AXS
Låter vettigt! Om du inte ska byta ut alla ;)

Verkar finns färre släta än med spegel när det kommer till massiva. Även dyrare med släta?!

Kan inte ge tips på butik, men kolla vikten på bladet innan du beställer. Du vill ha mycket vikt såklart.

• Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
Det blev ett kvällspass i alla fall.
Har reglat upp båda innerväggarna. Varm och skön kväll och lugnt tempo så det va bara roligt ikväll.

Såhär gör jag för att hålla regeln på plats när jag skråskruvar, hur gör snickarna?
En träregel fastklämd med en tving under uppförande av en innervägg, med en grön laserlinje på regeln och en skruvdragare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Reglat upp träinnervägg under konstruktion i ett bygge på kvällen med skruvdragare och stege.
Skapa konto

Vägg mellan sovrum och garderoben försöker jag göra lite mer ljudisolerad om det ska fungera som ett till barnrum i framtiden.
Har läst mig till att man kan göra såhär då :D
Skelett till innerväggar i trä under konstruktion i ett husbygge, med reglar och isolermaterial synligt.
Skapa konto
Reglade innerväggar under konstruktion med skruvteknik synlig, i en byggmiljö.
Skapa konto

• Gilla
Eklanda6 och 2 till
  • Laddar…
maah maah skrev:
Såhär gör jag för att hålla regeln på plats när jag skråskruvar, hur gör snickarna?
Snickaren skiter i att det blir lite snett.

• Gilla
  • Haha
A.G och 2 till
  • Laddar…
Tycker att om man får rätt vinkel på skruven så flyttar sig regeln inte, brukar sätta regeln nån mm fel så det drar den på ungefär rätt ställe, nån mm hit och dit spelar ingen roll

Jag försöker undvika alla irritationsmoment när jag bygger, att regeln flyttar sig några m.m. är ett sånt! :rofl:

• Gilla
Chonguis och 4 till
  • Laddar…
J JSten skrev:
Som alternativ till hörnprofil kan jag rekommendera Plåtband, [länk]. Riktigt smidigt, speciellt när det inte är 90-gradersvinklar. Satte det i nocken på garaget och inte en tendens till sprickor såhär ett halvår senare.
Hur sätter du det?, du viker det längs hålen, men hur fästs det?? Skulle det fungera i skarven mellan tak och snedtak?

MVH JOHN

AXS
nino nino skrev:
Tycker att om man får rätt vinkel på skruven så flyttar sig regeln inte, brukar sätta regeln nån mm fel så det drar den på ungefär rätt ställe, nån mm hit och dit spelar ingen roll
Ett hammarslag kan lösa det mesta.

Inte för att jag reglar vägg så ofta, men de gånger jag har gjort det mätte jag först på golvregeln cc60, satte sen fast alla i nederkant. Sen vattenpass och skruv från sidan i regeln mot taktregel. Blir ungefär +-2 mm.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Passade på att montera foder och knutbrädor idag när pappa hade tid.

Vi betraktar dörrarna som fönster eftersom vi till en början inte komma använda dom som dörrar.
Därför blev det foder runt om och underbleck även där.

Jag har svårt att bestämma mig om jag är helt nöjd med dimensionerna. Eventuellt skulle det vara snyggare att köra 145mm på brädan ovan fönsterna.

Vad säger panelen?

Fasad med nymonterade foder och knutbrädor runt fönster och dörrar på ett hus under renovering.
Skapa konto
Ett grått hus med vita foder runt fönster och dörrar och knutbrädor, omgivet av en trädgård.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Chonguis och 7 till
  • Laddar…
M masterjohn skrev:
Hur sätter du det?, du viker det längs hålen, men hur fästs det?? Skulle det fungera i skarven mellan tak och snedtak?

MVH JOHN
Som sagt, satte den i nocken (har lättbetongsväggar, så hade inga andra vinklar som behövde plåtband :( ;) ). För att hålla uppe bandet innan jag monterade dit gipset så satte jag några försänkta plåtskruv med bra gänga för trä (cc 60-80 cm). Sen när jag satte gipset så drog jag gipsskruven genom plåten (och läkt bakom).

maah maah skrev:

Vi betraktar dörrarna som fönster eftersom vi till en början inte komma använda dom som dörrar.

Jag har svårt att bestämma mig om jag är helt nöjd med dimensionerna. Eventuellt skulle det vara snyggare att köra 145mm på brädan ovan fönsterna.

Vad säger panelen?

[bild] [bild]
maah maah skrev:

Vad säger panelen?

[bild] [bild]
Bör inte överblecken på gaveln sitta över fodret? Men det kanske är annorlunda när man kör liggande panel?

T Tompafix skrev:
Bör inte överblecken på gaveln sitta över fodret? Men det kanske är annorlunda när man kör liggande panel?
Jag vet inte. Men jag kom inte på hur man skulle montera det över fodret heller så därför fick det bli så.
På andra sidan huset sitter det inte överbleck på gaveln ens och det funkar bra ändå.

Ja det är ju annorlunda med stående panel. Då bildas ju springor mellan panel och foder där regn kan tränga in. Går ju att läggs fog över så är det tätt.

• Gilla
Toppform1 och 1 till
  • Laddar…
maah maah skrev:
[bild] [bild]
Hur snickarna gör vet jag inte, men om du hade kapat överliggaren 45mm kortare hade du kunnat skruva fast regeln från sidan.

Jag skruvar inte fast ståndarna, jag brukar skjuta spik, är jag lat (vilket jag oftast är) så märker jag 450mm (inte cc utan följer ena sidan, drar med vinkelhaken och märker hela bredden med penna, skjuter dit en bit gles med 50mm spik så jag får ett litet mothåll för regeln, sen skjuter jag diagonalt med 75mm spik genom regeln upp i överliggaren. Sen river jag bara ner den lilla biten gles och skjuter från andra hållet.

Det tycker jag är enkelt och smidigt, går ganska snabbt också, men jag bygger bara åt mig själv.

Jag hade en ledig dag igår, men idag är det full fart igen!

Har satt dom sista dosorna och dragit lite slang enligt instruktioner från elektrikern. OSB har kommit upp på en sida av väggarna.
Ska i med lite isolering och sen köra på med OSB.

Interiör av en byggplats där OSB-skivor installerats på ena väggen, elslangar och dosor synliga.
Skapa konto
Rum under renovering med OSB-skivor på väggarna, synliga eldosor och slang, samt delvis isolerad takstom.
Skapa konto
En oisolerad byggarbetsplats med OSB-skivor på väggarna och elinstallationer i taket.
Skapa konto

• Gilla
Violina och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.