Jonas Persson
Katarsis Katarsis skrev:
Det är jag som förklarar dåligt. Jag vill lägga trallen som en ram runt poolen så jag inte får ändträ mot vattnet. Kanske räcker att lägga en eller två girade rader närmast poolen och sen lägga resten som poolens långsida.
Jag la en bräda längs med kortsidan, resten ligger på längs med långsidan. Inget gerat. Se inlägg #209

Jag har dock stensarg. Vad skulle hända om du lägger bredare brädor vid kanten t ex 28 x 145?
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Jag la en bräda längs med kortsidan, resten ligger på längs med långsidan. Inget gerat. Se inlägg #209

Jag har dock stensarg. Vad skulle hända om du lägger bredare brädor vid kanten t ex 28 x 145?
Jag hade ursprungligen tänkt göra som du gjort men sen har jag ändrat mig flera gånger. Ska gå ut idag och klura lite när det finns tid.
 
  • Gilla
koko
  • Laddar…
Jonas Persson
Gör det och släpp loss den konstnärliga ådran inom dig!

Det finns inga bilder på google som kan ge dig inspiration?
 
  • Gilla
PearlhouseJam och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Du har marktryck runt om hela poolen. Den kommer inte flytta på sig hur du än gör med detta. Bygger du pool i suteräng är det viktigt att gjuta ner den stående armeringen.

En fördel med att borra ner armeringen i efterhand är att det är enkelt att få betongen slät där blocken ska stå. Har man armeringen på plats redan när man gjuter är det svårare att komma åt med slodan och man får hand-fippla för att få det slätt.
Jag brukar sätta skruv och mäta in var thermoblocken ska stå innan jag gjuter plattan, när jag slodat plattan drar jag upp skruvarna och sätter opp snörena, lägger första lagret Thermoblock i den våta betongen, därefter sätter jag i de bockade vertikala armeringsjärnen genom blocken och och ner i Den ännu blöta betongplattan. Det går väldigt fort att dag 2 armera och lägga resten av thermoblocken.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
....överkurs för oss amatörer att sätta i våt betong.....:)
 
S JockeEinarson skrev:
Jag brukar sätta skruv och mäta in var thermoblocken ska stå innan jag gjuter plattan, när jag slodat plattan drar jag upp skruvarna och sätter opp snörena, lägger första lagret Thermoblock i den våta betongen, därefter sätter jag i de bockade vertikala armeringsjärnen genom blocken och och ner i Den ännu blöta betongplattan. Det går väldigt fort att dag 2 armera och lägga resten av thermoblocken.
Det låter som att du gjort det några gånger.
 
S JockeEinarson skrev:
Jag brukar sätta skruv och mäta in var thermoblocken ska stå innan jag gjuter plattan, när jag slodat plattan drar jag upp skruvarna och sätter opp snörena, lägger första lagret Thermoblock i den våta betongen, därefter sätter jag i de bockade vertikala armeringsjärnen genom blocken och och ner i Den ännu blöta betongplattan. Det går väldigt fort att dag 2 armera och lägga resten av thermoblocken.
Betongaren som var här och gjöt blocken berättade om en poolbyggare han varit hos dagen innan. Ingen stämp alls och sprang uppe på blocken när de fyllde.

Är ju stor skillnad när man gjort något 100 gånger innan.
 
Jonas Persson
Katarsis Katarsis skrev:
Betongaren som var här och gjöt blocken berättade om en poolbyggare han varit hos dagen innan. Ingen stämp alls och sprang uppe på blocken när de fyllde.

Är ju stor skillnad när man gjort något 100 gånger innan.
Tid är pengar. Skulle vara intressant att se hur rakt det blir. Tror vi är lite för petiga och vet inte hur man åtgärdar misstagen. Vissa skavanker ser man när det är klart, men efter en tid tänker man inte på dem.
 
Katarsis Katarsis skrev:
Betongaren som var här och gjöt blocken berättade om en poolbyggare han varit hos dagen innan. Ingen stämp alls och sprang uppe på blocken när de fyllde.

Är ju stor skillnad när man gjort något 100 gånger innan.
Jag vet de som inte inte stämpar, men det är riskabelt. Stämma ordentligt och väg in väggarna, ev justering gör du med stämpen. Det brukar inte skilja mer än någon millimeter om du varit noga från början. Jag brukar fylla formen på två varv, det fungerar bra, tar ca 45 min. Därefter, var noga med spacklingen av både väggar och golv, tänk på att vattentrycket skapar ca 1,5 ton/kvm så varje ojämnhet kommer att synas efter ett tag. Jag vill att det jag gör blir så bra att jag inte vill känna att det kan göras väsentligt bättre, så noggrannhet är en dygd och lönar sig alltid!
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Jonas Persson
Stämpen håller inte bara väggarna lodrät utan ser även till att sidorna blir raka. Syns när du lägger kantstenen. Men är nog svårt att se senare om det inte är så mycket.

Hur väl syns ojämnheter om linern har mönster? Enfärgade måste vara mer känsliga.

På botten känner fötterna små skarpa ojämnheter, men inte avrundade. Går de att se?
 
Jonas Persson
S JockeEinarson skrev:
Jag vet de som inte inte stämpar, men det är riskabelt. Stämma ordentligt och väg in väggarna, ev justering gör du med stämpen. Det brukar inte skilja mer än någon millimeter om du varit noga från början. Jag brukar fylla formen på två varv, det fungerar bra, tar ca 45 min. Därefter, var noga med spacklingen av både väggar och golv, tänk på att vattentrycket skapar ca 1,5 ton/kvm så varje ojämnhet kommer att synas efter ett tag. Jag vill att det jag gör blir så bra att jag inte vill känna att det kan göras väsentligt bättre, så noggrannhet är en dygd och lönar sig alltid!
Håller med, små fel i början tenderar till att bli värre senare i bygget. Gäller oavsett vad man bygger.

Proffsen vet dock vilka småfel som inte är allvarliga och har knep som underlättar senare steg.
 
S JockeEinarson skrev:
Jag vet de som inte inte stämpar, men det är riskabelt. Stämma ordentligt och väg in väggarna, ev justering gör du med stämpen. Det brukar inte skilja mer än någon millimeter om du varit noga från början. Jag brukar fylla formen på två varv, det fungerar bra, tar ca 45 min. Därefter, var noga med spacklingen av både väggar och golv, tänk på att vattentrycket skapar ca 1,5 ton/kvm så varje ojämnhet kommer att synas efter ett tag. Jag vill att det jag gör blir så bra att jag inte vill känna att det kan göras väsentligt bättre, så noggrannhet är en dygd och lönar sig alltid!
Vad använder du för att spackla väggarna?
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Stämpen håller inte bara väggarna lodrät utan ser även till att sidorna blir raka. Syns när du lägger kantstenen. Men är nog svårt att se senare om det inte är så mycket.

Hur väl syns ojämnheter om linern har mönster? Enfärgade måste vara mer känsliga.

På botten känner fötterna små skarpa ojämnheter, men inte avrundade. Går de att se?
Ojämnheterna syns kanske inte alls, men känslan av att veta att de finns......
 
Katarsis Katarsis skrev:
Vad använder du för att spackla väggarna?
ardex
 
  • Gilla
Katarsis
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Håller med, små fel i början tenderar till att bli värre senare i bygget. Gäller oavsett vad man bygger.

Proffsen vet dock vilka småfel som inte är allvarliga och har knep som underlättar senare steg.
Jodå, jag skojade lite, men spacklingen går så otroligt snabbt att göra och slipa, däremot kan ju stämpningen, eller brist på stämpning kan få allvarliga följder som inte fixas så lätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.