B Beemer1981 skrev:
Finns mig veterligen inte något rekvisit att skada ska ha uppkommit. Däremot har köpare skyldighet att reklamera fel som denne fått kännedom om inom rimlig tid och, i samband med det, kräva ersättning eller om felet är väsentligt häva köpet. Hur köparen har upptäckt, genom skada eller påbörjade renovering, att det förekom ett fel är ur ett rättsligt perpektiv ovidkommande.
Som jag nämnde tidigare så kan det vara dolt fel om du inte kan bruka badrummet då det föreligger risk för skada. Då har ju ingen skada skett.
Men vad jag försöker säga är att man måste ha lidit ekonomisk skada, om man ska åberopa dolt fel.
Om man river badrummet av andra orsaker än skada, eller risk för skada, så har man inte lidit ekonomisk skada.

A AG A skrev:
Som jag nämnde tidigare så kan det vara dolt fel om du inte kan bruka badrummet då det föreligger risk för skada. Då har ju ingen skada skett.
Men vad jag försöker säga är att man måste ha lidit ekonomisk skada, om man ska åberopa dolt fel.
Om man river badrummet av andra orsaker än skada, eller risk för skada, så har man inte lidit ekonomisk skada.
Den ekonomisk skadan man lidit är att man under budgivningsprocessen med andra potentiella köpare inte haft all nödvändigt vetskap av väsentlig karaktär för att lägga ett korrekt bud. Om samtliga budgivare känt till ett så väsentligt fel som att badrum saknar erforderligt tätskikt så hade sannolikt buden stannat på en lägre nivå och därmed har den slutliga köparen betalat mer än vad som annars varit nödvändigt.

Hur felet upptäcks är oväsentligt. Felet fanns vid transaktionstillfället, säljaren var medveten och underlät att informera (återigen får hänvisas till besiktningsprotokoll för ev reservationer) och köparens undersökningsmöjlighet begränsad. Alla nödvändiga rekvisit förefaller vara uppfyllda och jag hade utan tvekan tagit upp detta med säljaren. Den typen av bedrägeri ska enligt min mening inte gå förbi utan konsekvenser.

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
TRJBerg
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det var ju synd eftersom engagemanget från forumet bygger ju på återkoppling. Det är liksom inte som att fråga chatGPT.
Särskilt eftersom du säger att du fått bra hjälp hade många nog tyckt att det var läge att ge något tillbaka.
En minsta ansträngning vore att markera "bästa svar".🤔
Eftersom TS fått en del oförtjänt skit också förstår jag denne.

R Ruckle skrev:
Vi skulle riva badrummet och tidigare ägare har agerat både hobby elektriker, rörmokare och kakelsättare själv och gjort vad som känns som alla fel i regelboken… Detta framkom inte av Anticimex besiktning eller från mäklaren att man dragit allt själv och byggt in i väggen mm. Är detta någon som kan gå på dolda fel?😑
Det här är varför man inte köper av hemmafixare som tycker att dom kan själva.

• Haha
Intet
  • Laddar…
janwide
O Ostmark skrev:
Det här är varför man inte köper av hemmafixare som tycker att dom kan själva
O Ostmark skrev:
Det här är varför man inte köper av hemmafixare som tycker att dom kan själva.
Nä. Hemmafixare är inget vi gillar här på byggahus.se

• Haha
  • Gilla
Bjober och 8 till
  • Laddar…
janwide janwide skrev:
Nä. Hemmafixare är inget vi gillar här på byggahus.se
Hemmafixare är det inget fel på. Hemmafixare som ”kan allt själv” däremot. Know your limits..

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
O Ostmark skrev:
Hemmafixare är det inget fel på. Hemmafixare som ”kan allt själv” däremot. Know your limits..
Det är ditt eget fel om du litar på någon, hemmafix eller hantverkare. Du får undersöka och be om bilder på det du inte ser.
Och ärligt talat, man ser om det är nån som kan som gjort ett badrum.
Det finns inga badrum som ser perfekta ut på ytan men där hemmafixaren slarvat med arbetet under.
Är det samma person som fått skärningen vid brunnen elegant och fallet där det ska vara som gjort tätskiktet då är det rätt.
Hemmafixare kan vara mycket noggrannare än proffs. Det tar dubbelt så lång tid såklart men det är ju för att dom inte är proffs. Slutresultatet kan bli lika bra.
Jag kan garantera dig att i det här badrummet som tråden handlar om fanns det gott om röda flaggor för alla med kritiska ögon....

• Gilla
Jocke Best och 6 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det är ditt eget fel om du litar på någon, hemmafix eller hantverkare. Du får undersöka och be om bilder på det du inte ser.
Och ärligt talat, man ser om det är nån som kan som gjort ett badrum.
Det finns inga badrum som ser perfekta ut på ytan men där hemmafixaren slarvat med arbetet under.
Är det samma person som fått skärningen vid brunnen elegant och fallet där det ska vara som gjort tätskiktet då är det rätt.
Hemmafixare kan vara mycket noggrannare än proffs. Det tar dubbelt så lång tid såklart men det är ju för att dom inte är proffs. Slutresultatet kan bli lika bra.
Jag kan garantera dig att i det här badrummet som tråden handlar om fanns det gott om röda flaggor för alla med kritiska ögon....
Håller med dig. Hemmafixaren kan absolut göra ett noggrant arbete och få ett resultat som i
många fall motsvarar eller till och med överträffar det hantverkaren gör. Så är dock inte alltid fallet, vilket inte sällan visar sig på det här forumet.
Har man köpt en bostad där tidigare ägare själv har renoverat badrum, utan att presentera varken bilder eller övrig dokumentation på det utförda arbetet, ja då borde det ringa en del varningsklockor. Dessutom brukar det synas på långa vägar, särskilt i badrum, när något är slarvigt utfört.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Renoverat 2019? Då är det bara att fårga efter våtrumsintyget som skall finnas om renoveringen är gjord av fackman. Saknas detta intyg har man krav på sig att göra en fördjupad besiktning.

Det är just den här typen av situationer som gör att jag alltid när jag säljer hus informerar köparen på den där frågelistan som de signerar att våtrumsintyg saknas. Och att senaste renoveringsår är okänt.

A Anders_Nilsson skrev:
Då är det bara att fråga efter våtrumsintyget som skall finnas om renoveringen är gjord av fackman.
Var definieras att ett sådan "skall finnas"?

A Anders_Nilsson skrev:
Saknas detta intyg har man krav på sig att göra en fördjupad besiktning.
Var definieras detta krav?

• Gilla
pether och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Finns inga som helst krav på att det ska finnas dokumentation på att ett badrum har underhållits i en bostadsrättslägenhet eller eget hus. Det är helt upp till bostadsrättshavaren/ägaren att besluta om något ska dokumenteras eller inte vid en underhållsåtgärd. (El är undantaget, där finns faktiskt vissa krav även om det är mer än vagt i lagen hur detta ska se göras. Det finns ingen skyldighet att överlämna något till köparen.)

Alfredo Alfredo skrev:
Var definieras att ett sådan "skall finnas"?

Var definieras detta krav?
Om du inte frågar efter våtrumsintyg på ett så nytt badrum kan man ju undra varför. Det lär ligga dig i fatet om du försöker få ersättning för dolda fel. Våtrumsintyg är standard att du får om den som renoverar följer BKR.

A Anders_Nilsson skrev:
Om du inte frågar efter våtrumsintyg på ett så nytt badrum kan man ju undra varför. Det lär ligga dig i fatet om du försöker få ersättning för dolda fel. Våtrumsintyg är standard att du får om den som renoverar följer BKR.
Fast det är inget svar på mina frågor.

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Finns inga som helst krav på att det ska finnas dokumentation på att ett badrum har underhållits i en bostadsrättslägenhet eller eget hus. Det är helt upp till bostadsrättshavaren/ägaren att besluta om något ska dokumenteras eller inte vid en underhållsåtgärd. (El är undantaget, där finns faktiskt vissa krav även om det är mer än vagt i lagen hur detta ska se göras. Det finns ingen skyldighet att överlämna något till köparen.)
Räcker det inte med ett inlägg😉

• Haha
Claes Sörmland
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Räcker det inte med ett inlägg😉
Repetitio est mater studiorum!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.