234 290 läst · 634 svar
234k läst
634 svar
Tillbyggnad 35m² - Hur svårt kan det va?
Min konstruktör landade på 195 (takstolen) +165 för att uppfylla kraven... Lyckades du slippa hela det här med konstruktionsritningar och u-värdesberäkningar?
Sk
Fattar! För att det är kul Ska du ha spröjs på fönstren också? Tänkte på altandörrenmaah skrev:
Nu kanske jag är kaxig, men lägga ut 30 paket isolering fixar jag också på en dag.Jonatan79 skrev:
Grejen är att jag tycker inte om att vara beroende av andra för att få bygget framåt, därför gör jag så mycket det bara går själv. Det har ju varit framgångsrikt hitintills.
Det va inte så farligt ändå.simpa81 skrev:
Om vi räknar att priserna har gått upp lite och antar att det skulle kosta 15 000 för mig.
Köper jag isolering och gör det själv så kostar det 7000kr. Om jag utför arbetet på 8 timmar så är det "tjänar" jag 1000kr i timmen.
Så jag får ett 8 timmars träningspass och tjänar 8000kr, enkelt beslut för mig
Planerar lite framåt, säg till om ni tycker att jag bör göra nåt annorlunda.
1. Sätta vinkelprofil i innerhörn och takvinklar
2. OSB
3. Glespanel
4. Isolera tak
5. Takgips
6. Innerväggar, reglar + OSB
7. Gipsa alla väggar
Elektrikern behöver komma innan takgips egentligen, men jag vet ju vart takdosorna ska sitta och vilka slangar som ska dit så det kanske vi löser ändå.
2. OSB
3. Glespanel
4. Isolera tak
5. Takgips
7. Gipsa alla väggar
Elektrikern behöver komma innan takgips egentligen, men jag vet ju vart takdosorna ska sitta och vilka slangar som ska dit så det kanske vi löser ändå.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 589 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 589 inlägg
Jag gjorde så efter mina efterforskningar, så skruvade jag med en montageskruv från würth med liten skalle då jag läst att vissa haft problem med enbart gipsskruv. Men det funkade bra för mig ändå på de ställen där jag skippade montageskruven på väggen( förberedde för en innervägg när jag gipsade taket och satt vinklar innan jag reglade den)maah skrev:
För innerväggar körde jag med plåtprofiler och träreglar
Jag märker att jag har jobbat ifatt mina efterforskningar.richardtenggren skrev:Jag gjorde så efter mina efterforskningar, så skruvade jag med en montageskruv från würth med liten skalle då jag läst att vissa haft problem med enbart gipsskruv. Men det funkade bra för mig ändå på de ställen där jag skippade montageskruven på väggen( förberedde för en innervägg när jag gipsade taket och satt vinklar innan jag reglade den)
För innerväggar körde jag med plåtprofiler
Jag brukar ha koll på vad jag ska göra många steg i förväg men nu är det typ googla kvällen innan jag ska göra nåt
Tacksamt med forumet där man kan få bra råd!
Lp50 sätter du mellan osb och gips. Så har jag alltid gjort iaf, i taket har du ju inget val så där blir det mellan gles och gips. Sätt även hörnskydd som du spacklar in sen så kommer det aldrig spricka! Riktigt trevligt fredags läsning i denna tråden förövrigt, stor eloge till dig från en som jobbar som snickare. Häftigt att se
maah skrev:Planerar lite framåt, säg till om ni tycker att jag bör göra nåt annorlunda.
2. OSB
3. Glespanel
4. Isolera tak
5. Takgips
7. Gipsa alla väggar
Idag har jag kört på med OSB. Alltid kul att börja med ett nytt moment.
Kör med spontade 60cm skivor som är lätta att hantera.
Kör med spontade 60cm skivor som är lätta att hantera.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto