116 026 läst · 1 018 svar
116k läst
1,0k svar
Tillverka plant "bord"
Allvetare
· Västra götaland
· 9 120 inlägg
Det mentala sammanbrottet är nära.. att det ska vara så svårt att hitta info om hur man generellt minskar camber gain.. SFRO säger "sikta på 1 grad per 35 mm fjädringsväg" och hur jag än flyttar runt blir det aldrig bättre än 1,8 grader....
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 738 inlägg
Parallella bärarmar med lika längd typ. Du kan också sänka inre infästningen på undre armen så drar den in tidigare.
1,8 är väl inte så illa, bra när man svänger hårt
1,8 är väl inte så illa, bra när man svänger hårt
Allvetare
· Västra götaland
· 9 120 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 9 120 inlägg
Men nu då? Förlängde den övre länkarmen lite grann, och flyttade den "uppåt-innåt" och då hamnade vi lite bättre .. ca 1 grad i gain på de första 35 mm, sen 1,3 ungefär för 70 mm fjädringsväg ...
333 mm lång arm ger -1,84 i camber
335 mm lång arm ger -1,34 i camber
333 mm lång arm ger -1,84 i camber
335 mm lång arm ger -1,34 i camber
Allvetare
· Västra götaland
· 9 120 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 9 120 inlägg
Använder ett knep som jag sett en del på några båtbyggarkanaler på youtube, smältlim och träremsor för att göra mallar.. lika kul som CAD och CAD..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Allvetare
· Västra götaland
· 9 120 inlägg
Nu tror jag att jag nått vägs ände när det gäller framvagnen ...
Jag har mätt om hubbarna, ritat upp allt i sketchup och utgått från "roll center" och "swing arm length" istället, och kommit fram till ovanstående ..
Det känns lite som ett sånt där svart hål, ju mer man läser; desto osäkrare blir man .. Vissa säger att RC inte ska röra sig alls helst, medan andra säger att det är totalt poänglöst sålänge RC är lågt och att det finns bilar med RC som studsar överallt som har bra väghållning, McPherson har generellt klappkassa RC och det åker man ju 1000.tals mil om året med ..
Har försökt hitta svaret på en annan fråga, vilket verkar helt omöjligt att hitta svaret på, nämligen hur stor spårviddsförändring en drivaxel klarar av?
Jag har börjat skissa på bakvagnen, men drivaxlarna är fortfarande i transporten mellan UK och här, så jag kan inte göra några fysiska experiment ..
Jag har mätt om hubbarna, ritat upp allt i sketchup och utgått från "roll center" och "swing arm length" istället, och kommit fram till ovanstående ..
Det känns lite som ett sånt där svart hål, ju mer man läser; desto osäkrare blir man .. Vissa säger att RC inte ska röra sig alls helst, medan andra säger att det är totalt poänglöst sålänge RC är lågt och att det finns bilar med RC som studsar överallt som har bra väghållning, McPherson har generellt klappkassa RC och det åker man ju 1000.tals mil om året med ..
Har försökt hitta svaret på en annan fråga, vilket verkar helt omöjligt att hitta svaret på, nämligen hur stor spårviddsförändring en drivaxel klarar av?
Jag har börjat skissa på bakvagnen, men drivaxlarna är fortfarande i transporten mellan UK och här, så jag kan inte göra några fysiska experiment ..
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 738 inlägg
RC är uppenbarligen inte så noga. För en trevlig bil tycker jag det bara är viktigt att den är konsekvent. Jag tror det blir bra.
McP funkar ju bra i BMW och Honda iallafall.
McP funkar ju bra i BMW och Honda iallafall.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 120 inlägg
Nä, jag hoppas det.... Man är ju lite begränsad när man har de spindlar man har, plus att det undre inre fästet är ganska begränsat var det kan placeras....
Allvetare
· Västra götaland
· 9 120 inlägg
Jahapp.. då har man provsvetsat rör...
Har försökt göra egna "rör" till bussningarna eftersom lämpliga rör verkar helt omöjliga att få tag på...
40x2 är enkelt att få tag på, men det känns som lite tunnt.. nu blir det 3 mm godstjocklek, så man får hoppas att det räcker...
Har försökt göra egna "rör" till bussningarna eftersom lämpliga rör verkar helt omöjliga att få tag på...
40x2 är enkelt att få tag på, men det känns som lite tunnt.. nu blir det 3 mm godstjocklek, så man får hoppas att det räcker...
Allvetare
· Västra götaland
· 9 120 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 738 inlägg
3mm känns ju som en stridsvagn
Allvetare
· Västra götaland
· 9 120 inlägg
Länkarmarna från Miatan är lite under 3, typ 2,8 mm tjock plåt..... Nu är det ju inga vidare toleranser på varmvalsad plattstång, så den är lite över 3, typ 3,5 .. så det känns rejält...
Kanske skulle köpa ett 40x2 rör och se hur det känns.. det vore ju betydligt lättare....
Kanske skulle köpa ett 40x2 rör och se hur det känns.. det vore ju betydligt lättare....
Medlem
· Stockholm
· 4 011 inlägg
HejDan_Johansson skrev:Nu tror jag att jag nått vägs ände när det gäller framvagnen ...
[bild]
Jag har mätt om hubbarna, ritat upp allt i sketchup och utgått från "roll center" och "swing arm length" istället, och kommit fram till ovanstående ..
Det känns lite som ett sånt där svart hål, ju mer man läser; desto osäkrare blir man .. Vissa säger att RC inte ska röra sig alls helst, medan andra säger att det är totalt poänglöst sålänge RC är lågt och att det finns bilar med RC som studsar överallt som har bra väghållning, McPherson har generellt klappkassa RC och det åker man ju 1000.tals mil om året med ..
Har försökt hitta svaret på en annan fråga, vilket verkar helt omöjligt att hitta svaret på, nämligen hur stor spårviddsförändring en drivaxel klarar av?
Jag har börjat skissa på bakvagnen, men drivaxlarna är fortfarande i transporten mellan UK och här, så jag kan inte göra några fysiska experiment ..
Hur stor förändrin drivaxlarna klarar av beror på konstruktionen.
Men spårviddsförändringen påverkar inte längden på drivaxlarna om bakvagnsgeometrin är "rätt".
Vad blir det för bakvagn och hur ser geometrin ut?
/W
Allvetare
· Västra götaland
· 9 120 inlägg
Det blir allt utom länkarmar från Miata... Min första tanke var att köpa en hel bakvagn och bara kopiera fästpunkterna på "subframe"-en som redan fanns.. men det var ju helt omöjligt att hitta komplett...
Nu har jag spindlar från Tyskland, en diff jag fick för att den är rasad, och drivaxlar på väg från England..
Jag har "hittat" den här VSUSP-länken till en person som eventuellt har byggt såhär, och där skiljer det 4 mm i spårvidd från 20 mm "droop" (vad nu det blir på svenska? utfjädring?) till 60 mm "bump" vilket är vad SFRO kräver som minimum i fjädringsväg .. Det blir ju 2 mm skillnad för drivaxeln, om jag inte är ute och cyklar helt?
Nu har jag spindlar från Tyskland, en diff jag fick för att den är rasad, och drivaxlar på väg från England..
Jag har "hittat" den här VSUSP-länken till en person som eventuellt har byggt såhär, och där skiljer det 4 mm i spårvidd från 20 mm "droop" (vad nu det blir på svenska? utfjädring?) till 60 mm "bump" vilket är vad SFRO kräver som minimum i fjädringsväg .. Det blir ju 2 mm skillnad för drivaxeln, om jag inte är ute och cyklar helt?