Har just verifierat att det är samma beteende på min anläggning: matas ut 24VAC till respektive ventil i sekvens, den inledande motorventilen återgår mha en fjäder vid avslut spänningsmatning så inga konstigheter. Borde bli mycket enkelt att ersätta med det beställda tvåkanals-tiduret med andra ord!
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Fick äntligen tummen ur, och japp det var precis så enkelt som jag trodde!

* 2-kanals Theben TR612 Top3 veckotimer enligt tidigare från Amazon, fick Top3 istf Top2 och det gjorde ju inget
* 8-modulers DIN-kapsling (fick bli från Amazon det med, slut på Biltema) - skulle räckt med 4-modulers men spelar ingen roll
* Ett par kabelförskruvningar
* Litet slang, FK, nätkabel och småprylar jag hittade i källaren.

Knips knips bort med den gamla elektromekaniska dinosaurien och koppla in den nya. Programmeringen hade jag ordnat sittande i soffan för att slippa krångla med det nere i den låga källaren, 7 min backspolning och 7 min renspolning i sekvens tre ggr/vecka vid 4 på morgonen.

Glömde få med mig kabelklammer och så fick det bli ubåtar jag hade liggande... aja får snygga till det i nästa vända.

Funkar perfekt, dels simulerat program och dels via manuell körning av de två kanalerna! Kostnad en dryg tusenlapp så inte så farligt.

Stort tack för all hjälp och råd!

Digital timer i skyddslåda på vägg visar "17:01" och programmeringsalternativ. Kabel ansluten nedtill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett vattenpumpssystem med rör, tryckregulator och slarvigt anslutna elektriska kablar. Oorganiserat och möjligen osäkert.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Och det blev några tusenlappar billigare.
 
J jonaserik skrev:
Och det blev några tusenlappar billigare.
Ja det där tiduret som min rörmokare hittade hos filterleverantörens efterträdare var ohemult dyrt tyckte även han... dessutom slapp jag ju dra hit hantverkare från stan ut till stugan eftersom det blev en så enkel och elsäker lösning med rätt prylar.

Kan tillägga att den här Theben-timern var synnerligen logisk och enkel att programmera, rätt tid var redan satt från fabrik till och med! Extra plus att kunna simulera programmen i ett "check"-läge och att kanalerna kan köras manuellt med enkelt knapptryck när man ska regenerera med kaliumpermanganat tre ggr per år eller så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.