Status
Tråden går ej att kommentera.
Mikael L, Det finns dåliga yrkesmän och det finns duktiga hemmapulare men vi har ju lagstiftning att hålla oss till.
Jobbar du som elektriker så vet du ju hur mycket bestämmelser, föreskrifter, standarder m.m. som vi inom branschen skall jobba efter. Med den vetskapen tycker jag inte du skall försvara olagligt elinstallationsarbete.
 
Redigerat:
Det är alltid intressant att ta en diskussion kring denna fråga, men jag skulle önska ni två Morgan och jehn bjuder till lite och läser föreskrifterna i inlägg #64 så att vi slipper käbbla om vad lagen faktiskt säger.

För det andra handlar tråden om att innehavaren själv vill göra ett mindre jobb i sitt eget garage. Det handlar inte om något "yrkesmässigt bortapulande" hos andra. Det blir bara fånig om vi ska behöva tjata om sådana märkliga ytterligheter.

Så, tror ni det är möjligt att TS med instruktioner kan förlägga ledningar och montera uttag utan att orsaka en brand?
 
  • Gilla
ghoti och 5 till
  • Laddar…
Morgan Jacobsson skrev:
Då frågar jag så här: Vill du ha ett arbete gjort av en hemmapulande "jag kan själv, blir billigast så" eller vill du att ett yrkesproffs som är utbildad för saken gör jobbet? Vi har ett regelverk gällande elarbete o vem som får o inte får utföra jobben. Ska vi skita i det o lägga ner att vad yrkesutbildningar heter, så kan alla lekmän som vill spara sina slantar göra allting själva då??? det får ta o bli ett slut på detta eviga tjafs om man kan göra det eller det hemma....
Jag har tagit hem elektriker till att göra en del jobb, bla för att flytta mätarskåpet (som byttes av samma elektriker något år innan), samtidigt ville jag byta ut fyrledaren (fyra FK i rör) från mätarskåpet till elcentralen (där det sitter en JFB direkt efter HBn).
Först ville elektrikern inte göra det, jag insisterade då sa han ok men då skulle han lägga ihop jord och nollan i bägge ändar på PE-skenorna, det sa jag ifrån på. Han menade att man inte fick gå från TN-C till TN-S i mätarskåpet i en "gammal" anläggning, jag sa att han hade fel.
Han återkom lite senare och sa att jag hade rätt.
Det är elektrikern själv som har behörigheten, det är en fåmansfirma han har, han har hållit på i 20+år.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Mikael_L
jehn och Morgan Jacobsson.
Läs inlägg nr #1208 i denna tråd och inlägg av samma medlem (inst-mäst.) någon sida bakåt.
Läs också denna tråd:
https://www.byggahus.se/forum/el/99277-el-fel-eller-ok.html
Och så rannsakar ni ert minne efter installationer som ni faktiskt är rätt säkra på att de är gjorda av svenska elektriker, men som ändå är rätt risiga.
 
En elyrkesman är ju en person som yrkesmässigt jobbar med elinstallationer.
Det är skillnad mot en hemmapulare.
 
Mikael_L
jehn skrev:
Mikael L, Det finns dåliga yrkesmän och det finns duktiga hemmapulare men vi har ju lagstiftning att hålla oss till.
Jobbar du som elektriker så vet du ju hur mycket bestämmelser, föreskrifter, standarder m.m. som vi inom branschen skall jobba efter. Med den vetskapen tycker jag inte du skall försvara olagligt elinstallationsarbete.
Jag jobbar som elektriker.

Jag kan inte på något sätt inse vad bestämmelser lagar och standarder vi jobbar efter har med att jag skulle försvara olagligt installationsarbete att göra.
Snacka om att blanda bort korten och prata om två helt skilda saker.

Dessutom har jag inte alls försvarat olagligt installationsarbete, jag har försökt reda ut för ett par personer, som tror de vet vad lagen säger, vad som verkligen står i lagen. :)
Och så har jag riktat kritik mot mycket dåliga och felaktiga installationer som utförts med fullt stöd i lagen.

Som jag skrivit förut.
"Det är olagligt för en hempulare att utföra en 100% korrekt installation, men lagligt för en elektriker att utföra en elinstallation med grava brister."
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
jehn skrev:
En elyrkesman är ju en person som yrkesmässigt jobbar med elinstallationer.
Det är skillnad mot en hemmapulare.
Det var alltså enligt dig.
Vad säger lag och föreskrifter om det?
 
Mikael_L
Och nu tänkte jag runda av (hoppas jag) med att säga att mitt huvudfokus är och har hela tiden varit bra installationer, och bättre allteftersom.
Sen skiter jag egentligen i vem som gör de bra installationerna, huvudsaken är att de är bra, så bäst som möjligt.

Jag blir som sagt ledsen och ibland nästan galen på vad jag ser på dagarna, och jag är medveten om att de skyldiga återfinns inte bara bland hempularna, eller polackerna, eller elektrikerna ifrån svenska firmor. Alla tre kategorierna bär skuld i skiten som sitter i väggarna här i Sverige.

Jag tvekar inte att skälla och domdera över någon hempulare som här i någon tråd vill strunta i de goda och korrekta råd vi ger. Ibland är jag sugen att skriva "hoppas du får en stöt och dör!", men det är inte OK enligt forumreglerna och inte heller konstruktivt.

Men jag går också hårt åt över de som bara skriver här för att skydda sitt eget yrke och/eller regelverket. Det tillför absolut ingen extra elsäkerhet i landet.

För varenda en som hempular lite själv som vi lotsar fram till en bättre och mer korrekt lösning här på forumet betyder i praktiken lite mindre skit i väggarna i något hus någonstans. Den där skiten jag hatar att stöta på.
 
  • Gilla
dennisson och 11 till
  • Laddar…
Elektriskt säkerhetsskåp med välorganiserade och markerade kablar och komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vill visa vilken nivå det är på mina arbeten, så att du får en liten vink om vem du försöker tillrättalägga...Herr Bo.Slitberg
 
  • Gilla
Kallebo och 1 till
  • Laddar…
Bo, kalla det gärna käbbel, men lagen tillåter inte att vem som helst gör elinstallationer och detta råder det stor okunskap om. Inte minst märker man det här på detta forum.
Därför behöver frågan om man kan göra installationsjobb själv i sitt garage besvaras ordentligt.
En seriös elinstallatör åtar sig inte att låta kunden göra vissa jobb.
 
  • Gilla
Morgan Jacobsson
  • Laddar…
Mikael_L
Den där var prydlig. (y)

Patrik hed har också kastat upp någon bild på en riktigt fin central.
Själv har jag inte vågat, mina brukar bara se lite halvdana ut, om de nu inte bara är lite bestyckade. En enraders ser ju alltid jättesnygg ut om man inte bara har fem tummar på händerna.
 
Mikael_L
jehn skrev:
Bo, kalla det gärna käbbel, men lagen tillåter inte att vem som helst gör elinstallationer och detta råder det stor okunskap om. Inte minst märker man det här på detta forum.
Därför behöver frågan om man kan göra installationsjobb själv i sitt garage besvaras ordentligt.
En seriös elinstallatör åtar sig inte att låta kunden göra vissa jobb.
Vi vet redan vad lagen säger.
Denna tråden handlar inte om vad lagen säger, utan du kan läsa i första posten vad frågan var.

Men det är 100% fritt att starta en ny tråd om vad lagen säger, det vore kanske bättre att vi "battlar" där istället. :)
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Har aldrig varit med om en tråd med så laglydiga personer 😂
Ger mig f.n på att de aldrig kört för fort, underlåtit att stanna vid stopplikt, "glömt" säkerhetsbältet 😇
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Morgan Jacobsson skrev:
Vill visa vilken nivå det är på mina arbeten, så att du får en liten vink om vem du försöker tillrättalägga.
Inkommande oskyddade trådarna går lite väl nära dom skyddade trådarna.

Dom inkommande trådarna skulle ha kommit in i botten av centralen.
 
Mikael_L
Demmpa skrev:
Inkommande oskyddade trådarna går lite väl nära dom skyddade trådarna.

Dom inkommande trådarna skulle ha kommit in i botten av centralen.
Men det är väl knappast några föreskriftsmässiga fel.
Kanske fel enligt någon obskyr standard eller upphandlingsunderlag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.