Status
Tråden går ej att kommentera.
Mikael_L
Ja absolut.
Men jag tror att det är en poäng om folk här ser sig såsom privatpersoner på forumet, inte som en förespråkare för sin branch, organisation eller sitt företag.

Dock skulle jag personligen kunna tänka mig att ESV, villaägarna, mäklarsamfundet, BKR osv osv skulle ha ett användarkonto som skrev i organisationens officiella roll och åsikter.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
I praktiken är nog vissa här i sin yrkesroll. Jobbar man i ledningen för installatörsföretagen och skriver här under eget namn så är man nog illojal mot sin arbetsgivare om man torgför en åsikt som starkt skiljer sig från arbetsgivarens.

Jag tycker det är jättebra att få Fredriks bild av frågan. Samtidigt konstaterar jag också att jag inte sett några bra argument för att hemmapul skulle innebära något problem.

Jag skulle gärna se en liknande reglering som inom VVS-branschen, dvs att branschorganisationer och försäkringsbolag tar fram ett regelverk för vad som är fackmannamässigt. Sen spelar det ingen roll vem som utför arbetet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Andreas_kalmar och 4 till
  • Laddar…
Vi har ju tråden om värsta elkopplingen med snart 5000 inlägg. Jag får nog tyvärr säga att jag misstänker att de flesta tokigheterna är gjorda av hempulare. Men det är ju problem som går att lösa om viljan finns.
 
tommib
Bo.Siltberg skrev:
Vi har ju tråden om värsta elkopplingen med snart 5000 inlägg. Jag får nog tyvärr säga att jag misstänker att de flesta tokigheterna är gjorda av hempulare. Men det är ju problem som går att lösa om viljan finns.
Jo, men som jag brukar framhålla så kommer man inte åt de värsta tokerierna med förbud. De människorna kommer koppla ändå. Sen finns det en grupp människor som frågar först, hjälper man dem att få bra och korrekt information ökar elsäkerheten. Jag tror att det är en relativt liten grupp människor som avstår från att koppla enkom för att det är olagligt.
 
  • Gilla
larsbj och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Fredrik Sjödin skrev:
Företaget ska skaffa sig "anläggningskännedom" innan en installation ingen bef anläggning får påbörjas. Detta innefattar att kontrollera dokumentation och anläggningens skick för att sedan kunna avgöra omfattningen, vilka föreskrifter som ska gälla och vilka kontrollpunkter som ska utföras.

Eftersom allt utförande ska planeras innan det sker så blir det hopplöst för ett företag att leva upp till egenkontrollprogrammet om det inte har kontroll på hela utförandet.
Ja du, det blir ju roligt när jag kommer och ska sätta upp en ny grupp på akademiska sjukhuset i Uppsala.
Sorry folks, jag måste tyvärr gå igenom hela elsystemet, ja jag måste nog tråda om allt för det kan tänkas finnas något oschysst någonstans.
Så börja med att göra plats för några långtradare lastade med elkabel redan i morgon!
 
  • Gilla
larsbj och 6 till
  • Laddar…
Ännu en papperstiger...
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Jo det här med dokumentation blir ju intressant, nu när Skatteverket bara godkänner reparationer de senaste 5 åren, för att beräkna skatten vid en försäljning. Hur många likt mig själv har då inte rensat ut kvitton från 1980- talet och fram till 2011? Är det då meningen att vi villaägare ska tvingas till en fullständig el- besiktning ( öppna alla dosor, demontera alla VU, rycka i alla tåtar m.m.), så vi kan visa upp papper på allt som gjorts sedan huset byggdes? Finns ju de med hus från 1910 också, vilket väl trasslar till det extra mycket när företagen är borta sedan länge, för att få hela historiken. Mycket jobb blir det för installationsföretagen, men ger det ökad säkerhet ?
 
Redigerat:
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
vi renoverade övervåningen (blåste ur totalt, bort med väggar och gammal isolering)
farsan drog då VP rör, drog EKK och satte upp vägguttag.
sen när behörig elektriker kom i annat ärende (inkoppling av solpaneler) då inspekterade han samtliga uttag, gjorde någon märkning och kopplade in i centralen, inga problem.

eller jo problem blev det, han gjorde inte alls så som vi ville med grupperna, han skarvade ihop två separata kablar till en och den tredje kopplade han ihop med en gammal ledning som är mycket gammal som går till kablar från 1945.
så nu har jag på samma säkring 2st 4 vägs uttag på övervåningen, takbelysning i hall, kök, vardagsrum och tror det var sovrum också, ett jordat uttag i köket (haft micro vattenkokare och en ugn på detta uttag) spisfläkt och och spis belysning, och tillslut två ojordade uttag i vardagsrummet där en 55" TV med en fet ljudanläggning är inkopplad med stora högtalare och två baslådor (5.2.2)

både jag och farsan blev helt mållösa när vi såg att han kopplat in övervåningen på samma säkring som redan halva huset ligger på. vill man ha något gjort korrekt då får man väl antagligen göra det själv...
 
R
tror inte du ska ställa den funderingen här... fått mkt paj för att jag gjorde allt sj utom spänningsätta
 
Stänger tråden nu.

/moderator
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.