Status
Inte öppen för fler kommentarer.
HasseTeknik skrev:
Frågan jag ställde var just om det var nödvändigt med anställningsförhållande. Har du ( eller någon annan ) någon referens, så jag kan få läsa? Jag vet att anställning är ett krav i nya elsäkerhetslagen, men är det samma i nu gällande ?
6 par elinstallatörsförordningen (1990:806)

Fredrik Sjödin skrev:
6 par elinstallatörsförordningen (1990:806)
Senare kompletterat med ELSÄK-FS 2013:1

Undantag från krav på vissa anställningsförhållanden
13 § Utan hinder av 6 § elinstallatörsförordningen (1990:806) behöver en el-installatör och den yrkesman han har överinseende över inte vara anställda i samma företag när det gäller elinstallationsarbeten som är tidsbegränsade och datum för arbetets slut är fastställt i förväg.
Elinstallatören ska dokumentera omfattningen av arbetet, de tidsramar arbetet avser och vilka personer som deltar i arbetet som sker med stöd av första stycket.

• Gilla
Fredrik Sjödin
  • Laddar…
Mikael_L
Fredrik Sjödin skrev:
Ja. Hur ska du som elinstallatör kunna säkerställa kundens kunskaper och färdigheter? Hur ska du kunna kontrollera installationen innan den tas i bruk?
På samma sätt som alla andra 220 dagar på jobbet.

Jag jobbar nästan aldrig med nyproduktion, dvs jag tar alltid vid efter där någon annan varit före mig.

Hur tycker du att jag ska göra. Alltid riva ur all el ur ett hus och sätta upp nytt, nya rör och nya ledningar, och ny central för att kunna vara säker på hur det ser ut i det jag inte själv annars utfört?

• Gilla
Steffo1980 och 5 till
  • Laddar…
Ja, Bo S, som fan läser bibeln......
Inom elsäkerheten har det funnits och finns många luddigheter men det är garanterat aldrig tänkt att privatpersoner skall utföra delar av sina elinstallationer.
Det gagnar inte heller installatörer att försöka påstå att det skulle vara OK att göra det.
För övrigt kan jag säga att jag själv inte driver installationsföretag och alltså inte pratar för egen vinning.
Däremot har jag 20 års erfarenhet som elektriker (med behörighet) och mer än 20 års erfarenhet som kontrollant och besiktningsman av elinstallationer.
Det finns bra och dåliga installatörer och yrkesmän men inget blir bättre av att man pratar för att kreti och pleti skall göra installationer under överinseende av en behörig elinstallatör.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
jehn skrev:
Det finns bra och dåliga installatörer och yrkesmän men inget blir bättre av att man pratar för att kreti och pleti skall göra installationer under överinseende av en behörig elinstallatör.
Problemet är ju när det finns brist på elektriker, så att man som privatperson
1) har problem får tag på en
2) den man får tag på är inte alltid bra
3) kostnaden för privatpersoner blir väldigt hög

Om det då finns de som har både teoretiska och praktiska kunskaper att göra en del av arbetet själva tycker jag det är fel att man hindrar detta.

Den pragmatiska syn som tex MikaelL har gör ju att en kund som hemmapulat (eller där en tidigare husägare hemmapulat) troligen kan ta hem en sådan elektriker att kolla över installationen och se om den är säker.

Om man istället totalt försöker stoppa och vägra att befatta sig med tveksamma elinstallationer tror jag personligen att det finns en risk att effekten i praktiken blir motsatt. Istället för att ta hem en elektriker så väljer hempularna att göra även jobb de inte klarar av, med resultatet att deras hus blir farliga. Med en pragmatisk syn kanske en elektriker skulle kunna komma in och se över och ev korrigera eller städa upp en installation, förstås med noteringen att det var en befintlig installation och fullt ansvar inte kan tas för det som han själv inte kontrollerat. Att detta sen kan leda till att så mycket måste göras om att det inte blir lönsamt är väl som allt man som hempulare gör.

Sen finns förstås hempulare som tidigare i sitt liv (yrkesliv eller utbildning) har fått den kunskap så att de både teoretiskt och praktiskt kan allt som en elektriker kan. Men inte har rättigheten att göra detta jobb. Ska de då inte få göra detta, åt sig själva? Säg tex en elektriker som just gått i pension och varit behörig och jobbat i yrket i 40 år. Ska han inte få göra något själv?

Men jag tycker det är helt självklart att ingen ska få sälja tjänster till någon annan utan att ha rätt behörighet.

• Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Undantaget från krav på anställningsförhållanden i ELSÄK-FS 2013:1 13 § kom väl efter lobby från bemanningsföretagen vill jag minnas?

Och tyvärr finns det ju inga riktiga formkrav på yrkesmannen idag. Det öppnar ju upp för att fler skulle kunna arbeta under överinseende.

De nya reglerna som ska tillämpas från 1 juli lägger ju över mer ansvar på företaget då elinstallatören istället ska bli auktoriserad för att kolla upp företagets egenkontrollprogram.

Finns tydligen en vision att svartjobben ska minska då inte ens en anställd behörig elinstallatör får utföra elinstallationsarbete efter att man gått hem från jobbet. (Undantaget egen ägd fastighet)

Då kan ju företagen anställa vilka yrkesmän de tycker passar in.

• Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
Superrobban skrev:
.....företagets egenkontrollprogram. .....
Min uppfattning är att egenkontroll ofta blir en "pappersdrake"
Låter fint men behöver inte betyda att den faktiska kvalitén upprätthålls.

Det gäller det mesta såsom säkerhet, livsmedel, miljö o s v.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Ja, fast inom el har detta med egenkontroller faktiskt fungerat rätt bra. Det är lagstadgat att det måste finnas en dokumenterad egenkontroll innan elyrkesmannen eller elinstallatören får spänningssätta en elanläggning.

Då görs kontroller som att skyddsjordningen fungerar, isolationsmätning av alla ledningar och andra viktiga kontroller. Det luriga med el är att elfaran syns inte alls, utan den måste mätas fram om du inte vill få elchock eller dödsfall.

De allra flesta seriösa gör faktiskt dessa kontroller idag och dokumenterar dem också.

• Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Verkligen intressant läsning!

Det är helt fantastiskt hur vår bransch har skyddats av "lagar", skrämseltaktik och lobbyister under en så lång tid.

Det är ju PINSAMT att höra hur hantverkare tackar nej till jobb bara för att avansen är för dålig och duckar sedan och gömmer sig bakom paragrafer från Dackefejden.

Det här är ingen diskussion om vem som tar ansvaret för vad.
Detta är en rent ekonomisk diskussion där elektriker försvarar att de ALDRIG tar på sig arbeten som är rena timmar.

Något är ju galet i vår bransch när vi måste "lura" kunderna med 1000% påslag på material för att ens orka räkna på jobbet.
När vi fått jobbet så utför vi det så slarvigt och fort som möjligt för att "kunden vill inte betala för kvalitet"

Jag hoppas att alla som känner sig träffade har några bra kundrelationer kvar.
För dagen D kommer för oss också.

• Gilla
MultiMan och 10 till
  • Laddar…
Superrobban skrev:
Undantaget från krav på anställningsförhållanden i ELSÄK-FS 2013:1 13 § kom väl efter lobby från bemanningsföretagen vill jag minnas.
Nä, det är fel. Den föreskriften ändrades eftersom de dåvarande undantagsreglerna inte hade lagstöd.

Superrobban skrev:
Ja, fast inom el har detta med egenkontroller faktiskt fungerat rätt bra. Det är lagstadgat att det måste finnas en dokumenterad egenkontroll innan elyrkesmannen eller elinstallatören får spänningssätta en elanläggning.
Nja. Det finns inget krav på dokumentation. Kontrollen ska ske i betryggande omfattning. Det är allt.

• Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
jehn skrev:
Ja, Bo S, som fan läser bibeln......
Inom elsäkerheten har det funnits och finns många luddigheter men det är garanterat aldrig tänkt att privatpersoner skall utföra delar av sina elinstallationer.
Det gagnar inte heller installatörer att försöka påstå att det skulle vara OK att göra det.
För övrigt kan jag säga att jag själv inte driver installationsföretag och alltså inte pratar för egen vinning.
Däremot har jag 20 års erfarenhet som elektriker (med behörighet) och mer än 20 års erfarenhet som kontrollant och besiktningsman av elinstallationer.
Med "Fan", menar du då personen från Elsäkerhetsverket som omnämns i den länkade tråden och som bekräftar att han läst sin egen bibel rätt? Det verkar som att vi inte kommer längre i frågan om vad dagens föreskrifter faktiskt säger så det är lika bra att lämna det slagträet.

Jag har också tidigare klargjort att det inte handlar om att kreti och pleti ska "göra installationer". Det handlar (i detta fall, såväl som när vi pratar om detta i allmänhet) om att innehavaren vill kunna göra mindre (kvalificerade) jobb i sin egen anläggning. Dagens föreskrifter tillåter detta om man får tag på en elinstallatör som kan ta ansvaret för att innehavaren har de kunskaper som behövs för att resultatet ska bli en säker anläggning. Så nu hoppas jag att även detta slagträ läggs åt sidan.

Det vore bättre om vi istället kunde diskutera var skon egentligen klämmer här. Jag tror inte vi är oense om något i grunden när vi väl förstått varandras intressen. Åsikter och fakta respekteras.

• Gilla
gravedigger och 1 till
  • Laddar…
För att få utför elinstallationsarbete skall du ha behörighet för det arbete du skall utföra. Eller du skall befinna dig i en linjeorganisation/företag där du utför installationen under överseende av el behörig installatör. Du får m.a.o aldrig pilla med elen själv, och sedan låta någon annan utföra kontrollen så vida du inte är anställd av elinstallatören.
Om installationen sker av obehörig och olyckan är framme, vem står för försäkringen, måste man också fråga sig. En Elinstallationsfirma har sina försäkringar i ordning i alla fall.

HemmaDan : läs gärna hela tråden, så får du se vad som verkligen står i regelverket ! Du kanske lär dig något , eftersom du tydligen inte är helt klar på vad som gäller.

• Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
Tackar ödmjukast för alla inlägg. Det har varit intressant läsning. För min del känns tråden lite överspelad nu då jag fått många olika svar från många olika personer.

Kan nämna bara att det finns ganska stor animositet gentemot er elare när man kommer från en larm/passer-firma och man börjar se elgubbar som ska ta ansvar för en hel dörrmiljö utan att egentligen ha någon aning om vad de håller på med. DÄR blir säkerheten lidande med lås som inte fungerar, utrymmeskrav som inte hålls osv osv... jag tror inte samma sak kan sägas om min tänkta installation faktiskt. Ha en god fortsättning.

• Gilla
lat
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.