Status
Tråden går ej att kommentera.
Det är ju en vettig inställning om du är osäker och det vore bra om du trots allt kunde dela och göra en del själv och samtidigt lära sig lite mer vartefter.
 
Att göra på detta sätt med att du drar kabel dosor monterar uttag o liknande, sparar absolut massor med timmar
o om jobbet ser ut o vara bra gjort skulle jag nog inte ha några problem med om det är draget invädigt eller utvändigt.

Men däremot så vill jag nog påstå att i åtminstånde rätt många fall så går det nog snabbare om jag får koppla ihop systemet själv.

För jag vill ju veta hur det är gjort innan jag böjar spänningssätta anläggningen o det är nog oftast så att det går enklare o snabbare för mej att koppla in en dosa än att försöka begripa hur någon annan har gjort o tänkt i varje enskilt fall.

Men som jag skrev tidigare det beror mycket på hur det ser ut i det enskilda fallet
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Jag gör mina arbeten under handledning. Jag har en elektriker som låter mig göra jobbet då han känner mig och sedan tittar ha till det när det är klart. Allt under förutsättning att jag också ritar upp nätet så att han kan verifiera att det är korrekt utfört. Har jag då uppfyllt regelverket?

Nej, men man ligger i gråzonen runt det...
...detta blir är en mycket intressant tråd att följa framöver...
 
gravedigger skrev:
Pröva att dra om eller kompletteringsdra där den som förlagt rören lagt för snäva svängar eller inte säkrat flexslangen i den billiga dosan. Det kan synas väldigt enkelt att lägga rör och slang men det krävs en hel del erfarenhet för att det ska bli bra och hålla över tid.
Jag har märkt det, elektrikern som användes vid bygget av mitt hus hade inte denna erfarenhet. Jag gör ett bättre jobb själv...
 
  • Gilla
dennisson och 4 till
  • Laddar…
Fast i ett garage som i normala fallet består av ett rum med ett begränsat antal uttag, hur många timmar och pengar tjänar man egentligen på att göra det själv? Är det lönt att prova ens?

En hel villa är en sak, men normalgaraget är ganska mycket enklare. Om man nu inte pratar om ett hobbygarage, så som man egentligen vill ha det förstås...
 
Det bästa är väl om du kontaktar en elektriker och hör med dom innan.
Så gjorde jag på mitt landställe (snart 10 år sen iofs). Då var det ok att jag skruvade dosor och drog färdigtrådad slang, under förutsättning att jag lämnade in en elritning innan - villket jag gjorde. Jag hade även kontakter på Solar (känd elgrossist med kvalitetsvaror) så jag köpte det mesta materialet själv, men elektriken visste vilka grejjerna var...

Åkte på lite backjobb på löpande räkning (eller egentligen inte ngt som gjordes om, men kompletterades i efterhand) men i princip hamnade totalbudgeten på 25-30% av vad det skulle kostat annars

/K
 
  • Gilla
norrbottenssnickaren
  • Laddar…
Mr B skrev:
Fast i ett garage som i normala fallet består av ett rum med ett begränsat antal uttag, hur många timmar och pengar tjänar man egentligen på att göra det själv? Är det lönt att prova ens?

En hel villa är en sak, men normalgaraget är ganska mycket enklare. Om man nu inte pratar om ett hobbygarage, så som man egentligen vill ha det förstås...
Det kommer väl röra sig om 60 m2 garage med typ 10 230v uttag samt 3-4 380v. Samt ett par nätverksuttag osv.
 
klaskarlsson skrev:
Det bästa är väl om du kontaktar en elektriker och hör med dom innan.
Så gjorde jag på mitt landställe (snart 10 år sen iofs). Då var det ok att jag skruvade dosor och drog färdigtrådad slang, under förutsättning att jag lämnade in en elritning innan - villket jag gjorde. Jag hade även kontakter på Solar (känd elgrossist med kvalitetsvaror) så jag köpte det mesta materialet själv, men elektriken visste vilka grejjerna var...

Åkte på lite backjobb på löpande räkning (eller egentligen inte ngt som gjordes om, men kompletterades i efterhand) men i princip hamnade totalbudgeten på 25-30% av vad det skulle kostat annars

/K
Perfekt att höra.
 
Jag säger bara att det INTE är tillåtet att göra elinstallationer utan att ha behörighet eller vara anställd och arbeta under installatör.
Oavsett om en installatör "godkänner" att en kund gör en del av jobbet är det olagligt.
En installatör som går med på detta gör precis som kunden en olaglig handling.
 
  • Gilla
Fredrik Sjödin
  • Laddar…
jenh : Jag har inte hittat just det att, i detta fall kunden, måste vara anställd. Ge gärna referens till lämplig paragraf eller liknande. Trodde att det räckte med installatörens överinseende ( "arbeta under" ) i dagens regelverk ( kan dock ha fel) , men vet med säkerhet att regeln om anställning kommer att gälla från hösten 2017.
 
Oavsett vad du tycker krävs det behörighet eller vara anställd under behörig installatör för att få utföra elinstallationsarbete. Allt annat är olagligt och straffbart.
 
  • Gilla
Fredrik Sjödin
  • Laddar…
Jag har förståelse för att lagen ser ut så här, kanske ett förslag att göra liknande lagar på andra områden tex;

Man kan göra det olagligt att tex byta däck, torkarblad eller olja på bilen. Bara en behörig mekaniker, eller en firma som är behörig, helst en auktoriserad märkesverkstad skall få göra sådana ingrepp på bilen. Det är en livsfara kopplad till om tex torkarbladen far av i en störtskur och man inget ser. Det finns garanterat allvarliga incidenter kopplat till detta. Tar man hjul som lossnar eller bromsar som slutar fungera finns säkert flera dödsfall, kanske ännu fler än elsäkerhetsdödsfall. Kanske ska det vara olagligt att tanka också, tänk om någon som inte förstår detta står och tankar och röker samtidigt?

(sorry för den lite provocerande och OT inlägget, men är det fler än jag som tror att elbranschen måste ha väldigt bra lobbyister som har fått till en så snäv lagstiftning som gynnar en yrkesgrupp så mycket)
 
  • Gilla
Henrik.S och 8 till
  • Laddar…
Frågan jag ställde var just om det var nödvändigt med anställningsförhållande. Har du ( eller någon annan ) någon referens, så jag kan få läsa? Jag vet att anställning är ett krav i nya elsäkerhetslagen, men är det samma i nu gällande ?
 
Redigerat:
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
hasseteknik skrev:
frågan jag ställde var just om det var nödvändigt med anställningsförhållande. Har du ( eller någon annan ) någon referens, så jag kan få läsa? Jag vet att anställning är ett krav i nya elsäkerhetslagen, men är det samma i nu gällande ?
elsäk-fs 2013:1
 
I Elinstallationsförordningen paragraf 6 kan man läsa:
Elinstallationsarbete får utföras endast av elinstallatör eller av yrkesman under överinseende av elinstallatör hos vilken yrkesmannen är anställd eller som anställd i samma företag som yrkesmannen.
Det finns alltså ingen möjlighet att låta någon som inte är yrkesman göra några installationer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.