Tomture61
A Anders_Nilsson skrev:
Renoverat 2019? Då är det bara att fårga efter våtrumsintyget som skall finnas om renoveringen är gjord av fackman. Saknas detta intyg har man krav på sig att göra en fördjupad besiktning.

Det är just den här typen av situationer som gör att jag alltid när jag säljer hus informerar köparen på den där frågelistan som de signerar att våtrumsintyg saknas. Och att senaste renoveringsår är okänt.
Kravet på intyg för badrumbyggen / renoveringar finns det 2 som är intresserade av .
Försäkringsbolaget och husägaren .

R
Tomture61 Tomture61 skrev:
Kravet på intyg för badrumbyggen / renoveringar finns det 2 som är intresserade av .
Försäkringsbolaget och husägaren .
Kan du vara snäll o visa kravet? Har letat men hittar inget!

Tomture61
R Rejäl skrev:
Kan du vara snäll o visa kravet? Har letat men hittar inget!
Om en vattenskada sker i badrummet och försäkringsbolaget ska pynta för renoveringen så vill de gärna ha en massa intyg på att badrummet är byggt efter en standard .
https://valfops.se/vilka-intyg-kravs-vid-renovering-av-badrum/

"Kravet" är kanske fel ord 😉

R
Om en vattenskada sker i badrummet och försäkringsbolaget ska pynta för renoveringen så vill de gärna ha en massa intyg på att badrummet är byggt efter en standard .
[länk]
Fast du skrev krav! Då borde det finnas en lag eller liknande som dom stödjer sig emot?

Tomture61
R Rejäl skrev:
Fast du skrev krav! Då borde det finnas en lag eller liknande som dom stödjer sig emot?
Läs mitt senaste inlägg igen !

R
Vad är det för företag som skriver det?

Du ändrade inlägget efter att @Rejäl klickade på "svara"/"citera" ditt inlägg.

Är nästan helt hundra på att @Rejäl han posta sitt inlägg innan du ändrade inlägget.

Tomture61
R Rejäl skrev:
Vad är det för företag som skriver det?
Hajar noll .

R
[länk]

Finns inga krav, du får göra det själv om du vill allt utom elinstallationer😉

R
Hajar noll .
Vad är det för företag du länkar till?

Tomture61
Demmpa Demmpa skrev:
Du ändrade inlägget efter att @Rejäl klickade på "svara"/"citera" ditt inlägg.

Är nästan helt hundra på att @Rejäl han posta sitt inlägg innan du ändrade inlägget.
Är det viktigt att ordmärka !

[länk]

Det är ganska vanligt att tjänsteföretag skriver att vissa saker är lagkrav fastän det inte är det.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
Demmpa Demmpa skrev:
Det är ganska vanligt att tjänsteföretag skriver att vissa saker är lagkrav fastän det inte är det.
Kan vi hålla med om att ett försäkringsbolag som ska pynta för en vattenskada är mycket intresserade av att det är rätt byggt ?
Borde även ekonomiskt vara mycket viktigt för den som äger huset / badrummet .
Detta då med åtanke när det renoverades / byggdes .

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Försäkringsbolaget
rätt byggt
Krav på intyg och rätt byggt är två helt olika saker som inte nödvändigtvis har något med varandra att göra...

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
R
Ett intyg visar ingett är oftast en pappersprodukt som fylls i efterhand, det går att se om det är gjort enligt tillverkarens rekommendationer i efterhand..

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.