Status
Tråden går ej att kommentera.
JohanLun skrev:
Kanske ska det vara olagligt att tanka också, tänk om någon som inte förstår detta står och tankar och röker samtidigt?
*Anekdotvarning*

När jag pluggade jobbade jag extra på bensinstation. Senare i karriären jobbade jag i Storbritannien och mitt tidigare extraknäck kom på tal.

De tittade storögt på mig och kunde inte förstå vad jag pratade om. I Storbritannien krävs tydligen någon form av examen för att få arbeta på en bensinstation (jag är osäker, men det kan ha varit två år).
 
Nyfniken skrev:
*Anekdotvarning*

När jag pluggade jobbade jag extra på bensinstation. Senare i karriären jobbade jag i Storbritannien och mitt tidigare extraknäck kom på tal.

De tittade storögt på mig och kunde inte förstå vad jag pratade om. I Storbritannien krävs tydligen någon form av examen för att få arbeta på en bensinstation (jag är osäker, men det kan ha varit två år).
Fortsätter lika OT och på samma tema... hoppas vi inte trashar denna tråd helt...

Nuförtiden grillar de väl mest korv på bensinstationen, men även det kanske är förenat med livsfara? Som studenter grillade vi korv medelst 2st gafflar kopplade på en vanlig avklippt lampsladd, i parallelltråden om att fixa en kristallkrona har jag förstått att man själv får helt lagligt bygga elektrisk apparatur och använda den om den är ansluten med stickpropp, nåväl, det gjorde vi. Det var säkert helt ofarligt, både att använda grillen och att äta korven... ;) (fast vi åt aldrig korven och konstigt nog var korv det enda som denna anordning lyckades värma, så resistansen i korv måste vara unik).

ps. jag har gått mot röd gubbe en gång åxå. ds.
 
Redigerat:
  • Gilla
lat
  • Laddar…
HasseTeknik skrev:
Frågan jag ställde var just om det var nödvändigt med anställningsförhållande. Har du ( eller någon annan ) någon referens, så jag kan få läsa? Jag vet att anställning är ett krav i nya elsäkerhetslagen, men är det samma i nu gällande ?
Läs i FS gravedigger pekar på så ser du att anställning inte i nuläget är ett krav däremot att du dokumenterat står under överinseende av behörig installatör för tex ett jobb begränsat i tid/omfattning. Som du sett ändras detta vid halvårsskiftet i enlighet med de "nya" reglerna.
 
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
jehn skrev:
I Elinstallationsförordningen paragraf 6 kan man läsa:
Elinstallationsarbete får utföras endast av elinstallatör eller av yrkesman under överinseende av elinstallatör hos vilken yrkesmannen är anställd eller som anställd i samma företag som yrkesmannen.
Det finns alltså ingen möjlighet att låta någon som inte är yrkesman göra några installationer.
Undantag från krav på vissa anställningsförhållanden
13 §
Utan hinder av 6 § elinstallatörsförordningen (1990:806) behöver en el-installatör och den yrkesman han har överinseende över inte vara anställda i samma företag när det gäller elinstallationsarbeten som är tidsbegränsade och datum för arbetets slut är fastställt i förväg.
Elinstallatören ska dokumentera omfattningen av arbetet, de tidsramar arbetet avser och vilka personer som deltar i arbetet som sker med stöd av första stycket.

Ur ELSÄK-FS 2013:1

Kan användas, och används, för att låta typ vem som helst arbeta under överinseende av elinstallatör, utan att anställning råder.

De nya reglerna som träder i kraft 2017-01-01 kommer bli en helt annan femma.
Då ska företaget ha ett egenkontrollprogram som reglerar vem som jobbar och får jobbat. Allt är fortfarande väldigt dunkelt. Det kan komma att mynna ut i att det blir ännu lättare än förut att låta vem som helst jobba.
Åtminstone kommer byggjättarna säkerligen försöka driva det ditåt, så deras snickare och all möjlig personal de hämtar från gatan utanför kommer få spika VP-rör och dosor åtminstone.


Men nu är allt detta totalt onödigt och offtopic att dra upp i denna tråd. Det framgår redan i första posten att det är tänkt att dras slang och FK utan att vara anställd, och hur elektrikers kan ställa sig till det.
Så svara på TS fråga istället.
 
  • Gilla
lat och 2 till
  • Laddar…
Du får helt enkelt inte göra det själv. Vem ska ta ansvar för om du har kopplat fel?
Inga garantier eller försäkringar gäller då.

med vänliga elektriska hälsningar
Elektrikern
 
  • Gilla
jehn
  • Laddar…
Om du läser föregående två inlägg så ser du att det faktiskt sedan Jan 2014 är tillåtet att "koppla själv" under vissa förutsättningar, bl.a en elinstallatör i ryggen. Den möjligheten kommer dock att försvinna till detta halvårsskifte.

Men "lagligheten" är sekundärt här. Primärt är ju att jobbet blir väl utfört. Innehavaren, alltså TS, är ansvarig för installationen, och skulle det vara så att han oroar sig för att orsaka ett försäkringsärende i sitt eget garage så ter han sig vara kapabel till att backa och se till att skaffa sig underlag för att jobbet utförs utan risk för skador.

Någon garanti finns ju inte här, vet inte vad du avser på den punkten. Och skulle olyckan ändå vara framme så ersätter givetvis försäkringsbolaget enligt sin gällande villkor. Vi har ca en miljon trådar i detta ämne.
 
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Då frågar jag så här: Vill du ha ett arbete gjort av en hemmapulande "jag kan själv, blir billigast så" eller vill du att ett yrkesproffs som är utbildad för saken gör jobbet? Vi har ett regelverk gällande elarbete o vem som får o inte får utföra jobben. Ska vi skita i det o lägga ner att vad yrkesutbildningar heter, så kan alla lekmän som vill spara sina slantar göra allting själva då??? det får ta o bli ett slut på detta eviga tjafs om man kan göra det eller det hemma....
 
  • Gilla
jehn
  • Laddar…
Ja Mikael L, jag känner till undantaget att man inte behöver vara anställd som du hänvisar till. Men faktum kvarstår att det fortfarande gäller att man skall var YRKESMAN för att få utföra elinstallationsarbete.
Alltså finns det inget utrymme för att "koppla själv" som du tycks tro.
Att jag tar upp detta är att det gång på gång dyker upp trådar där man tror att någon kan "stå för jobbet" som man gjort själv men så är inte fallet. De elinstallatörer som eventuellt går med på det gör ett grovt fel.
 
Redigerat:
Mikael_L
Ja du har helt rätt.
Ingen, absolut ingen "står" för jobbet.

Det spelar ingen roll om man anlitar en elfirma, eller det kommer t.o.m kommer en behörig elektriker.
Det är ingen som "står" för installationen.

Så ur det perspektivet kan man faktiskt lika gärna göra allt själv.


edit:
Det finns självklart andra skäl till att låta jobbet utföras av någon annan göra, dock inte att någon ska "stå" för det.
 
Redigerat:
  • Gilla
lat och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Morgan Jacobsson skrev:
Då frågar jag så här: Vill du ha ett arbete gjort av en hemmapulande .
Då väldigt många hempulare faktiskt gör bättre och säkrare jobb än de sämre elektrikerna .. Ja absolut skulle jag kunna tänka mig att välja en hempulad installation före en gjord av en slarvig, stressad och okunnig yrkesman.

Jag ser rätt ofta, och får rätt ofta, reda ut skit som "elektriker" arbetande under någons behörighet har ställt till med. Jag hatar att ta hand om annans skit, oavsett om det är hempulat eller gjort av elfirma. Men det jag råkar ut för är alldeles för ofta utfört av elfirmor för att jag ska vara bekväm med tingens ordning.

Jag skulle också kunna fylla på med lite om vad en behörig under vars behörighet jag jobbat ett tag, velat få mig att göra. Det är riktigt grova fel som denne föreslagit. :|
 
  • Gilla
dennisson och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
jehn skrev:
Ja Mikael L, jag känner till undantaget att man inte behöver vara anställd som du hänvisar till. Men faktum kvarstår att det fortfarande gäller att man skall var YRKESMAN för att få utföra elinstallationsarbete.
Vad är en "yrkesman" då?
I lagens mening?
I din mening?
I den föreskrift jag länkades tills mening?
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Bo.Siltberg skrev:
Om du läser föregående två inlägg så ser du att det faktiskt sedan Jan 2014 är tillåtet att "koppla själv" under vissa förutsättningar, bl.a en elinstallatör i ryggen. Den möjligheten kommer dock att försvinna till detta halvårsskifte.
Det är dock inte säkert.
Jag tror att det kommer bero på hur fritt man kan få utforma sina egenkontrollprogram.
 
Överväxeln till idag Mikael? :)
 
Mikael_L
Ja jag gick igång lite nu ... :surprised:


Men vänta lite, snart kanske det kommer ett inlägg som är precis på topic, ifrån mig. :)
 
Mycket kan vi tacka EU o öststatarna för det...Har under mina 18 år i elbranchen inte råkat ut för så värst många backjobb, eftersom jag har en hög yrkesstolhet i mig, vilket får mig att vara kräsen i kravet på mina egna installationer....har många gånger fått rätta till en det galna jobb från bl a östfolket, som inte har samma kvalitetstänk som vi i Sverige är bortskämda med...inte rättvist att dra alla elfirmor över samma kamm, det finns rötägg o viss okunskap lite här o där...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.