jag från samma firma och samma märke. Det första inköpet har nu legat utomhus i sol i några dagar - nästa inköp kommer nog monteras direkt. Jag har tänkt att skruva trallen utan mellanrum.
Det jag nu är orolig för är att den första trallen jag köpt (som alltså ligger i solen) redan ha krympt? Kanske borde blöta ner/vattna all trall (både den jag har och den jag köper senare) innan jag börjar skruva? För att få all trall att bli så lika varandra som möjligt alltså. Tacksam för tips för hur jag går vidare.
Det jag nu är orolig för är att den första trallen jag köpt (som alltså ligger i solen) redan ha krympt? Kanske borde blöta ner/vattna all trall (både den jag har och den jag köper senare) innan jag börjar skruva? För att få all trall att bli så lika varandra som möjligt alltså. Tacksam för tips för hur jag går vidare.