123 822 läst · 1 054 svar
124k läst
1,1k svar
Tillverka plant "bord"
Allvetare
· Västra götaland
· 9 436 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 9 436 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 9 436 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 4 154 inlägg
Lägg in rickrackaren med en gång för att minimera bumpsteer om du har möjlighet.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 436 inlägg
Japp, den finns med i VSUSP, i alla fall höjdplacering och längd .. placeringen i bilens längsled verkar vara mindre okänsligt just när det gäller bumpsteer, men viktigt för ackerman ..
Taken med att behålla plattjärnet i full höjd för det bakre fästet på den främre undre länkarmen är att styrväxeln ska sitta där, och vara justerbar i längsled ..
Måste korta styrväxeln också, jag hoppas det är lika lätt som det verkar ..
Taken med att behålla plattjärnet i full höjd för det bakre fästet på den främre undre länkarmen är att styrväxeln ska sitta där, och vara justerbar i längsled ..
Måste korta styrväxeln också, jag hoppas det är lika lätt som det verkar ..
Allvetare
· Västra götaland
· 9 436 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 9 436 inlägg
Svetsat de bakre fästena, punktat de främre och börjat måtta in de övre.. Punktat fast FU-rören också..
Lite ringrostig när man inte svetsat på 1,5 år... För att inte tala om hur svårt det är att komma åt...
Lite ringrostig när man inte svetsat på 1,5 år... För att inte tala om hur svårt det är att komma åt...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allvetare
· Västra götaland
· 9 436 inlägg
Tanken är att göra de inre fästena till den övre länkarmen 10 mm bredare, för att kunna ställa caster genom att flytta hela länkarmen i bilens längsled.. 10 mm ger ungefär 3 graders justeringsmöjlighet, 4 till 7 grader... Det verkar som Miatan går bäst med 3,5 grader, men mitt bygge borde ha lägre vikt på framhjulen, och således borde lite mer caster vara bra.
Bra eller dålig ide?
Bra eller dålig ide?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
”Grekiska”, men väldigt intressant att följa din resa!Dan_Johansson skrev:Tanken är att göra de inre fästena till den övre länkarmen 10 mm bredare, för att kunna ställa caster genom att flytta hela länkarmen i bilens längsled.. 10 mm ger ungefär 3 graders justeringsmöjlighet, 4 till 7 grader... Det verkar som Miatan går bäst med 3,5 grader, men mitt bygge borde ha lägre vikt på framhjulen, och således borde lite mer caster vara bra.
Bra eller dålig ide?
[bild]
[bild]
Jag tycker det låter som en bra idé. Då går det ju relativt enkelt att shimsa in det. Även att finjustera med olika tjocklekar på brickor om du skulle vilja. 3+3+4mm ger ju ganska många valmöjligheter. Även om man i längden bara kör i ett läge.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 436 inlägg
Tydligen är det ett vanligt sätt att lösa caster på engelska byggsatser.. problemet med justerbar camber kvarstår dock..
I vilket fall som helst så gjorde jag min första länkarm igår.. fick ett riktigt hjärnsläpp och mätte ut placeringen för spindelleden helt fel, men men .. ett lärtillfälle..
I vilket fall som helst så gjorde jag min första länkarm igår.. fick ett riktigt hjärnsläpp och mätte ut placeringen för spindelleden helt fel, men men .. ett lärtillfälle..
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 126 inlägg
Det går iofs att sätta övre infästningarna till bärarmarna som skruvade brackets, och då shimsa ut dom för justering. Fast snyggast är nog om man har en skruvgänga på övre yttre leden
Allvetare
· Västra götaland
· 9 436 inlägg
Japp, det är ett alternativ, men det ser ju ganska klumpigt ut... Helst hade man ju velat ha lite snygga cnc-frästa alublock då, men men...
Jag har tom övervägt att kopiera lösningen som SAAB 99/900 har, där axeln är svetsad i länkarmen, och bussningarna skruvas i karossen....
Men det är nog justerbarhet i spindelleden som gäller..
Jag har tom övervägt att kopiera lösningen som SAAB 99/900 har, där axeln är svetsad i länkarmen, och bussningarna skruvas i karossen....
Men det är nog justerbarhet i spindelleden som gäller..
Allvetare
· Västra götaland
· 9 436 inlägg
Såhär ser min spindelled ut. Justerbart utan att behöva plocka isär något.Dan_Johansson skrev:Japp, det är ett alternativ, men det ser ju ganska klumpigt ut... Helst hade man ju velat ha lite snygga cnc-frästa alublock då, men men...
Jag har tom övervägt att kopiera lösningen som SAAB 99/900 har, där axeln är svetsad i länkarmen, och bussningarna skruvas i karossen....
Men det är nog justerbarhet i spindelleden som gäller..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder