Status
Tråden går ej att kommentera.
MagHam skrev:
Om vi backar tillbaka lite till huvudfrågan som handlade om ett garage som kunden vill tråda själv så blir ju standardsvaret: "Då kan inte elinstallatören ta ansvaret, för denne vill veta om alla ingående delar är riktigt utförda"

Got it.
Men hur gör ni då när det finns en befintlig installation som kunden inte säger sig ha meckat med själv, men inte heller kan ange installatören för...

Exempel: Ett hus som behöver en neutralledare till nya induktionshällen. Allt ser ut att vara gjort enligt konstens alla regler.
Hackar ni verkligen in ett nytt VP-rör ända från centralen och drar om allt? Eller kanske litar på röret i det läget och drar nya FK? Fimpa röret och dra en utanpåliggande kabel?
I det fallet skulle jag säga att som installatör kan man ta ansvaret för den kabel man drar in. Resterade anläggning får den som gjort installationen ansvara för.

När det nu kommer till TS fall så måste han ha någon som tar på sig det han installerat om nu inte elektrikern som kopplar klart vill göra det. Har han ingen som kan skriva under egenkontroll och vara ansvarig installatör för hans installation så brukar inte man kunna få slutbesked och då försäkra byggnaden (i det fall det rör sig om nybyggnation).
 
  • Gilla
Fredrik Sjödin
  • Laddar…
Ansvaret för anläggningen vilar alltid på fastighetsägaren.
 
  • Gilla
fragelberget
  • Laddar…
MagHam skrev:
Om vi backar tillbaka lite till huvudfrågan som handlade om ett garage som kunden vill tråda själv så blir ju standardsvaret: "Då kan inte elinstallatören ta ansvaret, för denne vill veta om alla ingående delar är riktigt utförda"

Got it.
Men hur gör ni då när det finns en befintlig installation som kunden inte säger sig ha meckat med själv, men inte heller kan ange installatören för...

Exempel: Ett hus som behöver en neutralledare till nya induktionshällen. Allt ser ut att vara gjort enligt konstens alla regler.
Hackar ni verkligen in ett nytt VP-rör ända från centralen och drar om allt? Eller kanske litar på röret i det läget och drar nya FK? Fimpa röret och dra en utanpåliggande kabel?

Om allt ser bra ut så drar man ur befintlig FK och drar i 5 nya samt isolationsmäter och provar den gruppen.
Och tar givetvis ansvar för utfört arbete och nyinstallerat matieriel i den gruppen. Ang. det befintliga och "återanvända" röret så vilar det ansvaret på fastighetsägaren. Det är inget konstigt med det,
Hela anläggningsansvaret ligger på fastighetsägaren.

Det går inte att jämföra fallen med TS fråga.
Om man befattar sej med inkoppling av nydragna rör och ledningar som redan är i igenspikade väggar med rör samt kabeldragning som är gjorda av lekman är en annan sak.
Jag skulle inte befatta mej med den anläggningen då man inte vet hur det tidigare arbetet gått till.
 
  • Gilla
Müssli och 3 till
  • Laddar…
HSP: Jag är ledsen men resonemanget du lägger fram (och som är ganska vedertaget) hänger inte ihop logiskt, utan utgör mer en filosofisk, eller en affärsmässig ståndpunkt.

Gör man installationer på ett befintligt rör man inte känner till så behöver det ju elsäkerhetsmässigt inte vara bättre för att det "ser bra ut" i en gammal fastighet vs. är VP dragna av en garagebyggare som vill spara pengar.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
MagHam: Tycker inte det går att jämföra. Den gamla anläggningen har fungerat i x antal år utan problem, Gör man som HSP dvs drar ut befintliga ledare, drar nytt, kontrollerar sin installation och dokumenterar installationen så är det ok.
Samma arbetsgång som vid omdragning av befintlig el i en installation.
Vad gäller garagebyggarens dragning så hade jag heller inte velat skriva under för den.
 
Uffe A skrev:
MagHam: Tycker inte det går att jämföra. Den gamla anläggningen har fungerat i x antal år utan problem
Om vi nu - hypotetiskt - antar att den gamla spisdragningen egentligen är välgjort hemmapul...
Då blir slutsatsen av detta resonemang att den är mer legitim och betrodd, eftersom den visat sig fungera ett antal år?
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
MagHam skrev:
Men hur gör ni då när det finns en befintlig installation som kunden inte säger sig ha meckat med själv, men inte heller kan ange installatören för...
Jag är även lite nyfiken på resonemanget. Jag har just nu 2st centraler, en gammal och en ny som är dimensionerat för att helt ersätta den gamla men som i dagsläget "väntar" på att mitt kök ska bli klart. (det är en ganska segdragen renovering då vi "flyttar tillbaka" köket till ursprungsplats och det har fått ta sin tid, så det var ett år sen nya centralen kom på plats.

Jag kommer ju att vilja "flytta" de delar som går till gamla centralen till den nya. Det kändes som detta inte skulle vara nåt problem med den elektriker som gjorde jobbet åt mig. Han var kanonbra. Men uppdraget var ju att sätta en ny central som skulle orka med hela huset och dra all el i köket. Nästa steg pratade vi om men inte i detalj...

Några bitar i huset är "mindre bra", så jag antar att en seriös elektriker på nåt sätt kollar upp befintligt nät innan det kopplas in? Och kommer med åtgärdsförslag. Samtidigt antar jag att elektrikern aldrig kan ta ansvar för det gamla nätet (som i mitt fall teoretisk skulle kunna ha bitar med mer än 100 år på nacken, även om jag tror det mesta är omdraget...). Det bästa är ju om man kan gå igenom hela elsystemet i samband med att det kopplas in.
 
MagHam skrev:
HSP: Jag är ledsen men resonemanget du lägger fram (och som är ganska vedertaget) hänger inte ihop logiskt, utan utgör mer en filosofisk, eller en affärsmässig ståndpunkt.

Gör man installationer på ett befintligt rör man inte känner till så behöver det ju elsäkerhetsmässigt inte vara bättre för att det "ser bra ut" i en gammal fastighet vs. är VP dragna av en garagebyggare som vill spara pengar.
elsäkerhetsmässigt är det som du säger om allt är bra så är det bra.
Men hur ska elinstallatören veta det om du dragit rör & tråd själv och vill ha övrig inkoppling gjord.

Det är ganska stor skillnad, Byta tråd i befintligt rör.
1 gammal anläggning som varit inkopplad och i bruk. x-tid
2 Man känner om befintlig tråd går att dra ur lätt.
3 man ser på urdragen tråd om den har mekaniska skador
4a om det är pansarrörs installation så ser man om den gamla tråden har spår av rost.
4b om det finns vatten på trådarna =kondens i rör.
5 när man drar i den nya tråden så ser man på den idragna änden om det uppkommit skav.
6 koppling
7 isolationsmätning.

VS

Installatören kommer till dosor med ny tråd utstickande?
Visst kan man göra koppling och installtionstest mm.
Hur det egentligen ligger till med rördragning och trådning blir en "gråzon" för installatören

VS

Installatören gör allt och har 100% koll på alla moment.


Det är förmodligen ingen som skulle frilägga alla rör vid omtrådning. Det är förmodligen få som skulle uppskatta det vid elrenovering.

Nybygge vs gammal installation går ej att jämföra.
Vid nybygge eller endast några få år gammal anläggning, kan det vara bra vid eventuellt fel att visa försäkringsbolaget vem som gjort anläggningen, det är väl lika som att kunnna visa dokument på våtrummets tätskikt.


Ang: Min ståndpunkt, så tar jag ansvar för sådant som jag känner att jag har koll på.
Jobbar som anställd men har egen behörighet, Vet mina medarbetares kompetens och litar på de personerna flera av de personerna har också egen behörighet men inte alla.


Varför skulle jag lita på någon okänd persons kompetens? Och där jag dessutom ska ta på mej ett ansvar för denna persons handlingar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Ulric och 3 till
  • Laddar…
Elinstallation är behörighetskrävande och ska vara utförd av en utbildad elinstallatör eller elektriker under handledning, så en befintlig installation "kan" inte vara felaktig :rolleyes: Det är den utgångspunkt en elinstallatör måste ha när de kommer till ett jobb i en befintlig anläggning. Man kan beakta slitage som HSP förtjänstfullt beskriver eftersom innehavare är dåliga på att underhålla sin anläggning men man måste kunna förutsätta att installationen ursprungligen är utförd korrekt enligt den tidens regler.

Men nu handlar tråden om att TS själv utför en del av installationsarbetet, och med den vetskapen (i efterhand) ser jag inga konstigheter med att en elinstallatör vägrar befatta sig. Här har man ingen aning om hur det är utfört. Man skulle kunna blunda och koppla in, men en seriös elinstallatör hoppas jag inte gör det. Elsäkerhetsverket har sagt att elinstallatören riskerar efterföljder om inkoppling av hempulad installation sker, men jag undrar då vad de skulle grunda detta på. Nåja, det handlar inte om att komma undan.

Enda möjligheten är att i förväg komma överens med elinstallatören om vad och hur TS kan "förbereda" installationen. Det kräver att elinstallatören vet vilka kunskaper TS har, eller kan förmedla den kunskap som behövs. Det låter som att det borde kosta lite extra ;) Men det ger en viss garanti för att installationen blir korrekt, vilket är det viktiga. Från 2014-01 var detta också helt legalt i och med behörighetsföreskrifterna ELSÄK-FS 2013:1, men den möjligheten kommer att försvinna 2017-07 när den nya lagen träder ikraft, så TS behöver skynda på att bli kompis med en elare som kan instruera och handleda.
 
  • Gilla
Ulric och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Uffe A skrev:
Vad gäller garagebyggarens dragning så hade jag heller inte velat skriva under för den.
Jag blir bara lite nyfiken, exakt vad är det som du inte vill skriva under. Vilket dokument?
 
  • Gilla
Mellanbarn och 1 till
  • Laddar…
Troligtvis "Egenkontrollen"
 
Mikael_L skrev:
Jag blir bara lite nyfiken, exakt vad är det som du inte vill skriva under. Vilket dokument?
Dokumentet Kontroll före drifttagning
Med kontrollpunkter och värdet på isolationsmätningen
 
Mikael_L
Jag skulle i alla fall inte ha något problem med det.

Jag skulle bara kryssat "nej" på "kontroll av kanalisation", och skrivit i anmärkningsfältet att den var befintlig.

Nu vet jag inte hur er mall ser ut. Men med den vi kör på är det inga problem att undanta olika delar som man av olika anledningar faktiskt inte kontrollerat. Jag stöter ju regelbundet på att jag inte kan kontrollera allt, så jag intygar helt enkelt bara de delar jag haft med att göra.

Jag är ju inte dummare än Mona Sahlin, klart man inte intygar falskt.
Men det går ju fortfarande att intyga det man gjort/kollat.

Isolationsmäta och intyga resultatet av kontrollen är ju inte heller något problem.
Är du på service gör du väl det regelbundet, mäter och antecknar värden på delar som du inte alls haft med att göra?
 
  • Gilla
dennisson och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Jag skulle i alla fall inte ha något problem med det.

Jag skulle bara kryssat "nej" på "kontroll av kanalisation", och skrivit i anmärkningsfältet att den var befintlig.

Nu vet jag inte hur er mall ser ut. Men med den vi kör på är det inga problem att undanta olika delar som man av olika anledningar faktiskt inte kontrollerat. Jag stöter ju regelbundet på att jag inte kan kontrollera allt, så jag intygar helt enkelt bara de delar jag haft med att göra.

Jag är ju inte dummare än Mona Sahlin, klart man inte intygar falskt.
Men det går ju fortfarande att intyga det man gjort/kollat.

Isolationsmäta och intyga resultatet av kontrollen är ju inte heller något problem.
Är du på service gör du väl det regelbundet, mäter och antecknar värden på delar som du inte alls haft med att göra?
:) Låter som att det inte ska vara helt omöjligt. Speciellt som att allt kablage kommer kunna besiktas om elaren nu vill detta.

"Ahh mm... kan tänka mig det. Tanken är att jag i såfall ska dra enkelisolerad tråd i schneiders dmt. Du hade inte tagit jobbet även fast jag lämnat locken av så du kan inspektera detta okulärt nej?"
 
norrbottenssnickaren skrev:
:) Låter som att det inte ska vara helt omöjligt. Speciellt som att allt kablage kommer kunna besiktas om elaren nu vill detta.

"Ahh mm... kan tänka mig det. Tanken är att jag i såfall ska dra enkelisolerad tråd i schneiders dmt. Du hade inte tagit jobbet även fast jag lämnat locken av så du kan inspektera detta okulärt nej?"
Du får kanske kolla med KA och kommunens inspektör så du får slutbevis med en elanläggning som inte har projektering utförd av elektriker eller har komplett egenkontroll av elektriker. Min KA var väldigt noga med att det skulle finnas en behörig elektriker som installtionsansvarig och projektör av anläggningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.