569 185 läst · 12 232 svar
569k läst
12,2k svar
Tesla och kollektivavtal
Hallå där,C Crank skrev:Typisk extrem vänstern i Sverige att leta upp något som inte är tillåtet i vårt land men helt normalt i många andra länder, cannabis är betydligt mindre farligt än alkohol dessutom. Man kan odla o röka så mycket man vill i Tyskland Kanada och många delstater i USA.
Så väljer man ut en av hundratals grejer och vägrar se helheten i vad Elon tycker. Tex detta.
[media]
Han har så otroligt rätt i det allra mesta han säger och det skrämmer etablissemanget som har som uppgift att förstöra hela västvärldens ekonomier.
expertisen dvs inte jag eller "joint rökarna" vet att hjärncellerna tillbakabildas samt samman kopplingen av samma celler förstörs=Minnet. Det har man kunnat bevisa genom studier av deras hjärnor efter de avlidit.
Bara för att man kan röka opium i vissa länder eller döda hbtqi-människor i andra länder utan straff behöver det inte efterapas i demokratiska länder som jag anser Sverige är.
Canabis, hasch och andra droger är inte riskfritt att använda och med det också alkohol. Det skulle inte vara tillåtet att använda alkohol idag om det inte hade funnits i så lång tid som dryck. Det är då ganska säkert.
Men därmed hjälper det inte att använda cannabis bara för att du tycker det. Om du är ung förstår jag din inställning då ditt konsekvenstänkande inte är moget.
Vänta tills du får barn får vi se vad du tycker om deras droganvändande är bra eller inte.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 727 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 727 inlägg
Man får inte jobb om man inte söker jobb. Någon intervjuad sa något typ att det var viktigt att strejka för den svenska modellen och alltså inte ville jobba någon annanstans. Men det har väl också varit en intervju med någon som strejkade men valde att börja någon annanstans i stället.sysmali skrev:
Det är onekligen enkelt att fråga sig varför de som vill arbete under kollektivavtal inte söker sig till sådana arbetsgivare.BirgitS skrev:
Men det kanske är som du läst - de strejkar för ett högre syfte än sig själva.
"rena maffia utpressningsmetoder" är vad jag vet olagligt. Används sådana bör de polisanmälas så vi får slut på det.C Crank skrev:
De metoder IF Metall använder är helt lagliga. Dvs Riksdagen har stiftat lagar för att facket skall kunna sätta hård press på arbetsgivare. Vad jag vet vill inget riksdagsparti ändra det. Snarare tvärtom poängterar de att de inte vill ändra.
Kort sagt IF Metall följer lagen och det är väl vad man kan förvänta sig av dem.
Att fortsatt inlägg där lagliga metoder kallas för maffiametoder och utpressning blir i längden ganska tröttsamt.
Bl.a Centern har gått ut med att vilja begränsa rätten till sympatiåtgärderO skrev:"rena maffia utpressningsmetoder" är vad jag vet olagligt. Används sådana bör de polisanmälas så vi får slut på det.
De metoder IF Metall använder är helt lagliga. Dvs Riksdagen har stiftat lagar för att facket skall kunna sätta hård press på arbetsgivare. Vad jag vet vill inget riksdagsparti ändra det. Snarare tvärtom poängterar de att de inte vill ändra.
Kort sagt IF Metall följer lagen och det är väl vad man kan förvänta sig av dem.
Att fortsatt inlägg där lagliga metoder kallas för maffiametoder och utpressning blir i längden ganska tröttsamt.
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/JQmRXj/c-sympatistrejkerna-mot-tesla-har-gatt-for-langt
Om de låga Svenska lönerna beror på att det finns kollektivavtal samt att lönen blir dubbelt utan KA är jag alldeles säker på att det skulle synas i någon statistik. Dessutom har jag extremt svårt att tro att Tesla anställda har dubbla lönen mot t.ex VW-anställda.C Crank skrev:
Skillnaden mot Nordamerika beror på helt andra saker. T.ex avsaknad av pension, försäkringar och endast 1-2veckors semester för att ta några.
👍 Det var intressant!Jonatan79 skrev:
Fast C vill inte begränsa, de vill utreda, se över och vill införa en proportionalitetsprincip. Men det saknas förslag. Så vi vet inte riktigt vad de vill. Och hur de vill förändra. Men det är intressant att de tittar på saken.
Citerar Cs hemsida. Byt ut föråldrade lagar och regler:
Om man kollar lite på meningen "För att inte riskera Sveriges internationella konkurrenskraft behöver arbetsgivare och fack bli mer jämlika."I dag finns mycket långtgående möjligheter för facken att ta till åtgärder. För att inte riskera Sveriges internationella konkurrenskraft behöver arbetsgivare och fack bli mer jämlika. En proportionalitetsprincip för arbetsmarknadskonflikter bör därför införas. Möjligheten att sätta företag utan organiserad arbetskraft i blockad och möjligheten till sympatiåtgärder bör ses över och anpassas till dagens förhållanden.
Personligen har jag svårt att se att man kan öka jämlikheten i just Teslakonflikten som fortfarande verkar vara oavgjord. Problemet, eller det jag tycker är det intressanta, är just att parterna är väldigt jämnstarka.
Om man endast begränsar fackens möjligheter rubbar man jämvikten. Så om man anpassar genom att ta bort vissa möjligheter till sympatiåtgärder är det rimligt att tänka sig att facket kompenseras med ett annat modernare vapen. En förändring som innebär en uppenbar fördel för Tesla eller för IF Metall lär knappast vara avsikten eller bli resultatet av detta.
Men om (C) anser att det är ett problem att strejken drar ut på tiden och att Tesla kan fortsätta sin verksamhet som det verkar ganska opåverkat av strejken skulle man kunna tänka sig att man vill göra strejkvapnet lite modernare och skarpare så att det får så bra effekt att sympatiåtgärder inte behövs. T.ex. skulle de kunna föreslå att göra det olagligt att anlita strejkbrytare.
Sedan lär knappast minipartiet C få igenom en ändring av det (S) och (M) vill behålla. Men det vet man aldrig. Och det är som sagt intressant att se vad denna konflikt får för följder.
Det som även är intressant är även vad företagsorganisationerna tycker, de har en poäng. Varför ska redan anslutna bolag och deras anställda (medlemmar i facket) riskera sina företag och arbeten pga facken och något de inte kan påverka själva? Fredsplikt förvandlas till stridsplikt!O skrev:👍 Det var intressant!
Fast C vill inte begränsa, de vill utreda, se över och vill införa en proportionalitetsprincip. Men det saknas förslag. Så vi vet inte riktigt vad de vill. Och hur de vill förändra. Men det är intressant att de tittar på saken.
Citerar Cs hemsida. Byt ut föråldrade lagar och regler:
Om man kollar lite på meningen "För att inte riskera Sveriges internationella konkurrenskraft behöver arbetsgivare och fack bli mer jämlika."
Personligen har jag svårt att se att man kan öka jämlikheten i just Teslakonflikten som fortfarande verkar vara oavgjord. Problemet, eller det jag tycker är det intressanta, är just att parterna är väldigt jämnstarka.
Om man endast begränsar fackens möjligheter rubbar man jämvikten. Så om man anpassar genom att ta bort vissa möjligheter till sympatiåtgärder är det rimligt att tänka sig att facket kompenseras med ett annat modernare vapen. En förändring som innebär en uppenbar fördel för Tesla eller för IF Metall lär knappast vara avsikten eller bli resultatet av detta.
Men om (C) anser att det är ett problem att strejken drar ut på tiden och att Tesla kan fortsätta sin verksamhet som det verkar ganska opåverkat av strejken skulle man kunna tänka sig att man vill göra strejkvapnet lite modernare och skarpare så att det får så bra effekt att sympatiåtgärder inte behövs. T.ex. skulle de kunna föreslå att göra det olagligt att anlita strejkbrytare.
Sedan lär knappast minipartiet C få igenom en ändring av det (S) och (M) vill behålla. Men det vet man aldrig. Och det är som sagt intressant att se vad denna konflikt får för följder.
https://www.foretagarna.se/nyheter/riks/2024/oktober/fackens-tuffa-metoder/
https://www.arbetsvarlden.se/foreta...AZ-NMBFaX9BWUnTa8o_aem_3F1aMyIbWkArLwtZ6Qw-ew
Ja, det måste man. Hur väl varierar. Men man måste känna personen.Alfredo skrev:
Det är skillnad på person och sak/handling. Det lär man t.o.m. ut i förskolan.Alfredo skrev:
Jag tror numera väldigt många med oss är emot Putins krig och tillhörande politik.
Men det förändrar inte att han kan vara en person man kan tycka om och trivas med. Putin är faktiskt ett ovanligt bra exempel på denna skillnad. Man kan läsa lite mer om vad personer som träffat och umgåtts med Putin anser om honom i denna artikel i YLE.
Finländare minns sina möten med Vladimir Putin