654 577 läst · 14 155 svar
655k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Svårt att säga om Teslas ”taktik” visar sig vara vettig eller inte. Min gissning är att de inte anser att de har något att vinna på att ge sig ut i media, mer än vid några enstaka tillfällen.BirgitS skrev:
IF Metall kommer inte avsluta strejken även om det visar sig att de har lika bra eller bättre villkor.
Vi har kanske olika definitioner på vem som är fattig resp rik?P pmd skrev:
Skatten var vid avskaffandet 2007, 1,5 procent av den del som översteg 1,5 miljoner kronor för ensamstående, 3 miljoner för gifta och samboende (tillsammans).
Det var väldigt få fattiga som drabbades.
Rätt välkänt…? Kan du nämna några företag där det bevisligen är på det sättet?BirgitS skrev:
Naturligtvis kan vi som inte är i branschen nämna företag men alla stora byggföretag som är huvudentrepenörer använder sig av den organiserade brottsligheten som i underentreprenörer och är därför en del av brottsligheten. Ses använder sig av allt som de kan tjäna pengar på.P PHPersson skrev:
Till och med Byggranchen inser att det är ett stort problem.
Även Skatteverket och polis och Ekobrottsmyndigheten.
Det är faktiskt bara en googling bort.
Varför inte länka om det är så accepterar och välkänt?K kortis skrev:Naturligtvis kan vi som inte är i branschen nämna företag men alla stora byggföretag som är huvudentrepenörer använder sig av den organiserade brottsligheten som i underentreprenörer och är därför en del av brottsligheten. Ses använder sig av allt som de kan tjäna pengar på.
Till och med Byggranchen inser att det är ett stort problem.
Även Skatteverket och polis och Ekobrottsmyndigheten.
Det är faktiskt bara en googling bort.
1. Vad jag kan läsa mig till är det ”bara” småföretag som Peab anlitat som ev fuskat. Jag försvarar det inte alls men samtidigt är det inte Peab själva utan några små inhyrda bolag. Så nej det stämmer inte med vad BirgitS skrev.R Rejäl skrev:
2. Ingenstans står det att bolagen erkänt eller blivit dömda så med andra ord bara teorier.
Jag jobbar i branschen alla dom stora fuskar tro mig utan deras tillåtelse hade det aldrig skett..P PHPersson skrev:
Om facket skulle göra något vettigt så borde de ju strejka på dessa stora byggbolag som medvetet utnyttjar folk. Men av någon anledning skiter de i det. Men Tesla som ändå har villkor som är ganska lika kollektivavtalet ger de sig på. Snacka om att sila mygg o svälja kameler.R Rejäl skrev:
Ja dom stora byggbolagen har egna advokater/jurister..L lbgu skrev:
Ja något behöver göras.
Förutom Rejäls byggexempel då har det ju t.ex. framkommit vid utredningen efter hissolyckan vid bygget i Sundbyberg där några omkom.P PHPersson skrev:
Det förekommer dömda företag/personer som utnyttjat bärplockare och det har ju skrivits massor om det under åren.
https://www.svd.se/a/3MPqwM/barforetagare-doms-till-fangelse
Så ännu värre än vad jag skrev förut.
Jag förstår liksom inte hur man kan ha undvikit att läsa all den information om detta som publicerats de senaste åren.
Det handlar inte om det utan i min värld har inga större företag med kollektivavtal blivit dömda och du har inget som säger emot det antar jag?
BirgitS skrev:
Förutom Rejäls byggexempel då har det ju t.ex. framkommit vid utredningen efter hissolyckan vid bygget i Sundbyberg där några omkom.
Det förekommer dömda företag/personer som utnyttjat bärplockare och det har ju skrivits massor om det under åren.
[länk]
Så ännu värre än vad jag skrev förut.
Jag förstår liksom inte hur man kan ha undvikit att läsa all den information om detta som publicerats de senaste åren.