45 273 läst · 265 svar
45k läst
265 svar
Till alla elare, vad säger ni om jag vill tråda garaget själv?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Medlem
· Blekinge
· 10 476 inlägg
I denna diskussion vill jag utmana Fredrik Sjödin eller andra bevandrade att lägga fram vederhäftig statistik om antal elolyckor genom åren i Sverige. Gärna med uppgifter om hur många dödliga per år, hur många privatpersoner eller yrkesutövare som dog i tjänst, hur många olyckor som kan relateras till bristfällig installation mm.
Bara för att veta vad vi snackar om.
För att den statistiken ska ha nått större värde skulle man väl ha en statistik som även visar hur det skulle vara OM vi inte hade haft dom "regler" som vi har. Nu är ju det en omöjlig ekvation, men kanske en jämförelse med nått "u-land" där det är fritt fram för alla att göra elinstallationer.
Jag skulle mest vilja utmana Fredrik att redovisa stöd för att hans tolkningar av de nya reglerna är det som kommer gälla.
Men nu ska jag skriva en sak som jag inte förut skrivit i detta forum, "Det känns mest som att det trollas."
Men kan du finna något stöd för alla dina uttolkningar, så är jag inte sämre än att jag tar till mig och ändrar mig.
Men nu ska jag skriva en sak som jag inte förut skrivit i detta forum, "Det känns mest som att det trollas."
Men kan du finna något stöd för alla dina uttolkningar, så är jag inte sämre än att jag tar till mig och ändrar mig.
Jag tror faktiskt inte att Fredrik trollar, eller jag tänker åtminstone inte tro det.Fredrik Sjödin skrev:Företaget ska skaffa sig "anläggningskännedom" innan en installation ingen bef anläggning får påbörjas. Detta innefattar att kontrollera dokumentation och anläggningens skick för att sedan kunna avgöra omfattningen, vilka föreskrifter som ska gälla och vilka kontrollpunkter som ska utföras.
Eftersom allt utförande ska planeras innan det sker så blir det hopplöst för ett företag att leva upp till egenkontrollprogrammet om det inte har kontroll på hela utförandet.
Däremot vill jag inte riktigt heller tro på det som skrivs här. Jag kan tyvärr se att det vid diskussioner på någon slags högre nivå lätt kan hamna i en liknande skrivning med goda intentioner och säkerheten som främsta mål. I verkligheten skulle en bokstavlig tolkning av detta resultera i ett praktiskt monopol på elinstallationer för den som gjort det första gången i en fastighet, eftersom det blir orimligt dyrt för en annan firma att komma in och sätta sig in i anläggningen. Det blir en tröskeleffekt som garanterat kommer avskräcka privatpersoner och hänvisa dem till oseriösa utförare eller till hempul.
Jag vidhåller min tidigare ståndpunkt att detta inte kan ha varit lagstiftarens intention. Om det blir på det viset hoppas jag verkligen att det mildras i föreskrifterna, annars står vi inför en betydande sänkning av elsäkerheten.
Inte alls. Den siffran skulle ge oss en uppfattning om hur stort problemet faktiskt är (obetydligt) och ge en indikation på hur mycket man bör satsa (väldigt lite) på att beivra hempul, eller ens krångla till det för hempulare.elmont skrev:
Om du nöjer dig med dödsolyckor så kan du göra uppgiften själv.Thomas_Blekinge skrev:I denna diskussion vill jag utmana Fredrik Sjödin eller andra bevandrade att lägga fram vederhäftig statistik om antal elolyckor genom åren i Sverige. Gärna med uppgifter om hur många dödliga per år, hur många privatpersoner eller yrkesutövare som dog i tjänst, hur många olyckor som kan relateras till bristfällig installation mm.
Det finns gott om statistik hos elsäkerhetsverket och MSB och arbetsmiljöverket.
Om detta synas och analyseras så får man en relativt klar bild av läget.
Det svåra är att avgöra ifall de otroligt låga dödstalen de senaste 10 åren beror på behörighetssystemet eller pga att hempularna har blivit duktiga, eller på att hempularna lyckligtvis idag får tag på bra material, eller att den allmänna materialutvecklingen varit så bra, eller på om elektrikerna blivit bra.
Själv tror jag på att det mest beror på den allmänna materialutvecklingen och att vissa saker såsom "isolerad miljö", "Semko 17-handskar", "klass 0-apparater" och installationsmaterial såsom rör, kabel, dosor osv i metall försvunnit från marknaden.
Sen tror jag elektrikernas arbetsmetodik förbättrats rejält så färre elektriker dör, samtidigt tror jag att de installationer de lämnar efter sig har mer brister idag.
Att det beror på behörighetssystemet i sig tror jag inte alls på, då statistiken hela gått åt rätt håll trots att inga förändringar i systemet har gjorts, och av allt att döma har respekten för behörighetssystemet blivit rejält mycket sämre under åren.
Jag tror inte heller att hempulare gör speciellt mycket bättre ifrån sig idag än förut, men däremot jobbar de mer med OK material idag. Inte telefonledning eller lampsladd ifrån Domus, utan riktig EKK från Biltema eller EXLQ ifrån clas ohlson.
Men en förändring har nog skett de senaste åren, iom internet och forum som detta har nog kunskapen börjat öka, vilket nog har börjat förbättra hempularnas installationer, vilket troligen kommer kunna skönjas i statistiken om några år.
Jag har svårt att förstå otydligheten. Det står "utförs" och inte "har utförts" vilket betyder att man bara tar ansvar för det arbete man själv gör. Tolkar du det på något annat sätt är ju alla banditer om man jobbar med befintliga anläggningar och givetvis ska inte lagen tolkas så.Bo.Siltberg skrev:Lite tvetydigt detta. Den nya ellagen säger att ett elinstallationsföretag ska se till att elinstallationsarbete endast utförs av en elinstallatör eller av någon som omfattas av företagets egenkontrollprogram.
Handlar detta enbart om sin egen personal, eller menar lagstiftaren att företaget även kan straffas om någon del utförts av en obehörig person på ett annat företag, eller privatperson? Vad innebär det där med att befatta sig?
Det fall jag kan se är när man kommer till ett "halvfärdigt" jobb som ska slutföras, inte fall där man ska koppla in eller driftsätta en färdig del.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 470 inlägg
Kravet på anläggningskännedom är mycket bra tycker jag, bara det hålls på en rimlig nivå. De kan ju inte utsättas för sanktioner för att de jobbar på en odokumenterad anläggning. Och jag ser inte kopplingen till hempuleri här, dvs hur skulle det kontrolleras av ESV?Fredrik Sjödin skrev:Företaget ska skaffa sig "anläggningskännedom" innan en installation ingen bef anläggning får påbörjas. Detta innefattar att kontrollera dokumentation och anläggningens skick för att sedan kunna avgöra omfattningen, vilka föreskrifter som ska gälla och vilka kontrollpunkter som ska utföras.
Eftersom allt utförande ska planeras innan det sker så blir det hopplöst för ett företag att leva upp till egenkontrollprogrammet om det inte har kontroll på hela utförandet.
Redigerat:
Se den här forumposten. Statistiken är från elsäkerhetsverket. Enligt deras rapport handlar ca 12% av elbränderna (1-2 dödsfall per år) om fel i anläggningen, och det är endast denna del av elbränderna som över huvud taget kan ha med hemmapul att göra.Thomas_Blekinge skrev:I denna diskussion vill jag utmana Fredrik Sjödin eller andra bevandrade att lägga fram vederhäftig statistik om antal elolyckor genom åren i Sverige. Gärna med uppgifter om hur många dödliga per år, hur många privatpersoner eller yrkesutövare som dog i tjänst, hur många olyckor som kan relateras till bristfällig installation mm.
https://www.byggahus.se/forum/artik...lationer-goras-om.html?perpage=15#post2158436
Antalet dödliga elolyckor är mycket litet. Det handlar om ett fåtal per år, och då handlar det ofta om ungdomar som varit och klättrat på järnvägsvagnar och kommit för nära kontaktledningen. Dessutom går det åt någon industrielektriker då och då. Antalet dödsfall som eventuells skulle kunna kopplas till hemmapul är försumbart litet, kanske ett dödsfall på 10 år eller så. Man misstänker också att det förekommer en massa elolyckor som aldrig rapporteras men dessa är knappast särskilt allvarliga då. De flesta elektriker har väl fått en stöt någon gång.
Redigerat:
Enligt den här tråden så ser statistiken ut ungefär på samma sätt i Sverige som i USA där mer är tillåtet.Mikael_L skrev:Om du nöjer dig med dödsolyckor så kan du göra uppgiften själv.
Det finns gott om statistik hos elsäkerhetsverket och MSB och arbetsmiljöverket.
Om detta synas och analyseras så får man en relativt klar bild av läget.
Det svåra är att avgöra ifall de otroligt låga dödstalen de senaste 10 åren beror på behörighetssystemet eller pga att hempularna har blivit duktiga, eller på att hempularna lyckligtvis idag får tag på bra material, eller att den allmänna materialutvecklingen varit så bra, eller på om elektrikerna blivit bra.
https://www.byggahus.se/forum/el/206217-polis-eller-pedagog-7.html?perpage=15#post1656191
Kontenta: Hemmapul är inte ett problem.
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
Elsäkerhetsverkets ger ut en rapport varje år. Det är bara att läsa i den.Thomas_Blekinge skrev:I denna diskussion vill jag utmana Fredrik Sjödin eller andra bevandrade att lägga fram vederhäftig statistik om antal elolyckor genom åren i Sverige. Gärna med uppgifter om hur många dödliga per år, hur många privatpersoner eller yrkesutövare som dog i tjänst, hur många olyckor som kan relateras till bristfällig installation mm.
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
Syftet är ju att innehavare med tiden ska inse att det blir enklare och bättre att anlita ett elinstallationsföretag än att försöka själv.Bo.Siltberg skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 10 476 inlägg
Jag har insett följande:
- Hemmapul är olagligt, men det finns ingen på det här forumet som har kunnat ta fram ett enda exempel på när någon privatperson har blivit juridiskt straffad för att ha hemmapulat på någorlunda kompetent nivå. Det mest närliggande jag sett är en person som blivit straffad för grov vårdslöshet vid extremt inkompetent kopplande som orsakade en olycka, och detta i samband med elstöld. Men det var då alltså inte brott mot elinstallationslagen.
- Det sägs då och då att man kan få sänkt försäkringsersättning om man orsakar en elbrand med en icke fackmannamässig hemmapulad installation, men det finns ingen som har visat något exempel på detta.
- Elmaterial säljs öppet i handeln.
- Jämförbara länder, där hemmapul är lagligt, har ungefär samma nivå av elolyckor och elbränder som Sverige.
- Hemmapul orsaker inte elolyckor med strömgenomgång.
- Hemmapul borde därför kunna avregleras utan problem. Det är regelverket det är fel på. Och samhället accepterar i praktiken att man bryter mot reglerna så länge man vet vad kan gör.