Snigla Snigla skrev:
Grymt jobbat (från start) :)
Ser fram emot fortsättningen!
stort tack för det! :D(y)

• Gilla
JPC-CONSULT och 1 till
  • Laddar…
fredrikchail fredrikchail skrev:
Då var fönster igensatt. Nästa steg blir att sala på reglarna invändigt för att få plats med 95 isolering.
Vad ska det bli där sedan..?

M MariaT75 skrev:
Vad ska det bli där sedan..?
dusch :)

Salat på reglarna så vi hamnar på 95, satte vindskydd, isolering och OSB.

• Ett oavslutat byggprojekt i ett rum med träpaneler och en tom väggnisch.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt, OSB-skiva, träreglar, grov konstruktion, inomhus, byggmaterial, oavslutat rum, trävägg, rörledning.
    Skapa konto
  • Renoveringsarbete, isolerade väggar, träpanel, oavslutad konstruktion, rör i hörnet, stort fönsteröppning.
    Skapa konto
  • Ett rum under renovering med isolerade väggar av rockull och träreglar, obehandlat trä och synliga rör.
    Skapa konto
  • Renoveringsprojekt: oisolerad betongväggssektion med isoleringsplattor, träbeklädnad och avspärrningstejp, delvis klart.
    Skapa konto
  • Ett ofärdigt rum med isolering, OSB-skivor, träpanel och synliga rörinstallationer.
    Skapa konto
  • Ett ofärdigt rum med träpaneler och tätad öppning med OSB-skiva. Byggarbetsplats eller renovering pågår.
    Skapa konto
  • Ett rumshörn med OSB-skiva, träpanel och synlig rörisolering.
    Skapa konto
  • Gilla
joakimbrodd och 5 till
  • Laddar…
TickyNucker
Då var fönster igensatt. Nästa steg blir att sala på reglarna invändigt för att få plats med 95 isolering.
Den svarta pappen på ytterväggen, vet du vad det är? Jag har hittat likadant på mina ytterväggar när jag rivit. När solen ligger på luktar de asfalt. 60-talets vindpapp? Funderar på om jag ska ta bort och ersätta med något (mer miljövänligt?) alternativ. Men vad?

• Gilla
fredrikchail
  • Laddar…
TickyNucker TickyNucker skrev:
Den svarta pappen på ytterväggen, vet du vad det är? Jag har hittat likadant på mina ytterväggar när jag rivit. När solen ligger på luktar de asfalt. 60-talets vindpapp? Funderar på om jag ska ta bort och ersätta med något (mer miljövänligt?) alternativ. Men vad?
Jag är inte helt säker och någon får gärna rätta mig om jag har fel, men förr hade man den svarta vindpappen som vindduk precis som du säger och nu har man annan typ av vindduk. Jag satte Bison vindskydd nu istället för den svarta pappen :D klistrar in lite här vad tillverkaren skriver om den:

Bison Vindskydd består av polypropen som laminerats med en polyetenfolie. Materialet är P-märkt samt UV- och fukt-/värmestabiliserat. Åldringsbeständigheten är minst 50 år.

Bison Vindskydd är diffusionsöppet, vilket innebär att eventuell fukt kan vandra ut genom materialet. Materialet är vindtätt och utsidan är vattenavstötande. Vindskyddet monteras på utsidan av isoleringen, innanför ytskiktet (fasaden).

Vindskyddet används för är att skydda isoleringen mot vind och därigenom säkerställa att isoleringens funktion inte försämras. Vindskyddet förhindrar även att eventuell fukt, som kan finnas bakom fasaden, tränger in i isoleringen. Dessa egenskaper motverkar fuktproblem.

• Gilla
Vgt och 2 till
  • Laddar…
Nu är det dags för att riva gamla väggen och bygga upp den nya väggen för att förlänga badrummet. Lite förebilder :D

• Ett tomt hörnrum med vita väggar, grått golv och en synlig svart rörledning.
    Skapa konto
  • Delvis avskalad blommig tapet på en vägg under renovering. Ojämna ytor och exponerade gipsskivor.
    Skapa konto
Jag valde att såga väggen i sektioner så jag kunde bära ut bit för bit, sen får man ju vara försiktig så man inte skadar något i hallen (y)

• Inre renoveringsarbete, öppen dörr till trärum, vita väggar, grått golv, svart rör, byggmaterial och kablar.
    Skapa konto
  • Pågående renoveringsarbete med öppna väggar, verktyg på golvet, och synliga trästommar i ett rum.
    Skapa konto
  • Renovering pågår, oskyddade träväggar, byggmaterial, verktygslådor och verktyg utspridda, inomhus arbetsplats.
    Skapa konto
  • Ett smalt rum under renovering med verktyg, byggmaterial och oskyddade installationsrör.
    Skapa konto
  • Gilla
joakimbrodd och 6 till
  • Laddar…
TickyNucker
Bra jobbat!! Är det där Julas batteridrivna tigersåg? Att den klarar av så krävande jobb är ju bra att veta. Har själv en sån. Om det nu inte är nån större variant du har.

• Gilla
fredrikchail
  • Laddar…
TickyNucker TickyNucker skrev:
Bra jobbat!! Är det där Julas batteridrivna tigersåg? Att den klarar av så krävande jobb är ju bra att veta. Har själv en sån. Om det nu inte är nån större variant du har.
Tack så mycket! :) Nej, detta är en Milwaukee M18 så jag skulle tro att den är något starkare än Julas märke! (y)

• Gilla
  • Haha
magnfris och 3 till
  • Laddar…
Bort med golvet, golvspån och isolering. Nu får man lite känsla för hur mycket större rummet kommer att bli :D

• Renoveringsarbete pågår, blottade träreglar, elinstallationer, byggmaterial och verktyg på golvet.
    Skapa konto
  • Renoveringsprojekt, isolering av golv, träväggar, verktyg och byggmaterial synliga, oavslutat arbete, inomhus.
    Skapa konto
  • Renoveringsprojekt pågår, avskalat golv med träreglar syns, verktyg och byggmaterial utspridda, halvfärdiga väggar.
    Skapa konto
  • Renoveringsarbete med träramar på betonggolv, rörledningar, och sågspån nära en väggpanel.
    Skapa konto
  • Pågående renovering, träskonstruktioner, rörledningar, verktyg, byggmaterial synliga, oavslutat golv och väggar.
    Skapa konto
  • Gilla
magnfris och 2 till
  • Laddar…
Bort med golvreglarna, plocka ner innertaket och reglarna i taket. Städa undan och börjat mäta in den nya väggen (y)

• Halvfärdigt rum med träväggar, verktyg, byggmaterial. Pågående renovering eller ombyggnad. Delvis synlig bostadsinteriör i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Smal korridor med verktyg, pågående byggarbete, träpaneler, rörstam och betonggolv.
    Skapa konto
  • Inomhusbyggarbetsplats, halvfärdig träkonstruktion för tak, synliga reglar, OSB-panelvägg, renovering pågår.
    Skapa konto
  • Interiör under konstruktion med träreglar, isoleringsplattor, spånskiva och synliga rör. Modern och rustik stil blandas.
    Skapa konto
  • Inredning, modern, korridor, vit dörr, konst, verktyg på golvet, renovering pågår, trädetaljer, infälld belysning.
    Skapa konto
  • Renoveringsprojekt, träpanelvägg, OSB-skiva, innertak, vitmålad balk, rör, spotlights, lutande konstruktion, byggmaterial, oavslutat arbete.
    Skapa konto
  • Gilla
joakimbrodd och 10 till
  • Laddar…
Läst hela tråden nu på 2 kvällar och säger bara grymt jobbat , ja tiden när de små kommer så blir de inte lika mycket tid över för renovering , badrummet som du är på nu , varför sätta osb å inte plyfa ? Vad för kakel å klinkers ska ni köra ?

• Gilla
fredrikchail
  • Laddar…
R Rickard.lj skrev:
Läst hela tråden nu på 2 kvällar och säger bara grymt jobbat , ja tiden när de små kommer så blir de inte lika mycket tid över för renovering , badrummet som du är på nu , varför sätta osb å inte plyfa ? Vad för kakel å klinkers ska ni köra ?
tack så mycket för det! Nej så är det.. jag sätter OSB för att snåla in på de väggar där jag tänker att inte så mycket tungt kommer att hänga, troligtvis kommer jag sätta 15mm plyfa på väggen där kommod och toalett ska sitta så man kan skruva rakt i den, funderar även på att förstärka med kortlingar till toaletten så man kan skruva rakt i regel. annars OSB på resterande väggar som inte får så mycket belastning på sig. Vi kommer att köra våtrumsmatta på både väggar och golv :D

• Gilla
Rickard.lj och 1 till
  • Laddar…
tack så mycket för det! Nej så är det.. jag sätter OSB för att snåla in på de väggar där jag tänker att inte så mycket tungt kommer att hänga, troligtvis kommer jag sätta 15mm plyfa på väggen där kommod och toalett ska sitta så man kan skruva rakt i den, funderar även på att förstärka med kortlingar till toaletten så man kan skruva rakt i regel. annars OSB på resterande väggar som inte får så mycket belastning på sig. Vi kommer att köra våtrumsmatta på både väggar och golv :D

Okej ja de blir nog bra de , glöm inte stål innerhörn innan du sätter gipsen bara

• Gilla
fredrikchail
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.