260 658 läst · 946 svar
261k läst
946 svar
Tidsresa från 1960 till 2020 med begränsad budget och eget arbete
Tack så mycket för det! 🤩TickyNucker skrev:
Absolut, jag förstår dig! Tänker du på att plugga vattenledningarna eller plugga själva avloppet? (För ex lukt och annat) 😄
Ja precis, det stämmer. Det är en gummimatta som vi la mellan osb-skivan och taket för att dels få det tätt för vattnet, dels för att inte borren skulle slå ur en massa material ur innertaket i tvättstugan och dels för att borren inte skulle behöva hugga tag i osb-skivan när den gick igenom taket 😄TickyNucker skrev:
Tänkte främst på vattenledningarna, men även där du skarvat på kökets avlopp på det gamla. Det är så mycket smådelar att köpa in för att få allt att passa ihop.fredrikchail skrev:
Okej, då förstår jag! Ett bra tips om man är osäker på vilka typer av kopplingar man ska ha är att fota de rören eller kopplingar där man ska skarva och visa upp fotot i en VVS-butik och förklara vad man har tänkt att göra. Det har jag gjort många gånger på den lokala rörfirman. Annars är det bra att införskaffa ett skjutmått och mäta rören och kolla på exempelvis denna hemsida där man har de olika måtten som finns:TickyNucker skrev:
https://www.vvsbutiken.nu/category.html/storleks-guide-for-ror-dim-golvvarme-vattenburen
Gällande att skarva avloppen är det nog bra att rita upp hur man tänker sig att det ska vara innan man utför det, då har man lite lättare att kunna mäta sig till vad man behöver. Sen skulle jag säga att det är nog bra att köpa fler delar än vad man tror att man behöver och spara kvittot för att sedan lämna tillbaka de delarna man inte använder. Så gjorde jag i detta fall när vi skarvat avloppet tillfälligt. Här är en rätt bra hemsida med lite tips:
https://www.avloppscenter.se/kunskapsbank/allt-om-hur-man-installerar-inomhusavlopp/
Hoppas det var svar på dina frågor 😄
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "skjutmått"
Skjutmått
Skutmått, också känt som djupmått, är ett mätverktyg som används för att mäta djupet på hål, spår eller andra öppningar. De kan också användas för att kontrollera avståndet från en kant till ett invändigt ställe som är svårt
Läs mer
Spacklat igen hålet och målat väggen i tvättstugan där gamla avloppet gick förut 😄
Fällt in stående reglar på 60 cc för att lättare kunna skruva plyfan och gipsen i 😄
Plockat bort gamla takdosorna som var på vinden och i gamla innertaket i badrummet. Lagt igen hålen i taket för gamla avluftningen och takdosorna. Dragit ny matning från centralen och matat upp till nya uttag och ny takdosa. Takdosan delar ut till nya uttag och belysning i tak och till spegeln över kommoden 😄
Nu kommer jag lämna över till den lokala VVS-firman som ska dra allt vatten och avlopp, samt vattenburen golvvärme 😄
Nu kommer jag lämna över till den lokala VVS-firman som ska dra allt vatten och avlopp, samt vattenburen golvvärme 😄
Redigerat:
Jag använde mig av ett grovspackel eftersom väggarna har lite struktur eller ojämn yta sedan tidigare, nu var dock detta relativt slätt ändå mot tidigare spackel som använts på väggen. Har använt gipsbruk där tidigare som är lite mer kornigt som ger en annan struktur. Nej jag använde inte silikatfärg, utan en helt vanlig väggfärg. Vi har ingen fuktproblematik i källaren så jag tycker inte att det är någon vits att använda silikatfärg. Däremot gjorde vi det när vi gjorde om vårt kontor med lyckat resultat ☺️TickyNucker skrev:
Det börjar hända grejer! VVS-firman prioriterade att dra vatten till köket så vi inte stod utan. I tvättstugan bad jag dem att skarva på nya rör vid väggen till pannrummet och sätta upp nya fästen i innertaket så det blir lite tightare mot taket än vad det var tidigare. Vatten upp till badrum är rör i rör 😄
Redigerat:
Då är vatten och avlopp färdigt. De har även pluggat gamla elementrören som kommer gjutas in. Inkoppling i fördelare sker vid senare tillfälle. Köket är som sagt kopplat så vi kan använda det. Golvvärmen läggs efter EPS-bruk är lagt 😄 därefter blir det flytspackel.
Satte upp rostfria 1 mm plåtar som fungerar som skruvskydd så man inte råkar skruva igenom en vattenledning 😄