maah maah skrev:
Det beror på om bärlinan ska ligga direkt på underlaget, typ grus eller plattor.
Eller om det ska vara på plintar.

70x70 har mycket sämre spännvidd än vad 45x120 har.
Tänker mig att den ska fästas på 3 st plintar, total längd blir strax under 4 meter.

Edit, tankevurpa.. ändrat lite

Stringfellow Hawke Stringfellow Hawke skrev:
Köpte kvalitetsskruv till altanen förra året, trodde jag! VSB Turbo Trallskruv, kata-fucking-strof, minst 50% är av efter bara ett år.
Har testat 3 olika brädor med samma resultat. Ska jag reklamera? Vad kan man förvänta sig av skruven och vad kan man förvänta sig av en reklamation?
Spelar ingen roll hur dyr skruv du köper om du lägger trallbräderna utan mellanrum. Morakniven emellan när du lägger trall så får du tillräckligt med rörelseutrymme för bräderna. Lägger du dom dikt an så kommer den gemensamma kraften ifrån hela tralldäcket att pressa på skruvarna när trallen sväller, då går dom av.

F Finndjävel skrev:
Spelar ingen roll hur dyr skruv du köper om du lägger trallbräderna utan mellanrum. Morakniven emellan när du lägger trall så får du tillräckligt med rörelseutrymme för bräderna. Lägger du dom dikt an så kommer den gemensamma kraften ifrån hela tralldäcket att pressa på skruvarna när trallen sväller, då går dom av.
Är trallen färsk så kommer den aldrig bli lika blöt (=bred) igen oavsett hur mycket det regnar på den.

Köpte kvalitetsskruv till altanen förra året, trodde jag! VSB Turbo Trallskruv, kata-fucking-strof, minst 50% är av efter bara ett år.
Har testat 3 olika brädor med samma resultat. Ska jag reklamera? Vad kan man förvänta sig av skruven och vad kan man förvänta sig av en reklamation?
Ja dom lackerade järnskruvarna som byggmarknaderna lurade på folk för ett antal år sedan är bara skit ! :devilish: Då stod det pallar med sådan skruv väl synligt. :mad:
I dag har dom flästa byggmarknader bytt ut dom mot rostfritt A4 eller den sämre A2 (18-8) kvalité.
Men en fördel är att med ökande volymer sjunker priset även på rostfritt.

För ett par år sen kostade en kvalitéskruv ESSVE upp mot 2,50 kr /st. Jag köpte A4 för c:a 1,50 för två år sedan, det var den man skruvar i 45° vinkel = inga synliga skruvar i trallen.

Jag använde riktig trall 34 x145 då det per m² bara blir några tior extra, den täcker 20% mer

C Christoffer85 skrev:
Är trallen färsk så kommer den aldrig bli lika blöt (=bred) igen oavsett hur mycket det regnar på den.
Det ska man inte räkna med att den är. 70-80% av det impregnerade virket som säljs i detaljhandeln köps in på förköp i januari-mars. Sågarna vill gärna producera och sälja det mera förutsägbara virket under vinterhalvåret. Åtgången på impregnerat är ganska lika varje år.

Det bästa sättet att veta hur färsk trallen är är att väga den. Riktigt färskt impregnerat brukar väga lite drygt 1000kg/m3. Torrt runt 500kg/m3.
Det räcker dock att trallen har hunnit torka lite för att det ska bli problem när man slår ihop den utan mellanrum. Inget mellanrum = ingen avrinning när det har regnat. Vattnet sugs upp i trallen som sväller och skruvarna går av.

R Rickie skrev:
Tänker mig att den ska fästas på 3 st plintar, total längd blir strax under 4 meter.

Edit, tankevurpa.. ändrat lite
Bara för att förtydliga så att vi pratar samma språk:

Bärlinorna fäster du i plintarna.
Ovanpå dessa har du skruvreglar på andra ledden. (alternativt mellan bärlinorna med balkskor)
Slutligen trallen som du skruvar i skruvreglarna.

Förklara gärna utförligare vad ditt problem är så ska nog någon kunna ge dig ett bra svar :)

• Gilla
Rickie
  • Laddar…
maah maah skrev:
Bara för att förtydliga så att vi pratar samma språk:

Bärlinorna fäster du i plintarna.
Ovanpå dessa har du skruvreglar på andra ledden. (alternativt mellan bärlinorna med balkskor)
Slutligen trallen som du skruvar i skruvreglarna.

Förklara gärna utförligare vad ditt problem är så ska nog någon kunna ge dig ett bra svar :)
Ja men nästan precis som du skriver. Fast jag har det så här.

En ram med 45*145 som ligger på betongplattor, sedan var original planen att jag skulle lägga skruvreglar på balkskor i ramen. Och då stötta upp i mitten med betongplattor. Sedan skruva trall på detta. Men när jag häll på igår så såg jag att där ev får plats en bärlina under mina skruvreglar också. Tänkte att det kanske är ännu stabilare. Men det var inte riktig plats till en 145a. Så tänkte då om en 70x70 stolpe hade funkat.

Hej
Har du gått vidare med reklamation av skruvarna? Jag hade snarlikt problem med ankarskruv från byggmax för ca 8 år sedan. Struntade i att reklamera och köpte dyrare ankarskruv från xl-bygg. Minns att de skruvarna var aningens tyngre och inte lika "spröda" som de från byggmax. Tror att man får nog vad man betalar för tråkigt nog.
Mvh
Fredrik

F
F fredand44 skrev:
Hej
Har du gått vidare med reklamation av skruvarna? Jag hade snarlikt problem med ankarskruv från byggmax för ca 8 år sedan. Struntade i att reklamera och köpte dyrare ankarskruv från xl-bygg. Minns att de skruvarna var aningens tyngre och inte lika "spröda" som de från byggmax. Tror att man får nog vad man betalar för tråkigt nog.
Mvh
Fredrik
Har också haft korrosionsproblem med Byggmax ankarskruv. Och snabbt gick det med, 3 år efter jag skruvade dit skiten var dom i princip genomrostade till den grad att mandrog av skruvskallen utan nån kraft alls. Classes ankarskruv har varit bra.

F fsn skrev:
Har också haft korrosionsproblem med Byggmax ankarskruv. Och snabbt gick det med, 3 år efter jag skruvade dit skiten var dom i princip genomrostade till den grad att mandrog av skruvskallen utan nån kraft alls. Classes ankarskruv har varit bra.
I mitt fall märkte jag att de brustit dagen efter montage vid resning av stomme för garage. Men det var ca 8 år sedan och jag minns att jag påtalade detta över telefon. Kanske är det bättre idag?

Mycket bra tips i denna tråd. Tack! :) / Från en som ska komma igång med altanbygget i sommar

• Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
F fredand44 skrev:
Hej
Mvh
Fredrik
Ursäkta sent svar.

Ja. Har pratat med VSB.
Jag har lagt trallen för tight. Det är mitt fel. Sen trodde dom att många av skruvarna inte varit av förrän jag skulle skruva ut dom.
Fick ändå en skruvlåda som good-will.

Mitt tips är. Lägg INTE ihop trall helt vid montage. Den kan vara hyfsat torr och då har du problem på vintern sen...

• Gilla
Dunnar
  • Laddar…
Ny trall skall läggas ihop om man inte vill ha Stora springor.
/estwing

estwing estwing skrev:
Ny trall skall läggas ihop om man inte vill ha Stora springor.
/estwing
Inte utan att ha fruktansvärt bra koll på trät först. La som sagt ihop och har tre år senare noll i springa på många ställen under fuktiga årstiden. Ser jäkligt bra ut på sommaren däremot...

Då är det juh som det skall vara. Hade du lagt med dpringor så hade du haft minst dubbla springor på sommaren.
/estwing

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.