Det är precis 30 cm mellan bussningarna ..

Men jag har lite "second thoughts" om att använda bussningarna överhuvudtaget, det verkar inte finnas något rör av högre kvalitet med passande innerdiameter, vilket betyder att jag får köpa "ämnesrör" och svarva ur.. det lägger en tusenlapp till på bärarmarna.... Det är ju en femtedel av vad riktigt bra länkhuvuden kostar..
 
Ska beställa rör till bärarmar, funderar på de här från Ahlsell..
Webbsida som visar en produktlista för hydraulikledningsrör, detaljerad beskrivning, lagerstatus och inloggning för priser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Enligt Tibnor har EN-10305-4 brott-och sträckgräns som följer;
Teknisk specifikation, stål, mekaniska egenskaper, sträckgräns, brottgräns, förlängning, toleranser.

Enligt SFRO ska brottgräns vara minst 320 N/mm2 och sträck 220 N/mm2 .. men hur räknar man om det från MPa?
 
Kolla rör hos hydroscand. Där köpte jag mina till bärarmarna. Kan ta fram exakt vilka, men är hemma först på lördag kväll.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Tror det här är samma rör som där .. jag får ge 115 spänn plus moms per meter på Ahlsell, tror det är svårslaget.... fanns i centrallager också..
 
Ja men då så (y) Om jag minns rätt så är Pa = N/m2. Så kan du räkna om brott och sträck gränserna till rätt enheter.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Ja, det verkar som Tibnors materialspec var fel, det stod 1,2 MPa ...

Såhär ser stålrör.se på EN10305-4 +N

Tekniskt datablad för hydrauliska ledningsrör i stål, inkluderar kemisk analys, mekaniska egenskaper, toleranser och ytbehandling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
richardtenggren
Konstiga siffror de där från Tibnor, men N/mm^2=MPa :)
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Ja, det lät inte rimligt när jag kollade vidare... Tror inte det ska vara något problem att få veta tillverkaren från Ahlsell, så det löser sig säkert...
 
Redigerat:
F
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Ska beställa rör till bärarmar, funderar på de här från Ahlsell..
[bild]

Enligt Tibnor har EN-10305-4 brott-och sträckgräns som följer;
[bild]

Enligt SFRO ska brottgräns vara minst 320 N/mm2 och sträck 220 N/mm2 .. men hur räknar man om det från MPa?
Det där har Tibnor kukat till ordentligt, 0,17 är kolhalt i % och 1,2 är Mangan tror jag. E235 är väl just garanterad sträckgräns (Reh eller ReL eller vad man föredrar) men i praktiken är det nog snarare 260N/mm2 eller tom en bit över. Brottgräns är i praktiken från 380 eller en bit till men du får kika på vad databladet säger. Det skall dock inte vara några problem för SFROs rätt låga krav.
 
  • Gilla
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
F fsn skrev:
Det där har Tibnor kukat till ordentligt, 0,17 är kolhalt i % och 1,2 är Mangan tror jag. E235 är väl just garanterad sträckgräns (Reh eller ReL eller vad man föredrar) men i praktiken är det nog snarare 260N/mm2 eller tom en bit över. Brottgräns är i praktiken från 380 eller en bit till men du får kika på vad databladet säger. Det skall dock inte vara några problem för SFROs rätt låga krav.
Rätt säker på att det är den övre sträckgränsen som är garanterad, dvs Reh, men brukar ändå bero på tjocklek på plåt vill jag minnas(alltså sträckgränsen brukar bli lägre än namnet anger för tjockare material). E235 är väl sammansättningsmässigt samma som S235 men kalldraget och får då en något högre sträckgräns.

Hittade en bättre tabell från Tibnor;
Teknisk specifikation av kallformade precisionsstålrör, inklusive mekaniska egenskaper och standarder (EN 10305-1).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
F
richardtenggren richardtenggren skrev:
Rätt säker på att det är den övre sträckgränsen som är garanterad, dvs Reh, men brukar ändå bero på tjocklek på plåt vill jag minnas(alltså sträckgränsen brukar bli lägre än namnet anger för tjockare material). E235 är väl sammansättningsmässigt samma som S235 men kalldraget och får då en något högre sträckgräns.

Hittade en bättre tabell från Tibnor;
[bild]
Ja, rent generellt ger ju kalldraget deformationshärdning men siffran skall ju spegla sträckgräns. Och är du säker på att det verkligen är ReH? Jag har inte full koll på det men skulle jag sätta en slant så skulle det vara på att det är ReL som anges. I praktiken är det oavsett vilket så att det är ett så enkelt och simpelt material att både sträck- och brottgräns i normalfallet ligger en hel del över vilket inte heller är helt bra.
 
  • Gilla
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
F fsn skrev:
Ja, rent generellt ger ju kalldraget deformationshärdning men siffran skall ju spegla sträckgräns. Och är du säker på att det verkligen är ReH? Jag har inte full koll på det men skulle jag sätta en slant så skulle det vara på att det är ReL som anges. I praktiken är det oavsett vilket så att det är ett så enkelt och simpelt material att både sträck- och brottgräns i normalfallet ligger en hel del över vilket inte heller är helt bra.
Precis. Helt säker skulle jag inte säga, men jag hade för mig det var så och hittade några källor, inga bra, som angav just det, typ wiki. Så är inte helt hundra övertygad. Det hade ju känts mer logiskt med Rel, håller med!

Jag har mest sysslat med höghållfasta stål där man inte använder sig av Reh och Rel :cool:
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
F
richardtenggren richardtenggren skrev:
Precis. Helt säker skulle jag inte säga, men jag hade för mig det var så och hittade några källor, inga bra, som angav just det, typ wiki. Så är inte helt hundra övertygad. Det hade ju känts mer logiskt med Rel, håller med!

Jag har mest sysslat med höghållfasta stål där man inte använder sig av Reh och Rel :cool:
Är du metallurg?
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
richardtenggren
F fsn skrev:
Är du metallurg?
Nej, jag har pluggat Bergs, men med inriktning på bearbetning av stål, men då jag jobbat med annat efter studierna så är jag lite ringrostig. :)
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Rimliga sätt att fästa ett plattjärn mot ett rör?

MK Indy RX-5 som jag kopierar undre bärarmarna från ser ut såhär;
Svart fordonsram med styrled och kulled monterad, verkstadsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Svart motorcykelram utan motor eller hjul, isolerad mot ljus bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tänkte använda skruvarna som följer med spindelleden, och då blir det knepigt med något annat än plattjärn..

Har funderat i de här banorna;
En handgjord nyckel i trä på en arbetsbänk med en skiftnyckel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkstadsmiljö, bilupphängning i tving, delar av fordon, verktyg, träarbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fordonsdel monterad i skruvstäd; kardanknut, spindelled, verktyg synliga. Garageverkstad, mekanisk reparation i progress.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Frågan är om det är bättre eller sämre än att bara kapa röret snett (45 grader?) och bocka plattjärnet motsvarande, typ såhär;
Motorblock i verkstad med verktyg, monterad på stång, mekanisk arbete pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det ska ju svetsas ett plattjärn tvärs över också, över den andra fästpunken på spindelleden...

Nån som har några tankar om det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.