45 151 läst · 265 svar
45k läst
265 svar
Till alla elare, vad säger ni om jag vill tråda garaget själv?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag svarade Uffe A, ang att ha problem att skriva en egenkontroll.norrbottenssnickaren skrev:
Det var inte samma sak som att jag utan betänkligheter tar vid där en icke kvalificerad person har lämnat.
Det är nog en bedömning fall till fall.
Men mitt inlägg var otydligt över vad jag menade.
Elsäkerhet är inget att ta lätt på, de regelverk och utbildningar vi har idag har huvudsakligen kommit till för att förhindra dödsfall och förstörd egendom pga undermåliga elinstallationer som var vanligt förr, men som är ovanliga nu - en god utveckling.
Ingen god utveckling dock att delar av elinstallationsbranschen använder desamma för att skapa "monopol" och begränsa konkurrens. Problemet är att 80% av arbetet för en vanlig elinstallation i en bostad utgörs av moment som kräver nära noll förkunskaper (dra flexslang, dra FK i flexslang, skruva fast installationsdosor, limma elvärmeslingor till golv, etc.) och bara 20% av sådant som kräver ingående elkunskaper (projektering, dimensionering, inkoppling, mätning, kontroll etc.).
Att det skulle inbära en (i vart fall in icke-försumbar) risk at TS drar flexslang och fyller med FK tydligt märkt och enl. elektrikers instruktion är ju bara tjafs och en bortförklaring. Ingen risk för TS, ingen risk för elektrikern, ingen risk för försäkringsbolagen. At hävda att det inte går att ansvara för installationen ter ser litet larvigt - att jämföra med att jag i mitt arbete skulle vägra ansvara för en IT-applikation jag utvecklat om jag inte fått beställa, bära in, packa upp och montera in alla servrar som min applikation är installerad på - givetvis till samma timkostnad jag tar för att utveckla applikationen.
Om det nu finns så mycket el-jobb som det verkar med tanke på hur lätt det verkar vara att tacka nej till uppdrag (se ovan), vore det befriande om elbranschen skulle kunna tjäna sina pengar där de verkligen tillför värde, precis som vi andra gör.
På en väl fungerande marknad borde TS inte ens behövt ställa denna fråga. Då hade första tillfrågade elektrikern svarat "javisst, sålänge du gör enl. mina instruktioner, går det utmärkt".
Ingen god utveckling dock att delar av elinstallationsbranschen använder desamma för att skapa "monopol" och begränsa konkurrens. Problemet är att 80% av arbetet för en vanlig elinstallation i en bostad utgörs av moment som kräver nära noll förkunskaper (dra flexslang, dra FK i flexslang, skruva fast installationsdosor, limma elvärmeslingor till golv, etc.) och bara 20% av sådant som kräver ingående elkunskaper (projektering, dimensionering, inkoppling, mätning, kontroll etc.).
Att det skulle inbära en (i vart fall in icke-försumbar) risk at TS drar flexslang och fyller med FK tydligt märkt och enl. elektrikers instruktion är ju bara tjafs och en bortförklaring. Ingen risk för TS, ingen risk för elektrikern, ingen risk för försäkringsbolagen. At hävda att det inte går att ansvara för installationen ter ser litet larvigt - att jämföra med att jag i mitt arbete skulle vägra ansvara för en IT-applikation jag utvecklat om jag inte fått beställa, bära in, packa upp och montera in alla servrar som min applikation är installerad på - givetvis till samma timkostnad jag tar för att utveckla applikationen.
Om det nu finns så mycket el-jobb som det verkar med tanke på hur lätt det verkar vara att tacka nej till uppdrag (se ovan), vore det befriande om elbranschen skulle kunna tjäna sina pengar där de verkligen tillför värde, precis som vi andra gör.
På en väl fungerande marknad borde TS inte ens behövt ställa denna fråga. Då hade första tillfrågade elektrikern svarat "javisst, sålänge du gör enl. mina instruktioner, går det utmärkt".
Ur verkliga livet!
En dag hade jag den obeskrivliga lyckan att en hantverkare, av den där paragraf-ridande messerschmitt-modellen med en mindre firma inom en bransch där man är mycket noga med att påpeka att det minsann finns regler att följa och att som konsument ska man vara oerhört tacksam att någon ifrån denna gudsutnämnda bransch kan bevärdiga sig med att besöka en simpel privatkonsument, som varit hemma hos mig & gjort ett jobb (som jag inte blev helnöjd med kan vi väl säga) kom in på jobbet och sökte uppdrag!
Jag kan inte nog beskriva hur jag njöt när jag meddelade denna guds gåva till mänskligheten på ett mycket artigt och belevat sätt att han hade mindre chans än en snöboll i helvetet att få några uppdrag hos oss!!!
Sensmoral : Du vet inte vem du försöker mästra, det kan vara den hand som du vill ska föda dig!!!
En dag hade jag den obeskrivliga lyckan att en hantverkare, av den där paragraf-ridande messerschmitt-modellen med en mindre firma inom en bransch där man är mycket noga med att påpeka att det minsann finns regler att följa och att som konsument ska man vara oerhört tacksam att någon ifrån denna gudsutnämnda bransch kan bevärdiga sig med att besöka en simpel privatkonsument, som varit hemma hos mig & gjort ett jobb (som jag inte blev helnöjd med kan vi väl säga) kom in på jobbet och sökte uppdrag!
Jag kan inte nog beskriva hur jag njöt när jag meddelade denna guds gåva till mänskligheten på ett mycket artigt och belevat sätt att han hade mindre chans än en snöboll i helvetet att få några uppdrag hos oss!!!
Sensmoral : Du vet inte vem du försöker mästra, det kan vara den hand som du vill ska föda dig!!!
Pröva att dra om eller kompletteringsdra där den som förlagt rören lagt för snäva svängar eller inte säkrat flexslangen i den billiga dosan. Det kan synas väldigt enkelt att lägga rör och slang men det krävs en hel del erfarenhet för att det ska bli bra och hålla över tid.
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg
Hej
Antingen gör du allt själv, eller inget, behövs inte skriva under några papper för att dra el i befintligt anläggning..
Har du lite koll, så är det inte så vidare svårt, när du vet vart du vill ha alla uttag mm..
Antingen gör du allt själv, eller inget, behövs inte skriva under några papper för att dra el i befintligt anläggning..
Har du lite koll, så är det inte så vidare svårt, när du vet vart du vill ha alla uttag mm..
Den enda jag ser mästra i tråden är du.lat skrev:Ur verkliga livet!
Jag måste nog hålla med Mikael_L här, jag hade inte haft några större problem med att ta ett sånt jobb,
naturligvis under förutsättning att det är jag som gör all inkoppling o kunden har bara gjort kabeldragning montage av dosor o liknande förberedelser.
Men jag vill nog att jag har gått igenom jobbet som kunden skall utföra själv före han börjar,
Om kunden har redan gjort detta utan att kontakta mej som installatör i förväg, skulle jag vara betydligt mer tveksam
O skulle jag ändå ta på mej detta skulle jag nog göra helt klart för kunden att om något är tveksamt så gör jag om detta, med risk för att jobbet hade blivit billigare om han inte förberett något alls
Men ett sånt jobb måste man ju bedöma på plats.
Jag kommer ju ändå aldrig att intyga sådant som jag inte kan besiktiga är riktigt utfört av mej
naturligvis under förutsättning att det är jag som gör all inkoppling o kunden har bara gjort kabeldragning montage av dosor o liknande förberedelser.
Men jag vill nog att jag har gått igenom jobbet som kunden skall utföra själv före han börjar,
Om kunden har redan gjort detta utan att kontakta mej som installatör i förväg, skulle jag vara betydligt mer tveksam
O skulle jag ändå ta på mej detta skulle jag nog göra helt klart för kunden att om något är tveksamt så gör jag om detta, med risk för att jobbet hade blivit billigare om han inte förberett något alls
Jag kommer ju ändå aldrig att intyga sådant som jag inte kan besiktiga är riktigt utfört av mej
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Det rör sig om ganska många timmars arbete jag sparar på montage av kabellister och dragning av tråd inbillar jag mig. Samt att jag får det prydligt och snyggt samt uttagen precis där jag vill ha dessa.aunnr1 skrev:Jag måste nog hålla med Mikael_L här, jag hade inte haft några större problem med att ta ett sånt jobb,
Hade du resonerat olika om det är flexi i vägg eller om det är utanpåliggande godkänd kanal?
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Den egentliga anledningen till att jag frågar är att jag själv fått exakt detta tips från en lokal elfirma men då gällde det att dra trefas ut till garaget. Jag fick rätt kabel för en låda kakor och drog kabeln själv.
men misstänker att det är lite skillnad på fem ledare i en kabel som elaren kan slå ett öga på eller en hel central som ska färdigställas.
men misstänker att det är lite skillnad på fem ledare i en kabel som elaren kan slå ett öga på eller en hel central som ska färdigställas.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 312 inlägg
Jo, som jag ser det är det avgörande att kunna inspektera det arbete som du gjort själv utan instruktioner. Men man behöver nog inte se allt, det kan räcka med att titta i några dosor för att avgöra om vederbörande haft tillräckliga kunskaper och handlag. Så där är ju utanpåliggande kabel eller FK i kanal en fördel som inte borde ge en elfirma anledning att backa, utan istället naturligtvis ta betalt för någon timmes kontroll Kontrollen har knappast något formellt värde, men det viktiga är att man ser om installationen är korrekt utförd och säker. Men som sagt, den måste då vara kontrollerbar. Det är ju inte samma sak som att besiktiga skicket på en befintlig anläggning som en gång varit utförd enligt gällande regler av en yrkesperson.norrbottenssnickaren skrev:
TS är du inte van montör för liknande jobb, brukar nämna larminstallationer mm? Med lite genomgång för sakens skull med den som lägger sista handen vid det är det svårt att se större problem i praktiken bara formellt. Det kan ju iofs vara lika illa om någon tjurskalle kommer in i bilden och ska briljera lite.
Vore jag elare skulle jag i såna här fall försöka snabbt bilda mig en uppfattning och agera vettigt, objektivt därefter utan några låtsas höga- eller käpphästar. Man kan ju snabbt trilla av likt vad lat beskrev.
Vore jag elare skulle jag i såna här fall försöka snabbt bilda mig en uppfattning och agera vettigt, objektivt därefter utan några låtsas höga- eller käpphästar. Man kan ju snabbt trilla av likt vad lat beskrev.
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Jo är säkerhetstekniker. Har dragit många mil kabel.GK100 skrev:TS är du inte van montör för liknande jobb, brukar nämna larminstallationer mm? Med lite genomgång för sakens skull med den som lägger sista handen vid det är det svårt att se större problem i praktiken bara formellt. Det kan ju iofs vara lika illa om någon tjurskalle kommer in i bilden och ska briljera lite.
De frågetecken jag har är egentligen att jag inte vet hur man ska dimensionera nollan och jorden. Dvs jag ska dra ut en separat fas till alla förbrukare för eventuell styrning med en typ plc men jag vet inte om det krävs en nolla för varje förbrukare och detsamma gäller jorden. Så sånt är ju bra att ta med en elare.
Men mycket osäkerheter vad gäller el generellt finns mellan dessa två öron så jag kan inte koppla själv även fast det inte verkar omöjligt i teorin. Kag har stor respekt för elektriker generellt men jag tror att en del går att göra själv.
Redigerat: