Status
Inte öppen för fler kommentarer.
harry73 skrev:
Tillbaka till TS ursprungsfråga (med liten modifikation)
Vill jag dra el till garaget själv, men vill jag inte själv pula i proppskåpet, går det då att be en elektriker att ansluta en ny grupp och dra den till en dosa (eller väguttag om det känns bättre för er, varefter jag själv utan er vetskap kan dra elen därifrån till garaget. Den svåraste delen utförs då av behörig elektriker.

Kan jag sen när jag är klar be en elektriker att göra en översyn av min installation, eller kanske beställa en elbesiktning av en besiktningsman?
Kort svar. Nej, det kan du inte.
 
  • Gilla
jehn
  • Laddar…
Mikael_L
Nej du Fredrik, nu har du så fel så det är riktigt pinsamt.

Självklart kan en elinstallatör besiktiga eller utföra översyn av en anläggning.

Det är ju t.o.m ett krav i föreskriften elsäk FS2008:3 §2 - 5 att anläggningsinnehavaren ska låta utföra periodisk kontroll. Vem är inte mer lämpad för detta än en elinstallatör?
 
harry73
Kom med ett långt svar :)
Att man inte får göra själv vet jag
 
harry73, visst kan du göra som du beskriver men det blir en lika "olaga" installation i alla fall.
Nått som jag inte har sett nämnas är ju att jag som installatör har min fulla rätt att avgöra om jag vill befatta mig med nått som hempulare sysslat med.
 
  • Gilla
Fredrik Sjödin
  • Laddar…
Det är ett av många möjligheter att "besiktiga" en elanläggning, men "fångar" knappast upp om det är hempul eller ej men ger en bild av installationens status.
 
Men om vi nu antar att "hempularen" gjort ett väldigt bra jobb, och en elbesiktning inte visar på några problem - då borde ju så att säga tidigare synder om än inte vara lagliga och förlåtna men ändå så borde ju grova missar upptäckas - om det nu görs stickprov.

Tidigare ägare här hade tex kopplat garderobsbelysningen på ett ställe i typ grov ringledningskabel men det var ju bara att riva bort samma dag man flyttade in... Jag är lite inne på att låta besiktiga mitt övriga elsystem i samband med att jag pensionerar den gamla elcentralen...
 
Man kan aldrig garantera att man hittar ett grovt fel i en anläggning genom stickprov, bara få en indikation på status. Ska man vara säker måste man i detalj gå igenom hela anläggningen, vilket knappast görs i en normal besiktning utan möjligen om man har fått indikationer på att allt inte står rätt till.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Mikael_L
Installationen i sig kan inte vara olaglig eller laglig.
Den är korrekt, eller så är den felaktig. Vare sig mer eller mindre. Man kan inte ställa in ett hus till tingsrätten anklagat för att ha en olaglig installation i sig.

Installationen kan besiktigas, provas, undersökas och ev fel kan åtgärdas, alltså för att kontrollera om/tillse att den
1. Inte är farlig
2. Är korrekt enligt regler.

Detta kan och får delvis utföras av icke elektriker, men åtgärder mot brister kräver ofta en behörig.



Sen är den andra delen, själva gärningen att utföra installation. Detta är ett lagbrott för alla utom behöriga samt annan person som installerar under en behörigs överinseende.
Även om en vanlig privatperson installerar 100% korrekt och säkert så är det ändå ett lagbrott att ha gjort det.
Det är ett lagbrott att köra mot rött, även om det skedde med stor säkerhet och ingen olycka inträffade.

(Det är också så att det är lagligt för en behörig installatör att utföra en dålig och regelvidrig installation, då h*n faktiskt har rätt att utföra installationer. Installatören kan inte ställas till svars med Elinstallatörsförordning(1990:806) som lagrum i alla fall.)


En elinstallatör kan inte på något vis "tvätta bort" brottet som begicks då en privatperson obehörigen installerade. Hur mycket denne än undersöker och fixar. Däremot kan installatören naturligtvis antingen konstatera att allt verkar tiptop alt hitta brister och fixa. Då har alltså själva installationen i huset blivit bra, men gärningen att installera finns ju alltid kvar.

På samma vis som en polis inte kan i efterhand "godkänna" rödljuskörningen så den inte längre är ett begånget brott.



I mina ögon är bra installationer viktigare än vem som gjort den bra installationen. Och så länge elinstallatörer och deras yrkesmän alldeles för ofta lämnar felaktiga installationer efter sig så tycker jag minst sagt att det är förmätet av branschen att sätta sig på sådana höga hästar som dom rider på.
 
Redigerat:
  • Gilla
UffeH och 12 till
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
.....I mina ögon är bra installationer viktigare än vem som gjort den bra installationen.....
Word!
(y)
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
På samma vis som en polis inte kan i efterhand "godkänna" rödljuskörningen så den inte längre är ett begånget brott.
Jo, polisen kan göra en rapporteftergift.
 
Mikael_L
Robert-san01 skrev:
Jo, polisen kan göra en rapporteftergift.
Japp, det betyder ju inte att det inte var ett lagbrott. De tvättar inte bort brottet, de underlåter bara att rapportera brottet.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
elmont skrev:
Nått som jag inte har sett nämnas är ju att jag som installatör har min fulla rätt att avgöra om jag vill befatta mig med nått som hempulare sysslat med.
Jo, jag har gjort det men inte med dina ord, men det jag skrev har exakt samma innebörd.
Om du läser mitt första inlägg i tråden som dessutom är första svaret i tråden så står det med andra ord (än dina) att installatören avgör om han vill göra jobbet eller inte.

Eller menar du att du kan neka att utföra jobb i en anläggning som tidigare har varit hempulad?
Om jag tar hem en installatör tex dig för att byta elcentralen (ditt jobb gäller alltså ett rent utbyte av centralen) där jag tidigare har satt en extern JFB samt dragit ut några nya grupper (allt prydligt gjort efter gällande installationsregler) hur kan du då se att det är hempul?
 
Precis denna fråga om "besiktning" i efterhand av en anläggning som en hempulare gjort hade vi uppe i början av tråden, men det var ju en vecka sedan ;)
 
  • Gilla
Fredrik Sjödin
  • Laddar…
-Om Kalle Pedal byter bromsar på bilen då är han "händig".
-Om en obehörig sätter upp ett vägguttag handlar det mest om att det är ett lagbrott.

Lösning:
Inför lag om 10-15 åriga besiktningskontroller på elanläggningar med fokus på säkerhet och funktionalitet istället för vem som gjort dom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.