585 907 läst · 12 676 svar
586k läst
12,7k svar
Tesla och kollektivavtal
Det är inte *mitt* problem, utan ett reellt och globalt uppmärksammat problem vilket enormt inflytande tjänster som tex Facebook har över hur befolkningen tycker och tänker. Men detta är inte tråden för att lösa det.P pmd skrev:De lokala alternativen du nämner tror jag inte hade så stor genomslagskraft. Opinionsbildning skedde främst genom massmedia i tryckt form. Där var det mycket få som kunde göra sin röst hörd.
Yttrandefrihetsgrundlagen gäller fortfarande, så det står vem som helst fritt att starta en elektronisk kanal med spridning i hela världen.
Vad tycker du bör göras åt ditt problem? Den omedelbara tanken blir väl att lagstifta om att inskränka privatpersoners rätt till sin egendom, eller att inrätta offentliga media där ingenting får raderas. Jag tvivlar dock på nyttan i det.
S och Morgan Johansson kallade Google och Facebook Meta till ett möte och strax efter blev SwebbTv bannat från YouTube tex, det är typexempel på hur vänstern agerar för att tysta opinionen och andra kritiska röster. Direkt farligt för demokratin enligt mig även om jag inte följde denna kanal. Har aldrig hört att M eller deras samarbetspartier gjort något liknade.
S och Arga Magda blev så desperata över Henrik Jönsson att hon tog sista utvägen och indirekt hävdade att han var finansierad av Putin. Allt för att desperat försöka tysta kritiker.
S och Arga Magda blev så desperata över Henrik Jönsson att hon tog sista utvägen och indirekt hävdade att han var finansierad av Putin. Allt för att desperat försöka tysta kritiker.
Precis! Så har det varit och så kommer det alltid att vara. Annars blir jag arg.Å Ådi88 skrev:Ta och ät den skiten själv. Du är tydligen för ung (ej torr bakom öronen) för att förstå vart vi en gång tiden kom ifrån och hur våra förfädrar fick utstå för att kunna få mat på bordet och kläder till ungarna.
Ta och läs lite historia om arbetarens liv och hur fackrörelsen ändrade på levnadsvillkoren och som DU NU snyltar på och dissar. Utan deras kamp har du suttit i fängelse för matstöld.
Vilka menar du ingår i extremvänstern? De som kallar sig eller kallas vänster är väl ungefär (S), (V), (MP) & (C). Och för sakens skull de som kallar sig eller kallas höger är väl (M), (KD), (SD) (L). Möjligen med tillägget att (C) är ensamma i den breda mitten. Om man håller sig till riksdagspartierna i Sverige.C Crank skrev:
Ja, det ligger nog djupare än bara KA. Både för IF Metall och för Tesla. Av ungefär samma skäl att man skulle stridit lika hårt i andra länder, Tesla-företag och fackföreningar.C Crank skrev:
Aha! Du menar att socialdemokraterna är extremvänstern. Eller?C Crank skrev:
Om de är speciellt extrema i sina åsikter är väl tveksamt bortsett från just det där greppet de har. Där har onekligen just (S) en extremt stark position.
Fattar inte. Vad syftar du på?C Crank skrev:
Uppenbarligen var det inte uppenbart för honom.P pmd skrev:
Nej. Det gör det inte.P pmd skrev:
Det verkar som att även du, bara sett de väl utvalda SVTklipp av talet. Hade du lyssnat på hela Trumps tal skulle du förstått att något statskuppsförsök inte föregick. Det går säkert att hitta på nätet. Underhållande en stund men tradit i längden. Men uppmaning till statskupp? Nä!P pmd skrev:
Inga. Jag ställer en fråga.Alfredo skrev:
Det vet du att jag vet. Och det vet jag att du vet. Att det är olika saker.Alfredo skrev:
Det har alltså inte med saken att göra.
Jag ställde en fråga till en annan medlem, @Crank.
Jo jag vill nog hävda att S + MP tillhör extremvänstern idag och att dom är direkt farliga för demokratin.O skrev:Vilka menar du ingår i extremvänstern? De som kallar sig eller kallas vänster är väl ungefär (S), (V), (MP) & (C). Och för sakens skull de som kallar sig eller kallas höger är väl (M), (KD), (SD) (L). Möjligen med tillägget att (C) är ensamma i den breda mitten. Om man håller sig till riksdagspartierna i Sverige.
Ja, det ligger nog djupare än bara KA. Både för IF Metall och för Tesla. Av ungefär samma skäl att man skulle stridit lika hårt i andra länder, Tesla-företag och fackföreningar.
Aha! Du menar att socialdemokraterna är extremvänstern. Eller?
Om de är speciellt extrema i sina åsikter är väl tveksamt bortsett från just det där greppet de har. Där har onekligen just (S) en extremt stark position.
Fattar inte. Vad syftar du på?
Men som lätt högerliberal så kommer jag ändå acceptera dom, och vill absolut inte att dom blir tystade i medier på samma sätt som dom tystade serbbtv. Jag kommer inte heller beskylla dom för att vara ryss vänner
Svara du. Jag vet inte. Men är intresserad om du berättar. Hur menar du att KA i sig skulle ha en koppling till något politiskt parti? Det finns många olika fackförbund. Manga har ingen partipolitisk inriktning alls.L lbgu skrev:
Vad skulle skillnaden mellan Sverige och frankrike vara
Undersökningar visar att bland LOs medlemmar har SD största stödet. Väldigt få SD-väljare gillar "sådana partier", de ser antaglige att det finns fördelar med medlemskapet som uppväger den politiska aspekten.L lbgu skrev:
Va, S har ju gått åt högerhållet de senaste åren. Det tycker tom deras egna väljare. Även Aftonbladet har gått åt höger enligt de riktiga vänsterkalkonerna.C Crank skrev:Jo jag vill nog hävda att S + MP tillhör extremvänstern idag och att dom är direkt farliga för demokratin.
Men som lätt högerliberal så kommer jag ändå acceptera dom, och vill absolut inte att dom blir tystade i medier på samma sätt som dom tystade serbbtv. Jag kommer inte heller beskylla dom för att vara ryss vänner
Tänker du på Ulf Kristersons genomdrivande av könsbyteslagen? Eller för den delen MPs nedstängning av kärnreaktorer men hjälp?TRJBerg skrev:
Politiska partier är inga demokratiska organisationer. Men de verkar i en demokrati och vi har valt dem att stifta lagarna vi har. Och dessa lagar ger viss makt åt fackföreningar.
Jag tänkte på riksdagen. Vad tänkte du på?TRJBerg skrev:
Du tycker det men de flesta tycker inte det, vilka länder är normala och vilka är onormala, det finns ett spektrum av lösningar?P pmd skrev:Avtal mellan arbetsgivare och anställda är förstås bra. Att bli anställd med ett handslag som bekräftar vad de båda parterna lovar varandra är ungefär som ett giftermål, och sådana brukar inte alltid hålla. Ett skrivet avtal är bättre.
Ett kollektivavtal är då en mycket praktisk avtalsform. Speciellt när det handlar som stora arbetsplatser.
Det är dock något absurt att staten har överlåtit en del makt, som i normala länder är förbehållen den lagstiftande församlingen, till privata intresseföreningar.