647 291 läst · 14 155 svar
647k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jaså?P pmd skrev:
Lagar stiftas i riksdagen av en majoritet av demokratiskt valda riksdagsmän. Naturligt vis kan man tycka vad man vill om dessa lagar. Även en minoritet, t.o.m. en enskild person kan tycka. T.ex, kan man tycka att lagar är absurda. Även om ingen annan håller med får man tycka så.
Kanske någon som inte är så noga insatt i juridiken kan uppfatta saken på det sättet.
Men det betyder inte att lagarna faktiskt ÄR absurda. I själva verket ligger det mycket tanke och logik bakom våra lagar.
Ett problem med begreppet värdegrund är att en värdegrund oftast skapas av en kommitté i en organisation med uppdrag från ledningen att definiera organisationens värdegrund. Sedan ska denna värdegrund spridas i organisationen ("prackas på organisationens ingående personer" är kanske lite grovt men ganska nära sanningen).O skrev:
En värdegrund om den ska vara trovärdig och accepteras av så många som möjligt bör vara deskriptiv snarare än normativ.
👍BirgitS skrev:
Så är det normalt om alla parter vill ha en lösning/avslut/avtal, då är det värt och meningsfullt att kompromissa. Fackföreningar är traditionellt bra på att få till lösningar/avtal. Precis som att svenska arbetsgivare är bra på det.
I de fall det finns någon part som inte vill vika sig funkar det inte att kompromissa. Att försöka kompromissa med en part som inte viker sig innebär bara att man ger sig utan att få något tillbaka. En början till villkorslös kapitulation. I Tesla- IF Metall konflikten har två parter som begriper detta. Ingen ger sig och ingen kompromissar och inga förhandlingar är då meningsfulla.
Att kapitulera är iofs oxo ett sätt att få slut på en konflikt. Men det är sällan varken bra eller varaktigt.
I skolan fanns förr ordningsregler, som jag gissar var den ungefärliga motsvarigheten till värdegrund, men kanske lite mer konkreta.BirgitS skrev:
På den tiden fick man även betyg i ordning och uppförande. Får man betyg i värdegrundsanpassning numera?
Du är ytterligare en med den där äckliga åsikten att om man inte tycker Ukraina ska ge upp och ge bort sitt land till Ryssland så är man för krig. Och så smetar du på en "vänsterstämpel" om man inte håller med dig.C Crank skrev:Typist vänstern och Sozzar att dra ryss och Nazi kortet, när det står hundratals vänster antisemitiska personer och demonstrerar för Palestina är man tysta. 99.9% av alla antisemitiska personer tillhör ju vänstern och det är fakta och då ser man mellan fingrarna. Hur skulle det gå ifall en judisk person ville gå med i vänstern eller sozzarnas ungdomsförbund i Malmö tex? Ni vet själv att det vore omöjligt, däremot skulle dom vara välkomna utan problem i SDs ungdomsförbund.
Trump vill avsluta kriget i Ukraina men vänstern vill fortsätta det, tre år och en miljon på vardera sida har dött. Vänstern vill fortsätta tre år eller mer till så miljoner till ska dö. Det värsta med er alla vänster väljare är att krig är som med skatter och någon annan skall betala eller dö. För inte vill ni själva åka ner och kriga nej nej det skall någon annan göra… en miljon till andra ska dö för er ideologi. Vill man förlänga kriget så åk dit och ställ upp annars håll tyst.
Jag röstar höger, men inte så höger att jag blir dum och oempatisk som du.
Du behöver inte bemöta mitt inlägg om du kommer rapa upp putins propaganda. Vilket jag förstås är övertygad om att du kommer göra.
Det är nog en ganska naiv syn på världen.Intet skrev:
När IF Metall och Tesla bråkar så är det ett av undantagen från påståendet högst upp här, alltså?Intet skrev:
👍P pmd skrev:
Och om den skall omfattas av så många som möjligt måste den vara så flummig otydlig och meningslös att alla kan acceptera den.
De politiker som luftar ordet värdegrund mest använder det oftast för att poängtera att deras egen värdegrund är lite bättre än andras. Speciellt påpekar de politikerna att de inte delar värdegrund med sina politiska motståndare.
I nästa mening brukar dessa politiker propagera för att Sverige skall vara ett "mångkulturellt" samhälle.
Men jag antar att de inte menar något som helst med denna floskel heller. För det går liksom inte ihop mångkultur och gemensam värdegrund. Varken i ett parti eller i ett land.
Inte nödvändigtvis. Värdegrunder behöver inte omfatta precis allting. Det räcker med att en värdegrund omfattar sånt som organisationen sysslar med.O skrev:
Det är väl bra att beskriva sin verksamhet? Åtminstone om den har med andra personer eller organisationer att göra?
Nej jag tycker personligen inte att ett företag eller en organisation skall syssla med att definiera en värdegrund. Jag ser ingen som hest nytta med det. Man bör istället fokusera på kärnverksamheten.P pmd skrev:
edit:
Så som värdegrund definieras och används här har alla personer en värdegrund. Den må vara baserad på kristendom, judendom, islam eller marxism och det fungerar såklart trots olikheterna utmärkt att samarbeta i de flesta företag. Trots att personalen har vitt skilda värdegrunder. Att man kan beskriva verksamheten och eller en uppförandekod mot kunder och /eller arbetskamrater är självklart, men det ser jag inte som en värdegrund.
Redigerat: