Det mentala sammanbrottet är nära.. att det ska vara så svårt att hitta info om hur man generellt minskar camber gain.. SFRO säger "sikta på 1 grad per 35 mm fjädringsväg" och hur jag än flyttar runt blir det aldrig bättre än 1,8 grader.... :dizzy:
 
Parallella bärarmar med lika längd typ. Du kan också sänka inre infästningen på undre armen så drar den in tidigare.

1,8 är väl inte så illa, bra när man svänger hårt
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Problemet att det är lite ram under, så det är svårt att sänka nedre inre fästet... :confused:

Utan att göra alltför stora förändringar så är det bara den övre länkarmens längd och inre fäste jag kan flytta runt...
 
  • Industriellt arbete, sammansättning eller reparation, metalldelar, verktyg, arbetskläder, precisionsarbete, ingen människa synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Använder ett knep som jag sett en del på några båtbyggarkanaler på youtube, smältlim och träremsor för att göra mallar.. lika kul som CAD och CAD.. :D
Metallkonstruktion, trä, verktyg, klämmor i arbetsmiljö, anteckningar, ingenjörsarbete, hantverk, precision, skapande process.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En träklyv eller press med metallram, gängade spindlar, vajer och trädetaljer i verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
saiter och 4 till
  • Laddar…
Nu tror jag att jag nått vägs ände när det gäller framvagnen ...
Skematisk framifrån bild av bilfjädring med mätvärden, geometri och hjulinställningar.

Jag har mätt om hubbarna, ritat upp allt i sketchup och utgått från "roll center" och "swing arm length" istället, och kommit fram till ovanstående ..

Det känns lite som ett sånt där svart hål, ju mer man läser; desto osäkrare blir man .. Vissa säger att RC inte ska röra sig alls helst, medan andra säger att det är totalt poänglöst sålänge RC är lågt och att det finns bilar med RC som studsar överallt som har bra väghållning, McPherson har generellt klappkassa RC och det åker man ju 1000.tals mil om året med ..

Har försökt hitta svaret på en annan fråga, vilket verkar helt omöjligt att hitta svaret på, nämligen hur stor spårviddsförändring en drivaxel klarar av?

Jag har börjat skissa på bakvagnen, men drivaxlarna är fortfarande i transporten mellan UK och här, så jag kan inte göra några fysiska experiment ..
 
  • Gilla
Anderscurl och 1 till
  • Laddar…
RC är uppenbarligen inte så noga. För en trevlig bil tycker jag det bara är viktigt att den är konsekvent. Jag tror det blir bra.
McP funkar ju bra i BMW och Honda iallafall.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Nä, jag hoppas det.... Man är ju lite begränsad när man har de spindlar man har, plus att det undre inre fästet är ganska begränsat var det kan placeras....
 
Jahapp.. då har man provsvetsat rör...

Har försökt göra egna "rör" till bussningarna eftersom lämpliga rör verkar helt omöjliga att få tag på...
40x2 är enkelt att få tag på, men det känns som lite tunnt.. nu blir det 3 mm godstjocklek, så man får hoppas att det räcker...
 
  • Svetsad metallrörstång med värmeorsakade färgförändringar på träbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svetsad metallstång på träyta, verkstadsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anderscurl och 1 till
  • Laddar…
Och en ny jigg... Av elementplåt..
 
  • Verkstadsutrymme, metallkonstruktion med klämmor, vit byggnadsmaterial, verktyg och material på golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
stigen och 1 till
  • Laddar…
3mm känns ju som en stridsvagn
 
Länkarmarna från Miatan är lite under 3, typ 2,8 mm tjock plåt..... Nu är det ju inga vidare toleranser på varmvalsad plattstång, så den är lite över 3, typ 3,5 .. så det känns rejält...

Kanske skulle köpa ett 40x2 rör och se hur det känns.. det vore ju betydligt lättare....
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Nu tror jag att jag nått vägs ände när det gäller framvagnen ...
[bild]

Jag har mätt om hubbarna, ritat upp allt i sketchup och utgått från "roll center" och "swing arm length" istället, och kommit fram till ovanstående ..

Det känns lite som ett sånt där svart hål, ju mer man läser; desto osäkrare blir man .. Vissa säger att RC inte ska röra sig alls helst, medan andra säger att det är totalt poänglöst sålänge RC är lågt och att det finns bilar med RC som studsar överallt som har bra väghållning, McPherson har generellt klappkassa RC och det åker man ju 1000.tals mil om året med ..

Har försökt hitta svaret på en annan fråga, vilket verkar helt omöjligt att hitta svaret på, nämligen hur stor spårviddsförändring en drivaxel klarar av?

Jag har börjat skissa på bakvagnen, men drivaxlarna är fortfarande i transporten mellan UK och här, så jag kan inte göra några fysiska experiment ..
Hej
Hur stor förändrin drivaxlarna klarar av beror på konstruktionen.
Men spårviddsförändringen påverkar inte längden på drivaxlarna om bakvagnsgeometrin är "rätt".
Vad blir det för bakvagn och hur ser geometrin ut?

/W
 
Det blir allt utom länkarmar från Miata... Min första tanke var att köpa en hel bakvagn och bara kopiera fästpunkterna på "subframe"-en som redan fanns.. men det var ju helt omöjligt att hitta komplett...
Nu har jag spindlar från Tyskland, en diff jag fick för att den är rasad, och drivaxlar på väg från England..

Jag har "hittat" den här VSUSP-länken till en person som eventuellt har byggt såhär, och där skiljer det 4 mm i spårvidd från 20 mm "droop" (vad nu det blir på svenska? utfjädring?) till 60 mm "bump" vilket är vad SFRO kräver som minimum i fjädringsväg .. Det blir ju 2 mm skillnad för drivaxeln, om jag inte är ute och cyklar helt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.