Om du har 80mm fjärdingsväg skulle jag nog hellre sikta på 50-55mm dropp och 25-30mm bump. Hur klarar sig förstärknings röret i så fall mot styrstaget?
Har du pratat med SFRO om fjärdingsvägen? Hellre bottna i fjädringen än tappa kontakten med vägen är så jag har för mig att förklaringen var när jag valde min set up.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Nä, har ju inte gjort det.. skjutit lite på det.. ryktena säger att den närmaste besiktningsmannen inte gillar att besiktiga annat än roddar.. 😁

Men det finns utrymme för mer droop, lederna tillåter nog uppemot totalt 120 mm rörelse...

Men frågan är hur man ska förstärka länkarmen, jag tror ju röret behöver stadgas lite grann, så man slipper att det "bucklar" vid hård inbromsning... Kanske är överdrivet egentligen...

Förstärkning är nog bra ja. Med bromskraften i tanke så skulle jag nog vända på den så som du ritade nu senast. Ger det dig samtidigt mer plats i fjädringsväg är det ju bara bra 👍

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Ska beställa stötdämpare, blir troligen Protech från www.libell.nu, frågan är om man ska köra enkel- eller tvåvägsjusterbara? Skiljer en tusenlapp per hjul ungefär...

Tänker hjul upphängning och bromsar är det sista man sparar på

Jo, enkeljusterbara lär väl räcka för gatan, egentligen....

Enkla slutar på 8000 spänn, tvåvägs närmare 13 ..

Lät dyrt men det är ju typ 20 år sen jag köpte mina 🤣 du är lite snabbare än mej

Tror det är pundet som förstör det hela, det är ju uppe i 14 spänn nu... 🤯

Har samlat ihop lite prylar, ska se om det går att hotta upp den gamla MIG-svetsen med 4-hjulsdrift.. 😀

• Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
Lagom inspänning på rullarna så ska det väl gå bra! (Robofeed rullarna håller längre ;))

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Behöver köpa nya matningshjul, de jag fick med har för stora spår, tror inte strömkällan räcker till 1,2mm tråd..

Edit; motorn "ska ha" 42 volt, och jag hitttade en gammal transformator som hade 2x18 volt sekundärer.. perfekt, då seriekopplar jag bara dem.. trodde jag... Mätte på utgången, och där får jag mellan 0 och 46 volt.. om det går att mäta en pwm-utgång så?
Elektrisk motor, kretskort, induktorspole, multimeter visar volt, ingenjörsprojekt eller experiment på svart underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Rabbithole och 3 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det här ser ju inte överdrivet positivt ut.. 🙄
Hej
Vilken nytta gör det röret där?
Följer du någon "Locostritning"?
Minns inte att jag hade något rör där när jag byggde min.

/W

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej
Vilken nytta gör det röret där?
Följer du någon "Locostritning"?
Minns inte att jag hade något rör där när jag byggde min.

/W
Tanken är att det ska stödja det bakre röret på länkarmen, så det inte böjer sig under tryckbelastningen (är det korrekt översättning av "compression load"?) som blir när man bromsar ..

Jag har byggt ramen som en McSorley 442,och hjulupphängning blir löst baserat på Indy RX-5 ..
Visserligen har de ett längre bakre rör i länkarmen eftersom deras främre rör är i (såvitt jag kan se) nästan 90 grader mot längsriktningen, medan mina länkarmar är mer A-liknande .. så förhoppningsvis behövs det inte .. Jag är också rätt säker på att Indy har tunnare gods i deras rör, jag har 25x3mm ..

(såhär i efterhand önskar jag att jag stulit mer av Indys ramdesign, speciellt i fronten, den hade varit mycket lättare att både bygga länkarmar till, men också passa in styrväxeln)

• 3D-modell av ett fordonchassi med upphängning visas på datorskärm. SolidWorks CAD-programvaru-gränssnitt synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anderscurl och 4 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Behöver köpa nya matningshjul, de jag fick med har för stora spår, tror inte strömkällan räcker till 1,2mm tråd..

Edit; motorn "ska ha" 42 volt, och jag hitttade en gammal transformator som hade 2x18 volt sekundärer.. perfekt, då seriekopplar jag bara dem.. trodde jag... Mätte på utgången, och där får jag mellan 0 och 46 volt.. om det går att mäta en pwm-utgång så?
[bild]
Har du ingen strömmatning från svetsen till matarverket du kan använda?

Hoppas det, men motorn som sitter där går på 12 volt... Det var mer än två år sen jag tittade på svetsen, jag minns inte exakt vilka spänningar trafon i den ger..... men nu börjar jag tröttna på att TIG-svetsa allt ... 😆😬

• Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.