234 684 läst · 634 svar
235k läst
634 svar
Tillbyggnad 35m² - Hur svårt kan det va?
Skapligt tempo får man säga
Innan jag började med glespanelen så öppnade jag upp lite mer till vinden.
Det va el i vägen på andra sidan så jag orkade inte göra det större nu.
Såhär ser det ut på vinden. Lösull utan luftspalt till takfoten.
Ser ju dock väldigt fint ut så det funkar väl med bara luftning i gavelspetsarna antar jag.
Jag valde dock att sätta en remsa OSB som stopp för isoleringen och skapa en luftspalt till takfoten på så sätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ju dock väldigt fint ut så det funkar väl med bara luftning i gavelspetsarna antar jag.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag valde dock att sätta en remsa OSB som stopp för isoleringen och skapa en luftspalt till takfoten på så sätt.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag gjorde nåt liknande och då skruvade jag en regel rakt över rummet som jag kunde lägga upp glasen på i enda ändan, sen var det bara att lyfta upp en och en och skruva fast, gå till andra ändan och fästa där sen justera avståndet på mitten.
Så gör jag med. Sätter en kort regel som jag flyttar med.nino skrev:
Men idag ska faktiskt frun komma ut och hjälpa till en stund. Svärmor är äntligen vaccinerad så hon kan komma hit och vara barnvakt en stund.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 589 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 589 inlägg
Tycker min är mest otympligt stor, jag har dock gasdriven, batteridriven kanske är tyngre. Fördelen är att jag kan hålla upp glesen med en hand och pressa mot passbiten för att sedan skjuta fast den med den andra handen
maah skrev:Innan jag började med glespanelen så öppnade jag upp lite mer till vinden.
[bild]
[bild] [bild]
[bild] [bild]
richardtenggren skrev:
Smart! Är det så det ser ut på det befintliga huset?nino skrev:
Hos oss är det en kartong med vikta kanter som är fastspikat. Såg att det fanns att köpa likadana fast med cellplast, men de kostar skjortan. Tror jag satsar på din lösning istället. Det är lite tufft attt krypa in i det där utrymmet, var tvungen att göra det för att ta bort den kartongen och isoleringen eftersom jag bygger en till takstol. tur att chokladdammsugar-dieten håller mig nätt och smal.
Yes det är på befintliga huset. Låter som en bra plan för din delR robut skrev:Smart! Är det så det ser ut på det befintliga huset?
Hos oss är det en kartong med vikta kanter som är fastspikat. Såg att det fanns att köpa likadana fast med cellplast, men de kostar skjortan. Tror jag satsar på din lösning istället. Det är lite tufft attt krypa in i det där utrymmet, var tvungen att göra det för att ta bort den kartongen och isoleringen eftersom jag bygger en till takstol. tur att chokladdammsugar-dieten håller mig nätt och smal.
Arbetet ca 6 timmar idag, varav 2 med hjälp från frun.
Fått upp 60% av glespanelen och isoleringen. Kör allt på en gång en bit i taget vilket går väldigt smidigt.
Har lagt totalt 45 min på att isolera, varav 15 min att krypa upp efteråt och justera samt lägga i remsor ovan hanbjälken.
Visst det är obekvämt och dammigt, men eftersom som jag kör stenhårt på chokladbollsdieten är jag smidig som en katt
Fått upp 60% av glespanelen och isoleringen. Kör allt på en gång en bit i taget vilket går väldigt smidigt.
Har lagt totalt 45 min på att isolera, varav 15 min att krypa upp efteråt och justera samt lägga i remsor ovan hanbjälken.
Visst det är obekvämt och dammigt, men eftersom som jag kör stenhårt på chokladbollsdieten är jag smidig som en katt
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Fått ihop ca 6 timmar idag med.
Har fått klart glespanel och isolering.
Total tid på isoleringen ca 2 timmar.
Väldigt omständligt sista biten ut mot ytterväggen men det går.
Har även kapat till och grundat ändarna på foder. Lyxar och kör med mellanstruket, då behöver jag bara grunda ändarna en gång innan montering och sen stryker jag en gång på plats.
Har fått klart glespanel och isolering.
Total tid på isoleringen ca 2 timmar.
Väldigt omständligt sista biten ut mot ytterväggen men det går.
Logga in
Skapa konto
Har även kapat till och grundat ändarna på foder. Lyxar och kör med mellanstruket, då behöver jag bara grunda ändarna en gång innan montering och sen stryker jag en gång på plats.
Logga in
Skapa konto
Det går snabbt framåt!
Mina föräldrar bytte precis från släta med papp i till massiva med spegel. Efter det kommer det kommer det alltid bli massiva för mig, vilken skillnad i känsla och ljuddämpning.
Typ denna tror jag skulle passa dig: https://www.bauhaus.se/trend-kvadrat-1-dorr-s-m9x21
Mina föräldrar bytte precis från släta med papp i till massiva med spegel. Efter det kommer det kommer det alltid bli massiva för mig, vilken skillnad i känsla och ljuddämpning.
Typ denna tror jag skulle passa dig: https://www.bauhaus.se/trend-kvadrat-1-dorr-s-m9x21