maah maah skrev:
Börjar bli dags att köpa isolering till taket och jag har faktiskt inte bestämt än hur mycket jag ska ha.

Vad tycker ni?

Underarmen/hanbjälken är 170mm så att första lagret isolering blir 170 känns ju givet, men andra lagret?
Hos mig blir underarmen 145. har fått råd av snickare att spika fast 45x90 tvärsöver 60cc. Så isoleringsmässigt blir det hos mig 145+90

R robut skrev:
Hos mig blir underarmen 145. har fått råd av snickare att spika fast 45x90 tvärsöver 60cc. Så isoleringsmässigt blir det hos mig 145+90
Finns det nån extra funktion för 45x90 reglarna? Känns som att det går onödigt mycket virke på det sättet.

Jag tänkte lägga ett lager 170 mellan underarmarna och det övre lagret på andra ledden bara.

maah maah skrev:
Finns det nån extra funktion för 45x90 reglarna? Känns som att det går onödigt mycket virke på det sättet.

Jag tänkte lägga ett lager 170 mellan underarmarna och det övre lagret på andra ledden bara.
Ja jag ska ha råspontgolv där för förvaring.

• Gilla
maah
  • Laddar…
Då fattar jag, det blir bra (y)

Jag planerar att lägga åtminstone några 170 kors med andra lagret för att kunna lägga på några skivor och då en spång... Jag är nojjig av mig och vill kunna komma upp överallt och inspektera (även om jag är för lat för att faktiskt göra det:sweat:)

I Ingenjör Jesper skrev:
Jag planerar att lägga åtminstone några 170 kors med andra lagret för att kunna lägga på några skivor och då en spång... Jag är nojjig av mig och vill kunna komma upp överallt och inspektera (även om jag är för lat för att faktiskt göra det:sweat:)
Jag kommer bygga en spång att krypa på, vinden blir typ 18 meter lång totalt nu.

Gjorde klart sista OSB på kvällen.
Alltid skönt att göra klart ett moment på kvällen och börja med ett nytt dagen efter.

Nyinstallerade OSB-skivor i ett ofärdigt sovrum med byggmaterial och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utsikten från sovrummet blir trevlig!

Utsikt från ett sovrum med äng och skog i bakgrunden, gräsmatta och en friggebod i förgrunden.
Skapa konto
Vy genom fönster i renoverat rum med verktyg på fönsterbräda och grönskande landskap utanför.
Skapa konto

• Gilla
boschkenta och 5 till
  • Laddar…
fint det blir! :)

Hur är det med OSB, ska det monteras någon mm från golv och tak eller kan det stå kloss an?

Ska iaf vara mellanrum mellan skivorna, enkelt att sätta en skiva, dra i en spik lite lätt uppe och nere, sätta nästa skiva mot spikarna, skruva fast och bort med spiken

På skivorna jag körde med blir det ett mellanrum på ca 2mm om man sätter dom rätt. Nedtill mot golvet kör jag nån mm springa också.

• Gilla
robut
  • Laddar…
maah maah skrev:
På skivorna jag körde med blir det ett mellanrum på ca 2mm om man sätter dom rätt. Nedtill mot golvet kör jag nån mm springa också.
Hur ser planen ut för gipset, för den sätter du stående misstänker jag. Vet du om skruven för gipsen måste träffa reglarna bakom eller räcker det att det sitter i OSBn?

R robut skrev:
Hur ser planen ut för gipset, för den sätter du stående misstänker jag. Vet du om skruven för gipsen måste träffa reglarna bakom eller räcker det att det sitter i OSBn?
Tar tillbaka den frågan, ser nu att du satt OSB stående, trodde det var liggande :)

Gipsen blir stående. Det räcker att skruven sitter i OSBn.

Skruvarna jag skruvade OSBn med drog inte ibland. Helt vanliga skruv avsedda för ändamålet köpta på Beijer. Misstänker att kvalitén på reglerna är så kass att skruven slirar.
I vanliga C24-reglar drog dom utan problem.

45x45 reglarna jag köpte va riktigt kass kvalitet på, vissa va inte ens 45x45 utan mer 40x45.

• Gilla
  • Arg
Gramse69 och 1 till
  • Laddar…
I badrummet så ska gipsskruven gå genom osb och in i regel, det tycker jag man bör satsa på, så långt det går iaf, överallt

• Gilla
robut
  • Laddar…
K
maah maah skrev:
Skruvarna jag skruvade OSBn med drog inte ibland. Helt vanliga skruv avsedda för ändamålet köpta på Beijer. Misstänker att kvalitén på reglerna är så kass att skruven slirar.
Låter märkligt, snarare skruven som verkar vara dålig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.