258 256 läst · 942 svar
258k läst
942 svar
Tidsresa från 1960 till 2020 med begränsad budget och eget arbete
Lite nyfiken på det där med innerhörn o stål också.. har aldrig använt det själv (heller inte de byggteam vi haft här och jobbat genom åren).. finns det något speciellt skäl? Eller är det bara lite "hängslen och skärp" (säkra före det osäkra) ?
Kan tänka mig att det kan vara bra som stöd kanske (om skivan inte har nått att "luta sig mot" bakom i övrigt) 🤫
På ytterhörn är det ovärdeligt iaf (där slår man ju alltid i.. och det går sönder/flisar sig/blir fult ganska fort)
Kan tänka mig att det kan vara bra som stöd kanske (om skivan inte har nått att "luta sig mot" bakom i övrigt) 🤫
På ytterhörn är det ovärdeligt iaf (där slår man ju alltid i.. och det går sönder/flisar sig/blir fult ganska fort)
Renoverare
· Värmland
· 783 inlägg
Reglat upp nya väggen och satt OSB ut mot hallen, i väggen ska bland annat avluftningen byggas in så därför är den 120mm bred 😄
Rensat bort det sista av gips och råsponten som satt lite dumt till, kapade ner den gamla avluftningen då den ska bytas 👍
Salat på reglarna på vägg intill köket för att få 70mm. Här ska ju bland annat vattenledningar och avlopp gå. Kommer även att fälla in stående reglar som hamnar på 60cc, samt extra regel för vägghängda toaletten när gamla avloppet och vattenledningarna är borta 😄
Redigerat:
Kul och se det gå framåt och förändras.. (alltid tacksamt o se resultat direkt.. även om det inte alltid gäller själva ytskikten).
Måste dock tala om.. lite småkul (tycker jag..) men varje gång jag kikar på din "nya vägg" /utrymmet (redan innan det blev vägg där.. när du precis tagit bort garderoberna.. eller när man såg det inifrån).. så tänkte jag.. "vilken perfekt dusch.. skulle vara coolt med en betongglasfönster från golv till tak där. med belysning i - mot hallen".. haha.
Fråga mig inte varför.. det bara poppade upp i huvudet..
(förstår att det inte var din tanke dock hehe)
Måste dock tala om.. lite småkul (tycker jag..) men varje gång jag kikar på din "nya vägg" /utrymmet (redan innan det blev vägg där.. när du precis tagit bort garderoberna.. eller när man såg det inifrån).. så tänkte jag.. "vilken perfekt dusch.. skulle vara coolt med en betongglasfönster från golv till tak där. med belysning i - mot hallen".. haha.
Fråga mig inte varför.. det bara poppade upp i huvudet..
(förstår att det inte var din tanke dock hehe)
Långsamt? .. rena rama racertakten ju! 👍fredrikchail skrev:Kul och se det gå framåt och förändras.. (alltid tacksamt o se resultat direkt.. även om det inte alltid gäller själva ytskikten).
Ja visst är det kul att man ser lite resultat trots att det känns som att det går långsamt 😅
Haha ja men det var ju en kul idé ändå! Alltid kul att höra tankar från någon annan 🤩
Här rev vi ut köket för hm 7-8 år sedan typ och sockeln är inte på plats än (till det "nya" köket).. fönsternischen är inte iordninggjord heller.. och nu är det dags att byta vitvaror haha *suck*.. småsaker har en tendens att hänga kvar.. (fast de är lätta/enkla/snabba och eg fixa på en gång). Blir alltid lika imponerad över hur "dum" man själv kan vara hehe ..
Ännu "roligare" blir det när man vet att vi sa "Vi gör ett snabbt ikeakök nu.. så har vi gott om tid att bygga egna stommar längs vägen.. och sätta upp dem om 10 år" .. snabbt? hm.. 10 år? (har vi byggt NÅGOT underskåp än? nä just det.. var tog åren vägen liksom?!)
Haha ja det är livsfarligt att lämna småsakerna kvar.. min farsa har varit väldigt duktig att säga till mig ”nu gör du klart hela rummet innan du stoppar in möblerna, annars blir det aldrig gjort” 😂 jag hoppas ni får till det nu i samband med bytet av vitvarorna, se det som en andra chans!! 😉Snigla skrev:Långsamt? .. rena rama racertakten ju! 👍
Här rev vi ut köket för hm 7-8 år sedan typ och sockeln är inte på plats än (till det "nya" köket).. fönsternischen är inte iordninggjord heller.. och nu är det dags att byta vitvaror haha *suck*.. småsaker har en tendens att hänga kvar.. (fast de är lätta/enkla/snabba och eg fixa på en gång). Blir alltid lika imponerad över hur "dum" man själv kan vara hehe ..
Ännu "roligare" blir det när man vet att vi sa "Vi gör ett snabbt ikeakök nu.. så har vi gott om tid att bygga egna stommar längs vägen.. och sätta upp dem om 10 år" .. snabbt? hm.. 10 år? (har vi byggt NÅGOT underskåp än? nä just det.. var tog åren vägen liksom?!)
Din far har helt rätt. lyssna på honom 👍 😃fredrikchail skrev:
.. ang köket hm.. vi ska riva lite, så det går åt fel håll 😳 men kanske i slutänden så.. (vi har ett inbyggnads kylskåp, som ska ersättas av ett "vanligt" om 1.5 vecka.. så vi måste försöka "få loss" skåpet det sitter i också utan att skada det runt om.. MEN helst vill vi ju också ha kvar en del av det/översta skåpdelen.. för förvaring av saker.. vi får se om vi lyckas )
Haha där ser man! Det lät lite bökigt att få till 😅 det går säkert bra för er! Lycka till 🙏Snigla skrev:Din far har helt rätt. lyssna på honom 👍 😃
.. ang köket hm.. vi ska riva lite, så det går åt fel håll 😳 men kanske i slutänden så.. (vi har ett inbyggnads kylskåp, som ska ersättas av ett "vanligt" om 1.5 vecka.. så vi måste försöka "få loss" skåpet det sitter i också utan att skada det runt om.. MEN helst vill vi ju också ha kvar en del av det/översta skåpdelen.. för förvaring av saker.. vi får se om vi lyckas )
Då är det dags att förbereda för att riva sista väggen, dels för att den är för smal (ska regla nya väggen 70mm) och dels för att dörren ska flyttas i sidled (och bli bredare) samt för att få bort de liggande reglarna med fel cc-mått 😄
Bort med gamla dörren som var alldeles för smal👍