4 847 läst · 52 svar
5k läst
52 svar
Tiduret för backspolning stannar titt som tätt - finns enkel bot?
Medlem
· Sverige
· 5 326 inlägg
Har just verifierat att det är samma beteende på min anläggning: matas ut 24VAC till respektive ventil i sekvens, den inledande motorventilen återgår mha en fjäder vid avslut spänningsmatning så inga konstigheter. Borde bli mycket enkelt att ersätta med det beställda tvåkanals-tiduret med andra ord!
Medlem
· Sverige
· 5 326 inlägg
Fick äntligen tummen ur, och japp det var precis så enkelt som jag trodde!
* 2-kanals Theben TR612 Top3 veckotimer enligt tidigare från Amazon, fick Top3 istf Top2 och det gjorde ju inget
* 8-modulers DIN-kapsling (fick bli från Amazon det med, slut på Biltema) - skulle räckt med 4-modulers men spelar ingen roll
* Ett par kabelförskruvningar
* Litet slang, FK, nätkabel och småprylar jag hittade i källaren.
Knips knips bort med den gamla elektromekaniska dinosaurien och koppla in den nya. Programmeringen hade jag ordnat sittande i soffan för att slippa krångla med det nere i den låga källaren, 7 min backspolning och 7 min renspolning i sekvens tre ggr/vecka vid 4 på morgonen.
Glömde få med mig kabelklammer och så fick det bli ubåtar jag hade liggande... aja får snygga till det i nästa vända.
Funkar perfekt, dels simulerat program och dels via manuell körning av de två kanalerna! Kostnad en dryg tusenlapp så inte så farligt.
Stort tack för all hjälp och råd!
* 2-kanals Theben TR612 Top3 veckotimer enligt tidigare från Amazon, fick Top3 istf Top2 och det gjorde ju inget
* 8-modulers DIN-kapsling (fick bli från Amazon det med, slut på Biltema) - skulle räckt med 4-modulers men spelar ingen roll
* Ett par kabelförskruvningar
* Litet slang, FK, nätkabel och småprylar jag hittade i källaren.
Knips knips bort med den gamla elektromekaniska dinosaurien och koppla in den nya. Programmeringen hade jag ordnat sittande i soffan för att slippa krångla med det nere i den låga källaren, 7 min backspolning och 7 min renspolning i sekvens tre ggr/vecka vid 4 på morgonen.
Glömde få med mig kabelklammer och så fick det bli ubåtar jag hade liggande... aja får snygga till det i nästa vända.
Funkar perfekt, dels simulerat program och dels via manuell körning av de två kanalerna! Kostnad en dryg tusenlapp så inte så farligt.
Stort tack för all hjälp och råd!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Sverige
· 5 326 inlägg
Ja det där tiduret som min rörmokare hittade hos filterleverantörens efterträdare var ohemult dyrt tyckte även han... dessutom slapp jag ju dra hit hantverkare från stan ut till stugan eftersom det blev en så enkel och elsäker lösning med rätt prylar.J jonaserik skrev:
Kan tillägga att den här Theben-timern var synnerligen logisk och enkel att programmera, rätt tid var redan satt från fabrik till och med! Extra plus att kunna simulera programmen i ett "check"-läge och att kanalerna kan köras manuellt med enkelt knapptryck när man ska regenerera med kaliumpermanganat tre ggr per år eller så.
Medlem
· Sverige
· 5 326 inlägg
Jag fick en PM-fråga av en medlem som undrar hur jag kopplat, det är litet otydligt på mina bilder och just den här kopplingsvarianten står inte i medföljande inkopplingsanvisning.
Eftersom det lär finnas en hel del folk som upplever samma problem med dessa urgamla elektromekaniska kopplingsur så kan jag göra en liten utvikning om detta, allt givetvis förutsatt att motorventil (backspolning) resp magnetventil (renspolning) fungerar annars får man byta ut.
Det är noga med i synnerhet 230V AC-anslutningarna så det är korrekt gjort med skalning kablar, plintanslutningar, genomföring i normkapslingen osv - ett behörighetskrävande jobb får man utgå ifrån.
Färgangivelserna motsvarar de jag visade på min litet otydliga bild, är ju skit samma vad man väljer bara det blir motsvarande.
Principen är alltså att man kopplar ena polen på backspolningsventil resp. renspolningsventil till ena polen i 24V-trafon. Andra polen på 24V-trafon skickas iväg till den nya veckotimern och matar ena polen på de båda kanalerna C1 resp C2.
Därefter sluts kretsen av de respektive reläerna: först C1 som skickar 24V AC till backspolningsventilens andra pol ( i mitt fall start 04:00, stopp 04:07), därefter någon minuts inaktivitet. Sedan startar renspolning genom att C2 sluts och skickar 24V AC till renspolningsventilens andra pol (i mitt fall start 04:10, stopp 04:17).
Detta körs mån, ons, fre, sön varje vecka och motsvarar ungefär de tider som visat sig funka tidigare för oss med den elektromekaniska grunkan.
Eftersom det lär finnas en hel del folk som upplever samma problem med dessa urgamla elektromekaniska kopplingsur så kan jag göra en liten utvikning om detta, allt givetvis förutsatt att motorventil (backspolning) resp magnetventil (renspolning) fungerar annars får man byta ut.
Det är noga med i synnerhet 230V AC-anslutningarna så det är korrekt gjort med skalning kablar, plintanslutningar, genomföring i normkapslingen osv - ett behörighetskrävande jobb får man utgå ifrån.
Färgangivelserna motsvarar de jag visade på min litet otydliga bild, är ju skit samma vad man väljer bara det blir motsvarande.
Principen är alltså att man kopplar ena polen på backspolningsventil resp. renspolningsventil till ena polen i 24V-trafon. Andra polen på 24V-trafon skickas iväg till den nya veckotimern och matar ena polen på de båda kanalerna C1 resp C2.
Därefter sluts kretsen av de respektive reläerna: först C1 som skickar 24V AC till backspolningsventilens andra pol ( i mitt fall start 04:00, stopp 04:07), därefter någon minuts inaktivitet. Sedan startar renspolning genom att C2 sluts och skickar 24V AC till renspolningsventilens andra pol (i mitt fall start 04:10, stopp 04:17).
Detta körs mån, ons, fre, sön varje vecka och motsvarar ungefär de tider som visat sig funka tidigare för oss med den elektromekaniska grunkan.
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Sverige
· 5 326 inlägg
Jag skickar med manualen i pdf-format också, mycket enklare att läsa. Det är alltså Theben TR612 som är aktuell dvs den högra 2-kanalsmodellen, vänstra är 1-kanalsmodellen som inte är intressant för detta syfte.
https://www.theben.de/ocsmedia/optimized/full/o6302v32_TR_610_612_top3_Operating_instructions.PDF
Obs: man skulle säkert kunna gått på den andra varianten av 2-kanals veckotimers som rekommenderades i tråden driven av enbart 24V AC, kanske tom fått in hela rasket i existerande kåpa när man rivit ut den gamla elektromekaniken. Men jag valde att göra som ovan, tyckte den där Theben verkade enklare att programmera.
https://www.theben.de/ocsmedia/optimized/full/o6302v32_TR_610_612_top3_Operating_instructions.PDF
Obs: man skulle säkert kunna gått på den andra varianten av 2-kanals veckotimers som rekommenderades i tråden driven av enbart 24V AC, kanske tom fått in hela rasket i existerande kåpa när man rivit ut den gamla elektromekaniken. Men jag valde att göra som ovan, tyckte den där Theben verkade enklare att programmera.
SnyggH Harald Blåtumme skrev:Jag fick en PM-fråga av en medlem som undrar hur jag kopplat, det är litet otydligt på mina bilder och just den här kopplingsvarianten står inte i medföljande inkopplingsanvisning.
[bild]
Blev ju en riktigt snygg lösning!H Harald Blåtumme skrev:Jag skickar med manualen i pdf-format också, mycket enklare att läsa. Det är alltså Theben TR612 som är aktuell dvs den högra 2-kanalsmodellen, vänstra är 1-kanalsmodellen som inte är intressant för detta syfte.
[länk]
Medlem
· Sverige
· 5 326 inlägg
Ja den känns bombsäker mer eller mindre. Finns 10 års gångreserv på nya tiduret så ev strömavbrott spelar ingen roll, den tappar inte tiden eller programmet. Enkelt att koppla - utgångsläget var att det finns 24V AC-trådar från transformatorn dragna in i kapslingen där gamla tiduret satt och där de två spolventilerna finns. Det är en fördel att kunna ha det nya tiduret på ett lättåtkomligt ställe så man kan ställa in och justera efter hur man vill ha det, det gamla tiduret satt rätt illa till inne i ett hörn i den lilla källaren.
Liknande trådar
-
Material för mellanvägg i 70-tals stuga
Byggmaterial & Byggteknik -
Varför har gaveln separerats från långsidan? 60-tals hus
Stenhus -
Vintersäkert dagvattenavlopp för backspolningsvatten
Vatten & Avlopp -
Hur styra timer för backspolning till vattenfiltret
Vatten & Avlopp -
Vattentillgång för backspolning
Vatten & Avlopp