ClasseClas
  • Gilla
maah
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Kolla gärna www.byggbeskrivningar.se
Direktlänk vad gäller utvändig panel. Se punkt 12. Överblecken monteras över fodret.
[länk] träpaneler-SvensktTrä-Byggbeskrivningar.ashx?File=8829&Doc=Broschyr
Tack (y)

Min besiktningsman godkände montaget med hänsyn till estetiska skäl ;)

• Gilla
7ender och 3 till
  • Laddar…
maah maah skrev:
Jag hade en ledig dag igår, men idag är det full fart igen!

Har satt dom sista dosorna och dragit lite slang enligt instruktioner från elektrikern. OSB har kommit upp på en sida av väggarna.
Ska i med lite isolering och sen köra på med OSB.

[bild] [bild] [bild]
Var försiktig när du spikar golvsockel. Efter som du fäst flexislangen på nedre regeln i väggen. Med golv har du bara 30 mm kvar upp till elen.

• Gilla
maah
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Var försiktig när du spikar golvsockel. Efter som du fäst flexislangen på nedre regeln i väggen. Med golv har du bara 30 mm kvar upp till elen.
Har tagit bilder och mått överallt så det ska nog gå bra. Men om man inte tänker på det kan det ju gå illa som du varnar för, speciellt om man kör dyckertpicka.

• Gilla
Violina
  • Laddar…
Körde klart isolering och all OSB ikväll. Är ganska trött på sågspån överallt så det är skönt att gå på nytt moment i morgon.

Ska börja med plåtvinklar och sen takgips.
Har fortfarande inte klarhet i om jag ska skruva plåtvinklarna med gipsskruven eller med montageskruv? :rofl:

Nyisolerat rum med OSB-skivor på väggarna, tom yta i mitten och verktyg samt material i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyisolerat rum med OSB-väggar, verktyg och en stege i skymningen, redo för nästa byggsteg.
Skapa konto

• Gilla
Violina och 2 till
  • Laddar…
Nu ska jag dela med mig av ett misstag jag har gjort.

När jag satte glespanelen så kontrollerade jag cc-måttet med en mall i varje ände (6m).
Jag räknade inte med att glesen är så sned och skev och några mm här och där blir många cm på slutet.

Därför hamnade vissa av gipsskivorna i taket fel så jag fick lägga in en extra gles att ha nåt att skruva i.
Glespanel och gipsskivor med synliga skiljelinjer och en skivhiss som används under byggprojekt.
Skapa konto
Närbild av en sned glespanel vid taket med en gipsskiva delvis fäst, och en synlig misspassning.
Skapa konto

Men annars har det gått bra idag. Fick låna en gammal skivhiss av en granne. Inte världens smidigaste då den inte är steglös.
En röd skivhiss i ett ofärdigt rum med glespanel i taket, en stege och en hög med OSB-skivor.
Skapa konto

Vissa skivor tog 5 min att få på plats medans andra tog 25. Men jag har inte bråttom som tur är.
Eluttag monterat i gipsvägg med synliga kablar och maskeringstejp runtom.
Skapa konto
Pågående inredningsarbete med osymmetriskt monterade gipsskivor i taket och OSP-skivor på väggarna.
Skapa konto

• Gilla
mejner och 7 till
  • Laddar…
maah maah skrev:
Det blev ett kvällspass i alla fall.
Har reglat upp båda innerväggarna. Varm och skön kväll och lugnt tempo så det va bara roligt ikväll.

Såhär gör jag för att hålla regeln på plats när jag skråskruvar, hur gör snickarna?
[bild] [bild]

Vägg mellan sovrum och garderoben försöker jag göra lite mer ljudisolerad om det ska fungera som ett till barnrum i framtiden.
Har läst mig till att man kan göra såhär då :D
[bild] [bild]
Nyfiken på hur du gjorde med regeln som ligger ner på golvspånskivorna och som går längs med bjälkarna. Satte du nån regel undertill eller skruvade du bara rätt i spånet?

R robut skrev:
Nyfiken på hur du gjorde med regeln som ligger ner på golvspånskivorna och som går längs med bjälkarna. Satte du nån regel undertill eller skruvade du bara rätt i spånet?
Skruvade rakt ner i spånet med 5x70 skruv.

• Gilla
Vgt och 1 till
  • Laddar…
maah maah skrev:
Skruvade rakt ner i spånet med 5x70 skruv.
Funkar väl hur bra som helst. Det är ju innerväggar som inte är bärande.

Fortsatt med gips i taket idag.
Såg nu när jag tog bilderna att jag missat plåten i takvinkeln i hallen.
Bara göra om och göra rätt.

Renoveringsarbete pågår i ett rum med oskyddat tak och en röd byggställning, saknad plåt i takvinkeln synlig.
Skapa konto
Omfattande rum under renovering med oskivade väggar och gips i taket samt ett fönster.
Skapa konto
Renoveringsarbete i ett hem med öppet tak där gips och elinstallationer pågår, saknad plåt i takvinkel synlig.
Skapa konto

• Gilla
Bödvar McOlsson och 1 till
  • Laddar…
maah maah skrev:
Fortsatt med gips i taket idag.
Såg nu när jag tog bilderna att jag missat plåten i takvinkeln i hallen.
Bara göra om och göra rätt.

ser ut att vara för snålt med skruv på takgipsen, men du kanske skall komplettera senare?
[bild] [bild] [bild]

Ja jag har skruvat färdigt nu, så dom sitter som dom ska.

Skruvade klart all takgips idag. Fan va jobbigt det är att skruva typ 1000 skruvar i taket, helt slut i nacken nu.

Sen hann jag påbörja gips på väggarna också. Men va är det för konstig längd på skivorna som jag har köpt, 900x2200?
Är dom tänkta att montera liggandes?

Renoveringsprojekt med nyligen monterade gipsskivor på vägg, verktyg och skräp på arbetsbänk.
Skapa konto
Monterad gipsvägg med synliga skruvhuvuden och en elektrisk dosa med lediga kablar som sticker ut, skuggspel på väggen.
Skapa konto

Gick ju bra ändå eftersom jag bara har 225 i takhöjd. Den lilla remsan hamnar bakom golvsockeln.

I morgon åker jag och köper en Hole-in-one, har redan mätt fel en gång på en dosa.

• Gilla
JSten
  • Laddar…
maah maah skrev:
Ja jag har skruvat färdigt nu, så dom sitter som dom ska.
Den plåtten du satte, sätter man den bakom takgipset och mot OSB? Hur blir det då i hörnet, överlappar de varandra eller får man såga vinkel?

R robut skrev:
Den plåtten du satte, sätter man den bakom takgipset och mot OSB? Hur blir det då i hörnet, överlappar de varandra eller får man såga vinkel?
Bakom takgips mot OSB. Den är så tunn så man kan överlappa utan problem.
Går hyffsat lätt att skruva den med gipsskruven, men man får trycka på och nöta lite.
Förborra är nog smidigast om man har 2st skruvdragare så man slipper byta mellan borr och bits.

• Gilla
robut och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.