Status
Tråden går ej att kommentera.
Robert-san01 skrev:
Visserligen från 2013..

[länk]

Tror du inte att mörkertalet är enormt vad gäller strömgenomgång vid hemmapul?
Precis sånt där löst snack som man ser hela tiden. Jag vill ha konkreta exempel på någon som fått krav på sig eller sänkt försäkringsersättning. "X fick ingen ersättning vid Y pga det var uppenbart att X hade hemmapulat installationen själv på ett sånt sätt att olyckan orsakades"

Vi har ungefär samma statistik med elolyckor som USA där man har mycket friare regler för elinstallation. Det kanske förekommer en och annan elstöt men vi verkar inte ha ett samhällsproblem där. Hade folk dött av strömgenomgång hade det inte hamnat bland mörkertalen. Att folk (hemmapulare liksom yrkesfolk) får en stöt då och då som bara gör lite ont borde inte vara ett värre problem än andra byggrelaterade tillbud.
 
Ja, hemmapul är olagligt. Att ingen straffas för det gör det dock inte lagligt. Vi kan inte uppmana till lagbrott. Men vi kan lobba för att göra det lagligt.

Att det idag sker få kända olyckor tycker jag inte är ett skäl till att släppa det villkorslöst fritt. Det behövs nog lite ordning, rutiner, instruktioner och kontroll. Där kan man snegla på andra länder som t.ex England.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Fredrik Sjödin skrev:
Tror vi kan lämna den debatten bakom oss. Utredare, regering och riksdag var av en annan åsikt. Vi får leva med det.
Du är rolig du, det var ju du själv som tog upp att det var livsfarligt. När du utmanas att lägga fram statistik som stödjer det du säger och samtidigt får statistik som bevisar motsatsen, då gräver du ner huvudet i sanden och hänvisar till åsikter. Struts!
 
  • Gilla
Finndjävel och 1 till
  • Laddar…
En gång i tiden ( vet inte hur det är nu ) kunde en person avlägga bl.a kunskapsprov i ellära och få ett personligt amatörradiocertifikat. Detta gav då personen rättigheter att använda icke certifierade apparater och att fast koppla elapparatur typ VU och extra avsäkringningar (= central ? ) i "radioshacket". Svårt att förstå att inte något liknande kan ske idag. Den enda anledningen jag kan komma på är att allt normalt återställdes innan en fastighet fick ny ägare ( vilket troligen inte görs med allt "hempul")
 
Mikael_L
Jag är inte det minsta för att släppa elkopplande fritt för alla.

Det jag vill se är en lite enklare grundläggande utbildning (ungefär som för att få vapenlicens och rätt att jaga) och till det en liten nätt ökning av befogenheter att göra jobb på egen elanläggning.

Jag tänker mig begränsningar typ att det bara får ske utan ersättning och på egen elanläggning, att det endast får ske på anläggningar med gänga 2 huvudsäkring, dvs max 25A.
Ev att det måste finnas av elfirma installerad JFB i anläggningen före "hempul" är tillåtet.
Kanske en begränsning av materialval och ledningslängder osv.


Men jag förespråkar absolut inte helt frisläppt kopplande. Jag tycker att det ska börja med en liten ökning av lättnader som sen får utvärderas om 10-15 år och om det verkar ha fungerat bra kan ytterligare frihet införas.

Ungefär som friggebodsprojektet, det gick tydligen inte åt helvete bara för att folk fick börja bygga 10kvm friggebodar utan att BN behövde lägga sig i. Så då ökade det först till 15kvm när folket visat sig vara vuxet ansvaret för att sen följas av 25kvm atterfallshus.
 
  • Gilla
Freddedan och 11 till
  • Laddar…
HasseTeknik skrev:
En gång i tiden ( vet inte hur det är nu ) kunde en person avlägga bl.a kunskapsprov i ellära och få ett personligt amatörradiocertifikat. Detta gav då personen rättigheter att använda icke certifierade apparater och att fast koppla elapparatur typ VU och extra avsäkringningar (= central ? ) i "radioshacket". Svårt att förstå att inte något liknande kan ske idag. Den enda anledningen jag kan komma på är att allt normalt återställdes innan en fastighet fick ny ägare ( vilket troligen inte görs med allt "hempul")
Det fanns bb1,2 och 3. Tror det är 3an du menar. Alla utom bb1 är borta nu. du får lov att koppla i till exempel gårdsverk (små vindkraftverk 63A) utan någon behörighet alls. Då det räknas som en "maskin". Du får inte koppla anslutningen men allt efter får du.
 
tommib
kanonkula skrev:
Det fanns bb1,2 och 3. Tror det är 3an du menar. Alla utom bb1 är borta nu. du får lov att koppla i till exempel gårdsverk (små vindkraftverk 63A) utan någon behörighet alls. Då det räknas som en "maskin". Du får inte koppla anslutningen men allt efter får du.
Har du någon källhänvisning på det? Om vindkraftverket står fastmonterat har jag väldigt svårt att se att det inte skulle omfattas av elinstallatörförordningen. Undantaget från behörighet gäller endast under 200VA, 50V och 10A.

BB 3 har inte funnits så länge att den skulle varit relevant för radioamatörer. Den gällde för vissa specifika moment som t.ex. förläggning av kraftkablar och liknande. BB3 fanns väl inte heller samtidigt som 2?
 
tommib skrev:
Har du någon källhänvisning på det? Om vindkraftverket står fastmonterat har jag väldigt svårt att se att det inte skulle omfattas av elinstallatörförordningen. Undantaget från behörighet gäller endast under 200VA, 50V och 10A.
Tyvärr har jag bara muntligt från elsäkerhetsverket. Det gick under maskindirektivet? Tror jag de sa.
Jag jobbade på ett ställe där de monterade ihop maskiner som förpackade wellpapp, det var samma där trots flera 400V motorer. Ingen behörighet.
 
tommib
Ah, du menar så. Ja, man kan bygga kraftverket själv, men man får inte koppla in det till något.
 
Behörighet gäller bara för anslutning eller losskoppling av maskiner och det går att dra begreppet riktigt långt om man använder ordet anordning istället. Så visst ska elarbete med ett ännu ej anslutet eller losskopplat vindkraftverk kunna gå fritt från behörighetsresonemangen precis som andra både större och mindre maskiner eller sånt som går under produktstandarder.

Är ju egentligen i praktiken inget mer än formalia just för anslutning-losskoppling, kraven på kompetens inom elområdet är ju oftast samma eller mycket större än vad installtörsbehörigheten kräver. Sen måste ju självklart allt göras i enlighet även med diverse andra regelverk för att bli säkert också sett till eldelen.
 
Sändareamatörernas befogenheter hade inget med BB-nivåer att göra vad jag kan minnas. De hade också rätt att saluföra icke S-märkta apparater, så länge köparen också var sändareamatör.
 
Det känns ju inte som denna diskussion leder någonstans men jag är ju utav den tron att byggahus.se definitivt för säkerheten framåt för femton år sen när det inte fanns möjlighet att surfa fritt fanns det ju ingen man kunde rådfråga men nu så är ju kompetensen inte bara inom el utan bygg VVS och allt annat bara ett klick bort så länge alla våra duktiga forummedlemmar och framför allt yrkeskunniga elektriker (ingen nämnd ingen glömd) svarar här på dygnets alla timmar så är säkerheten med hemmapul iallafall mycket högre sen finns det ju hopplösa fall där TS inte vill förstå att man inte gör sig eller så men dom flesta lyssnar och antingen känner sej säkra på att fortsätta eller ringer en elektriker.
Sen om det är lagligt eller inte bryr jag mej inte om bara det är säkert...Mvh Andreas
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
kanonkula skrev:
Tyvärr har jag bara muntligt från elsäkerhetsverket. Det gick under maskindirektivet? Tror jag de sa.
Jag jobbade på ett ställe där de monterade ihop maskiner som förpackade wellpapp, det var samma där trots flera 400V motorer. Ingen behörighet.
Efter 1/7 blir det tydligt att vindkraftverk är en anläggning där installationen är ett elinstallationsarbete.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.