16 712 läst · 80 svar
17k läst
80 svar
Tidigare ägare renoverat badrum själv
Det här strider mot reglerna över hur man tillskansar sig en "bästasvar-titel". Den här får därned inte räknas när vi summerar vem som fått flest "bästa svar".Farstatjej90 skrev:
Det står klart och tydligt i furumreglerna, att man inte får tjata, hota, be om, eller utpressa sig ett "bästa svar".
Spelar det någon roll?A AG A skrev:
Claes Sörmland måste ju vinna totalt ändå.
Eftersom du rivit badrummet pga renovering så släpp det och gå vidare.
Däremot kan du göra en elbesiktning av resten av anläggningen så att du vet att den är ok.
Visar besiktningen på fel så har du ett case du kan driva vidare
Däremot kan du göra en elbesiktning av resten av anläggningen så att du vet att den är ok.
Visar besiktningen på fel så har du ett case du kan driva vidare
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 653 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 653 inlägg
Uppfattar du det som ett tjat, hot eller en utpressning? Jag uppfattar det inte som en önskan om att själv få bästa svaret, utan mer ett allmänt "det är trevligt om någon får bästa svar".A AG A skrev:
Finns mig veterligen inte något rekvisit att skada ska ha uppkommit. Däremot har köpare skyldighet att reklamera fel som denne fått kännedom om inom rimlig tid och, i samband med det, kräva ersättning eller om felet är väsentligt häva köpet. Hur köparen har upptäckt, genom skada eller påbörjade renovering, att det förekom ett fel är ur ett rättsligt perpektiv ovidkommande.A AG A skrev:Riktigt så kan man inte resonera om dolda fel. Du kan liksom inte få ersättning för dolda fel retroaktivt. Du kan enbart få ersättning om det blir en vattenskada, eller om du inte kan/får använda badrummet då det riskerar fuktskada.
Om du inte vet om att det saknas tätskikt, och du använder badrummet som vanligt i 30år till du renoverar det. Då ser du att det saknas tätskikt, men det har ändå inte blivit fuktskadat. Det må då hela tiden ha förelegat ett dolt fel. Men naturligtvis inget som ska ersättas.
Det spelar liksom ingen roll att man river och renoverar efter 5år. Trots att det är fel enligt regler, så var ju ingen skada skedd.
Många nya vet inte ens vad "bästa svar" är utan det är bra att upplysa om och det är väl rätt uppenbart att TS gav mitt svar "bästa svar" för att retas eftersom det naturligtvis inte är "bästa svar" i tråden?A AG A skrev:
Jag tycker TS är otacksam och borde ge någon annan "bästa svar". Du kan ju gå igenom mina inlägg så ska du se att jag påminner om "bästa svar" i flera trådar jag inte ens skrivit något i men där jag tycker TS fått bra hjälp....
Nu har hela centralen brunnit - miljonbelopp? För vadå? Att få sitta och hjälpa till med fastighetsjuridik? Det är ju gratis? Märkligaste anklagelsen jag hört. 🤔A AG A skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 824 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 824 inlägg
Har felen åsamkat dig merkostnader om inte så skulle jag personligen inte gå vidare, det sparar kraft, frustration och tid. Ev. också merkostnad för juridisk hjälp. Har förra ägaren gjort flera renoveringar själv i huset? Kan de i så fall vara lika dåligt gjort så att du behöver undersöka det? Det kanske är något som måste åtgärdas och möjligen gå under dolda fel. Lägg krutet där istället.R Ruckle skrev:
Men felet är ju inte dolt. Vi ser der klart och tydligt därför att TS rivit badrummet.B Beemer1981 skrev:Finns mig veterligen inte något rekvisit att skada ska ha uppkommit. Däremot har köpare skyldighet att reklamera fel som denne fått kännedom om inom rimlig tid och, i samband med det, kräva ersättning eller om felet är väsentligt häva köpet. Hur köparen har upptäckt, genom skada eller påbörjade renovering, att det förekom ett fel är ur ett rättsligt perpektiv ovidkommande.
Det vi kan komma överens om, är att det hade varit ett dolt fel om...
Men då TS rev badrummet innan det uppstod något fel, så finns det inget som kan ersättas.
Om det krävs att man river badrummet för att konstatera att fel föreligger så är det dolt. Ingen köpare kan med fog förvänta sig att det inte finns tätskikt i ett badrum från 2019.A AG A skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 824 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 824 inlägg
Även om det är skulle vara ett dolt fel och TS ändå skall göra om badrummet helt från början så blir det förmodligen inga extrakostnader. Enligt mig är det lättas för TS att bara att gå vidare. Att börja att processa om det tar tid, kraft, frustration och kostnader om ett juridiskt ombud anlitas. Att ha rätt är långt från samma som att få rätt i domstol.B Beemer1981 skrev: