654 547 läst · 14 155 svar
655k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
👍Dessutom skall kommunikatören först ta upp chefens tid innan möte med journalist för att vveta vad som är OK att kommunicera. Efter mötet behövs säkert ytterligare tid med chefen för att återkoppla vad som hänt, sagts.L lbgu skrev:
👍L lbgu skrev:
Jo, fast "något särskilt händer" väldigt sällan. Kanske flera år mellan gångerna. Och i sådana fall har en kvalificerad chef inga problem att prioritera om sin dag och hantera den kommunikation som krävs.BirgitS skrev:
Precis👍 Det är väldigt svårt att räkna hem en kommunikatör. Alltså att se att ett företags vinst blir större om man anställer kommunikatörer. Det blir nog i realiteten bara en extra kostnad för företaget.L lbgu skrev:
När det gäller skattefinansierad verksamhet som myndigheter finns ingen vinst att nagga av. Allt är en ren kostnad, ekonomiskt sett. Vilket i slutänden innebär att skattebetalarna får betala lite mer för varje kommunikatör som anställs.
Så är det. Både internt och externt. Varje kommunikatör som anställs visar att ledningen/chefen inte klarar av sitt jobb. Kanske är det så att det är kommunikatören som borde ha chefspositionen och (den ofta politiskt tillsatta) chefen som är den överflödiga.L lbgu skrev:
If metall verkar å andra sidan ha väldigt många kommunikatörer. Så fort media rapporterar något om konflikten så är det något nytt namn inom if metall som uttalar sig. Ibland uttalar sig flera olika personer från if metall i samma artikel. Och ibland så uttalar sig flera andra kommunikatörer från olika avdelningar, olika förbund och olika företag som är inblandade.Jonatan79 skrev:
Mmm. Många kockar är de, och propparna går ofta!Keiller skrev:
If metall verkar å andra sidan ha väldigt många kommunikatörer. Så fort media rapporterar något om konflikten så är det något nytt namn inom if metall som uttalar sig. Ibland uttalar sig flera olika personer från if metall i samma artikel. Och ibland så uttalar sig flera andra kommunikatörer från olika avdelningar, olika förbund och olika företag som är inblandade.
Det kostar att maila en kommunikatör oxoBirgitS skrev:
Att boka lokal tar max 2 min för högste chefen. Absolut max. Det är grejen mad att ha makten att bestämma, chefen behöver inte kolla om det är ledigt.BirgitS skrev:
Vad andra fattar vet jag inte.BirgitS skrev:
Men det är en poäng. Som jag ser saken är detta en mycket stor del av problemet med kommunikatörer. Alltså att de måste ges arbetsuppgifter heltid. Inte bara de korta stunder de kommunicerar externt.BirgitS skrev:
Det behövs jättemycket kommunikation inom en organisation, myndighet eller ett sjukhus. Det har alltid varit så. Det har alltid kommunicerats. Även innan det började dyka upp kommunikatörer.
Att sluta med direkt kommunikation och gå via en eller flera kommunikatörer innebär ytterligare risker för missuppfattningar, speciellt när dessa kommunikatörer varken förstår verksamheten helt eller behärskar fackspråket. Varje kommunikatör är en extra felkälla.
... jag vet inte. Men -Jonatan79 skrev:
Jag får intrycket att såväl Tesla som IF Metall fokuserar på kärnverksamheten. Om en journalist eller forumdeltagare är nyfiken på vad som händer bryr de sig inte. De har inget att vinna på att informera oss på detta forum, lika lite som journalister.
Jag tycker båda parterna gör alldeles rätt i detta. Det är så företag fungerar. Man sköter sig själv. Kommunikation har man med leverantörer och kunder. Marknadsföring köper man av reklamfirmor. Slutsatsen är att ingen av parterna behöver någon kommunikatör. För det finns egentligen inget att kommunicera som inte redan är sagt. I alla fall inte i denna konflikt.
När det gäller IF Metall tror jag saken är lite annorlunda än i ett företag. Det är inte frågan om att tjäna pengar utan att hushålla med det man redan har effektivt. Fackföreningar har lite annat folk i sin organisation än en bilverkstad/säljare. De i toppen har alla nått sina positioner på sina goda meriter som skickliga kommunikatörer. Att de skulle kunna hitta en enda kommunikatör som är bättre verkar otroligt.
Att de är bra kommunikatörer på IF Metall och på Tesla Sverige visar sig i att de inget säger när det inte finns något att säga.
Va! Har du missat all kommunikation i media av LO, IF Metall, S , V och alla andra förbund sedan september 2023?O skrev:
... jag vet inte. Men -
Jag får intrycket att såväl Tesla som IF Metall fokuserar på kärnverksamheten. Om en journalist eller forumdeltagare är nyfiken på vad som händer bryr de sig inte. De har inget att vinna på att informera oss på detta forum, lika lite som journalister.
Jag tycker båda parterna gör alldeles rätt i detta. Det är så företag fungerar. Man sköter sig själv. Kommunikation har man med leverantörer och kunder. Marknadsföring köper man av reklamfirmor. Slutsatsen är att ingen av parterna behöver någon kommunikatör. För det finns egentligen inget att kommunicera som inte redan är sagt. I alla fall inte i denna konflikt.
När det gäller IF Metall tror jag saken är lite annorlunda än i ett företag. Det är inte frågan om att tjäna pengar utan att hushålla med det man redan har effektivt. Fackföreningar har lite annat folk i sin organisation än en bilverkstad/säljare. De i toppen har alla nått sina positioner på sina goda meriter som skickliga kommunikatörer. Att de skulle kunna hitta en enda kommunikatör som är bättre verkar otroligt.
Att de är bra kommunikatörer på IF Metall och på Tesla Sverige visar sig i att de inget säger när det inte finns något att säga.
Och du tycker att det var ett bra val?Jonatan79 skrev:
Tesla Sweden har just nu ett ledigt jobb för någon som har hög kompetens gällande t.ex. skriven och muntlig kommunikation, även om det inte gäller kommunikation med media utan andra externa organisationer förutom internt.
BirgitS skrev:
Undrar hur många kommunikatörer de har på Karolinska bara för kommunikation med journalister det verkar vara konstant orkan där, och befogad sådanL lbgu skrev:Du verkar ju inte fatta att det kostar väldigt mycket att ha en person anställd bara för att spara lite tid åt en annan person som kanske kostar dubbelt så mycket i timmen. Sen har väl många chefer assistenter som kan sköta det praktiska.
Sen är det knappast mediestorm mot ett sjukhus särskilt ofta, så bara av den anledningen känns det som ett oförutsett problem som man får hantera bäst det går när det händer. Inte ha särskild personal anställd för att svara på journalistfrågor som kanske aldrig kommer.
Som Wikipedia skriver, informationsyrket som egen arbetskategori är från 50-talet. Innan dess hade sjukhusen inga webbplatser och de var mycket små, så det gick att ha direkt kontakt på ett annat sätt än inom Karolinska universitetssjukhuset med ungefär 16 000 anställda.O skrev:
"I och med införandet av MBL-lagen och de kraftiga opinionsrörelserna under slutet av 1960- och början av 1970-talet märkte företagen att det inte var effektivt nog att bara ha enkelriktad information och började istället även föra en dialog med mottagaren. Ett nytt element inom yrket informatör hade skapats och man talade nu också om ”kommunikation”. Under 1970-talet ökade antalet offentliganställda informatörer avsevärt i och med kraven på öppenhet och insyn i myndigheternas beslut."
Så om ingen vill ha insyn i myndigheter och annat inom den offentliga sektorn så är det utmärkt att ta bort kommunikatörer och andra på informationsavdelningarna. Vill du att sjukhusen ska stänga in sig utan insyn, ingen ska få veta när det begås misstag, när det finns vårdköer etc.?
Svårt att säga. Det KANSKE visar sig när/om konflikten tar slut.BirgitS skrev: