Status
Inte öppen för fler kommentarer.
tommib
Uffe A skrev:
Länk till Elsäkerhetsverket ang obehörigt elinstallationsarbete

[länk]

Kanske kan bringa klarhet åt alla argument som skrivits i den här tråden

Lat: Är ingen "messerschmitt" bara en elektriker som numera jobbar som utbildare inom el ;)

Hahahaha..... den var rolig. Polisanmälan.

Polisen har idag inte tid att utreda grov misshandel, våldtäkt, rån och i Malmö inte heller mord. Olaglig elinstallationsverksamhet kommer nog hamna längst ner i någon hög om den inte avslutas direkt "i brist på spaningsuppslag".

Men allvarligt talat är det förstås inte bra med lagbrott. För min egen del betraktar jag dock detta lagbrott som mindre allvarligt än att köra 130 på 110-väg. Eller gå mot röd gubbe.

tommib skrev:
Hahahaha..... den var rolig. Polisanmälan.

Polisen har idag inte tid att utreda grov misshandel, våldtäkt, rån och i Malmö inte heller mord. Olaglig elinstallationsverksamhet kommer nog hamna längst ner i någon hög om den inte avslutas direkt "i brist på spaningsuppslag".

Men allvarligt talat är det förstås inte bra med lagbrott. För min egen del betraktar jag dock detta lagbrott som mindre allvarligt än att köra 130 på 110-väg. Eller gå mot röd gubbe.
Gå mot röd gubbe(kvinna är inte straffbart,bara olämpligt.
Fortkörning är straffbartr men har nog liksom obehörig elinstallation inte så hög prioritering inom brottsutredning om det inte inträffar en allvarlig olycka.

Men bra att känna till om olyckan skulle vara framme.

Kan tillägga att jag renoverar ett hus som vi köpt, Har köpt in VVS arbete även om jag kanske skulle kunna få till det själv.
Men anser att det är bättre att en yrkesman utför det så allt blir säkert.

Fotnot: Rörisar tar lika ohemult betalt som trikare :( Men det kan det vara värt ;)

Uffe A skrev:
Men anser att det är bättre att en yrkesman utför det så allt blir säkert.
Ett par kommentarer till detta citat:

Efter renovering i tvättstugan drog en elektriker ny el. När vi sedan körde tvättmaskinen första gången brann det i proppskåpet. Det visade sig att elektrikern inte dragit fast noll-ledarna ordentligt (inte alls faktiskt) vilket ledde till glappkontakt och kraftig värmeutveckling varvid isoleringen på ledningarna i proppskåpet smälte och elektroniken i tvättmaskinen dog.

Det här kan ju vara ett misstag som även kan begås av den bäste, men det visar att det inte alltid blir säkert bara för att jobbet utförs av en yrkesman.

En annan elektriker, utsänd av det lokala elnätsföretaget, drog in en ny elanslutning i vår sommarstuga. Nytt elskåp vid tomtgränsen och därifrån en femledare 10 mm2 med separerad PE och N nedgrävd på tomten. Väl inne i huset kopplade han ihop den kabeln med befintlig treledare 6 mm2 från 40-talet med gemensam PEN i kabelns metallnätsmantel. Ingen säkring däremellan.

Jag kan inte alla regler, men någonting säger mig att man varken ska koppla femledarsystem till färre ledare eller övergå till tunnare ledare utan säkring (Jag har nu bytt ut den gamla kabeln mot en ny femledare 10 mm2).

Det här senare fallet kan inte vara ett misstag eftersom det är uppenbart att elektrikern visste hur han kopplade.

I samma stuga upptäckte jag att i de nya fina jordade eluttagen som installerats fanns fin gul-grön FK skruvad i alla jordansluningar, men ingenstans var den tråden ansluten till jordskenan i proppskåpet. Mellan proppskåpet och det första uttaget var det draget en gammal blymantlad tvåledare. Dock var denna installation gjord innan vi köpte huset, så jag vet inte om den var gjord av en yrkesman.

Jag tolkar det som att behörighetskravet försvinner för kabeldragning efter 1 juli 2017, men det är ju inte helt solklart:

(Eller som det kommer att heta framöver, företag med egenkontrollprogram och auktoriserad elinstallatör för regelefterlevnad)

http://www.elsakerhetsverket.se/nya-regler/elinstallationsforetag/guide-till-foretagsregistrering/

Om du endast ska registrera företaget för verksamhetstypen Kabelförläggning behöver ni inte registrera någon Elinstallatör för regelefterlevnad.

Brallan84 skrev:
När blev det tal om kukmätartävling?
Ja nej det blev fel, någon kom inte in genom dörren.
Testa det i aspekt till att någon sitter fast med 10A genom vänster arm och höger fot. Eller varför inte glapp med brand som risk.
Nej nej bej, det är PASSERSYSTEMET som är dödsfällan i dramat....jösses.
När du använt rättvända elbleck i installationen och bränner inne hela kontoret så ja...

Intressant frågeställning och tråd! Den har rätat ut ett och annat frågetecken men skapat fler.

Det verkar uppenbarligen olagligt och straffbart att göra eljobb som lekman.
Men gäller det all el?
Jag har fått för mig att man får tex byta ett trasigt vägguttag, stickkontakt, eller liknande, medan man inte får göra nyinstallation. Vad gäller fara för stötar och ffa glappkontakt så förefaller det minst lika farligt som att dra FK i rör..

Hur farligt är det att få en stöt om man har en korrekt installerad jordfelsbrytare?

Vart tar alla elgrejer vägen som säljs i lågprisvaruhus, mataffärer mm? Min gissning är att en försvinnande lite andel av dessa installeras av en behörig elektriker... rätta mig om jag har fel.

Hur vanligt är det med installationselfel som leder till brand eller personskada idag? Hur många av dessa beror på att det är en hemmafixare som har gjort fel? ...jämfört med undermåliga men fullt lagliga saker som kopplas in och sedan fattar eld, tex mobiltelefonladdare?

Morgan Jacobsson skrev:
[bild] Vill visa vilken nivå det är på mina arbeten, så att du får en liten vink om vem du försöker tillrättalägga...Herr Bo.Slitberg
Jag undrar över fasföljden, brun-svart-vit/L1-L2-L3 är ju det normala, varför avviker det i detta skåp?

Du har helt rätt i att några få moment inte kräver behörighet, t.ex byte av strömbrytare och uttag. Dessa undantag står att finna i den i tråden omnämnda och debatterade behörighetsföreskriften ELSÄK-FS 2013:1 (1 kap 3 §).

Vad jag förstår beror inte undantagen på att dessa moment skulle vara ofarliga utan det är främst ekonomiska skäl - man vill inte tvinga folk till stora kostnader för små och vanliga jobb. Visserligen är momenten jämförelsevis enkla med mindre men inte obefintlig risk för skada, annars skulle det inte gå. Det är av dessa skäl lätt att spinna vidare och fundera på om inte fler moment skulle kunna undantas från kravet på behörighet, t.ex förläggning av ledningar, montering av dosor och inkoppling av apparater i dessa - vanliga moment vid renovering hemma.

Elmaterielen i lågprisvaruhus har två stora problem, att folk installerar dem själva utan att ha tillgång till instruktioner för hur det ska göras, och dels att materielen ofta har så låg kvalité att det kräver en skicklig yrkesman för att installera och ansluta på ett säkert sätt. Detta är fakta som är svåra att komma åt vare sig man gillar dem eller inte. Trots det finns inga rapporter om någon "större" brist på kvalite in elanläggningarna, men det finns nog ett stort mörkertal här så det är inget argument.

Jag skulle faktiskt gissa att en stor del av alla bristfälliga elanläggningar är orörda, dvs tidens tand har gjort sitt snarare än att någon hempulat. Och här är det kanske värt att nämna att även orörda elanläggningar är ett lagbrott! En innehavare är skyldig inför ellagen att underhålla sin anläggning (genom att anlita en elfirma då ;))

En JFB ger ett högt personskydd, men garanterar inte att man överlever. För att få kallas personskydd ska JFB lösa för en ström på 30 mA genom kroppen. I verkligheten löser de vid ca 20 mA. Denna ström ger kramp som man inte själv kan komma loss från och kan vara (är?) dödlig om inte strömmen bryts i tid, mycket beroende på vilken väg strömmen tar genom kroppen. En JFB begränsar inte strömmens storlek, endast den tid man utsätts för den, så i olyckliga fall man kan få 500 mA genom kroppen och det är dödligt även med JFB. Dessutom är ju strömmen mycket smärtsam. Om man är lycklig att lungorna fortfarande fungerar under denna tid så kommer man att ge svordomar ifrån sig som man inte trodde sig ha i sin vokabulär. Så en JFB räddar liv men tillåter inte slarv och nonchalans.

Redigerat:
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Den gamla ordningen (typ 10år sedan) var Svart/Brun/Svart-Vit, troligen pga det...

• Gilla
pellefant
  • Laddar…
I pellefants elcentral ovan, verkar inkommande skyddsledare(grön/gul) bara vara ca 6 mm2, medan överspänningsskyddets ledare tycks vara grövre, ca 16 mm2. Och den klenare skyddsledaren är troligen bra mycket längre(kanske 20 meter lång?) än de kort tåtarna från överspänningsskyddet till jordplinten i centralen.

Vad jag menar är att inkommade skyddsjord borde också vara 16 mm2, eller åtminstone 10 mm2, annars är det meningslöst med den grova 16 mm2 från överspänningsskyddet.

Redigerat:
Bo.Siltberg skrev:
...utan det är främst ekonomiska skäl - man vill inte tvinga folk till stora kostnader för små och vanliga jobb. .
Man hoppas de som sätter reglerna är realister. Om man snävar för hårt och försvårar för mycket, men samtidigt inte följer upp och bestraffar annat än i undantagsfall - och dessutom de flesta lyckas få till nåt som funkar...

OCH om dessutom elektriker som träffar på hemmapul direkt skulle anmäla, så det var enda sättet att bli upptäckt och straffad... Så tror jag många skulle hemmapula ännu mera, kanske på områden de inte bemästrar, som att koppla i elcentral - för att om man tar hem en elektriker ökar risken att man blir anmäld.

Som med hembränning och svartförsäljning av sprit. Gör man det FÖR svårt och dyrt att köpa rätt väg så hittar folk andra lösningar...

Superrobban skrev:
Jag tolkar det som att behörighetskravet försvinner för kabeldragning efter 1 juli 2017, men det är ju inte helt solklart:

(Eller som det kommer att heta framöver, företag med egenkontrollprogram och auktoriserad elinstallatör för regelefterlevnad)

[länk]

Om du endast ska registrera företaget för verksamhetstypen Kabelförläggning behöver ni inte registrera någon Elinstallatör för regelefterlevnad.
Läste nu att undantaget gäller endast för riktig kabel, (tidigare BB3 gräv) för gräventreprenörer och inte för enkelisolerad FK i rör. Där finns behörighetskravet kvar.

Ett ökat konsumentskydd angavs som huvudanledningen till att alliansregeringen den 22 Augusti 2013 beslutade om att tillsätta elbehörighetsutredningen.

Den enskilde konsumenten ansågs ha en mycket svag ställning gentemot utföraren av elinstallationstjänster. Systemet ansågs komplicerat och svårt att förstå. Det är närmast omöjligt att ta reda på om den enskilde elektrikern, som ofta inte har någon egen behörighet, arbetar under överinseende av någon elinstallatör och vem det i så fall är. Elsäkerhetsverket har enbart ett register över elinstallatörer personligen. Det finns ingen koppling i det registret till något företag.

Det går heller inte att på ett enkelt sätt verifiera kompetensen hos den som utför arbetet.

Detta har gjort att oseriösa aktörer enkelt kan utnyttja systemet på konsumentens bekostnad.

Vi får hoppas det blir bättring nu!

harry73
Tillbaka till TS ursprungsfråga (med liten modifikation)
Vill jag dra el till garaget själv, men vill jag inte själv pula i proppskåpet, går det då att be en elektriker att ansluta en ny grupp och dra den till en dosa (eller väguttag om det känns bättre för er, varefter jag själv utan er vetskap kan dra elen därifrån till garaget. Den svåraste delen utförs då av behörig elektriker.

Kan jag sen när jag är klar be en elektriker att göra en översyn av min installation, eller kanske beställa en elbesiktning av en besiktningsman?

Morgan Jacobsson skrev:
[bild] Vill visa vilken nivå det är på mina arbeten, så att du får en liten vink om vem du försöker tillrättalägga...Herr Bo.Slitberg
Såg först nu detta inlägg.

Måste verkligen säga att det är ett bra jobb rent mekaniskt. Det är inte många arbeten jag sett som har den nivån, definitivt inte mina egna heller när jag var elinstallatör även om jag var noggrann. Min egen erfarenhet är dock att de jobb som jag gör själv idag har en mycket högre klass än de som inhyrda elektriker gör. Exempelvis så ser min central ut som en höstack med olikfärgade trådar som går kors och tvärs, även om jag genom åren sakta men säkert snyggat upp den då jag haft ärenden i den. Dock har jag inte gjort det "stora jobbet" med att snygga till den då jag länge tänkt byta ut centralen helt, men det har jag nu sagt i över tio år...

Dock så har den mekaniska kabeldragningen väldigt lite att göra med elsäkerhet när anläggningen väl är i drift (ja det kan skava, vibrera och lite annat, men i stort sett). Vad som är desto viktigare är rördragning, eller att man drar åt skruvarna ordentligt, och att man efterdrar dem (vilket tyvärr sällan görs i bostäder).

Just när det gäller efterdragning så är det förvånansvärt mycket vibrationer och värmeskillnader i ett hus (elskåpen står ju exempelvis ofta i tvättstugan), sådant som kan få ledarna att lossa. Har själv varit med om det hemma, trots efterdragna skruvar (som monterades av elektrikern vid husbygget, men som efterdragits av mig). Efterdragningen är något som vi hade i rutinerna på industrin där jag arbetade. Varje gång vi var in i ett skåp eller maskin som vi inte varit i nyligen och om vi gjort skåpet/maskinen strömlöst så skulle vi efterdra skruvarna. Det var förvånansvärt ofta de gick att efterdra...

harry73 skrev:
Tillbaka till TS ursprungsfråga (med liten modifikation)
Vill jag dra el till garaget själv, men vill jag inte själv pula i proppskåpet, går det då att be en elektriker att ansluta en ny grupp och dra den till en dosa (eller väguttag om det känns bättre för er, varefter jag själv utan er vetskap kan dra elen därifrån till garaget. Den svåraste delen utförs då av behörig elektriker.

Kan jag sen när jag är klar be en elektriker att göra en översyn av min installation, eller kanske beställa en elbesiktning av en besiktningsman?
Det är nog inte i proppskåpet som en oinvigd skulle göra de största missarna. Det är i väggar och dosor som den som inte vet gör bort sig, det är min erfarenhet från mitt hus i alla fall. Även om kabeldragningen i min central inte är den vackraste, så är den korrekt gjord. Dock är ju mitt hus i både central och väggar gjord av en behörig elektriker, så mitt resonemang är ändå inte relevant i sammanhanget. ;-)

• Gilla
pellefant
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.