345 036 läst · 380 svar
345k läst
380 svar
Tips för tralläggning!
Jag ska göra en trappa, 30cm stegdjup, så det blir 2,5st 120x28mm trall per steg. Och jag ska nu göra vangstyckena, är det cc 60 som gäller på dem, eller vad kan man ha "som mest"? Trappan är ca 150cm bred.
Hur mycket kan trallen sticka ut på sidan, utanför vangstycket? Tanken är att sätta en "sida" på trappan, med trall som står på högkant och skruvas in i stegens ändträ, så det ger väl viss extra stabilitet.
Trappan är bredare nedtill än upptill, så eventuellt får jag sätta extra vangstycke på de nedersta stegen.
Hur mycket kan trallen sticka ut på sidan, utanför vangstycket? Tanken är att sätta en "sida" på trappan, med trall som står på högkant och skruvas in i stegens ändträ, så det ger väl viss extra stabilitet.
Trappan är bredare nedtill än upptill, så eventuellt får jag sätta extra vangstycke på de nedersta stegen.
Tack för denna tråden, då ska jag börja morgondagen med att lossa de tre brädor jag lagt ikväll och klämma ihop dem utan springa och skruva om dem.
Sen undrar jag också som Macki skriver, jag satte mina i rillad trall i den 3'e fåran in från kant, ca 15mm:
Sen undrar jag också som Macki skriver, jag satte mina i rillad trall i den 3'e fåran in från kant, ca 15mm:
Macki skrev: