P
H heimlaga skrev:
Demokraterna var i samma läge som Weimarregeringen i Tyskland. Och liksom i Tyskland 1933 så förlorade de mot Hitler
Det finns dock inte någon von Papen i USA, men det behövs knappast heller eftersom republikanerna (som numera kanske hellre bör kallas "MAGA-partiet") har majoritet i båda av kongressens kamrar.

Vi får väl se om det blir en eldsvåda i Kapitolium framöver.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är ingen idé att munhuggas med Birgit, hon är en mästare att vrida och vända på saken du aldrig sagt, eller ens tänkt ;)
Dåligt, Jonatan. Jag håller inte alltid med Birgit, faktum är att vi är oense ganska ofta, men Birgit håller sig till saken och hittar inte på.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
skogaliten och 6 till
  • Laddar…
P
Intet Intet skrev:
Jag tillåter mig att citera Jonathan.
Det är lite oartigt att citera en förolämpning.

• Haha
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det är lite oartigt att citera en förolämpning.
Ja, det är det men jag citerade synneligen välgrundad konstruktiv kritik och det är inte oartigt.

P
M MrDizzy skrev:
Det jag syftade på var själva valkampanjen. Inte hur Trump agerat efter hans vinst. Dock är jag inte alls förvånad av hur han hittills har agerat.
Trump har gjort precis vad jag förväntade mig innan valet när det gäller vilken sorts personer ha har tänk omge sig med.

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
P
P paralun skrev:
Jo men nu klarar säkert USA och Kina av att komma överrens men däremot med EU blir det nog en flummig långbänk som EU garanterat förlorar.
USA och Kina har fundamentalt motstridiga intressen, men Trump kan förstås försöka ändra på USAs intressen …

P pmd skrev:
Trump har gjort precis vad jag förväntade mig innan valet när det gäller vilken sorts personer ha har tänk omge sig med.
Att Kennedy kom med, ifall han blir godkänd, förvånade mig, för läkemedelsbranschen kan då få det svårare i framtiden vilket minskar deras vinster och ökar deras utgifter. En kombo de inte varit vana vid hittills.
Väldigt bra för medborgarna och det är de Trump skall representera.

P
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Bevis på hur det kan gå när journalister och media direkt eller indirekt försöker driva kampanj...
I USA har det varit så ganska länge. Som tur är har inte Sverige hunnit riktigt lika långt.

CNN har förvisso sina tyckarprogram, precis som Fox, men Fox lät tyckandet smyga sig in i nyhetsrapporteringen på ett mer markant sätt, med resultat att Chris Wallace och Shepard Smith båda lämnade Fox. Den förstnämnde gick till CNN och den andre till CNBC.

Båda har sedermera gått vidare i sina karriärer, men jag har dålig koll på vad de gör nu.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
P
Intet Intet skrev:
Vad "är fakta"?
Fakta är sådant som åsikter och religiösa föreställningar inte hjälper mot.

• Gilla
  • Älska
skogaliten och 4 till
  • Laddar…
P
L lbgu skrev:
Om du nu anser att SVT är opartiskt så är det inte då konstigt att så gott som alla som påstår att SVT är partiskt tillhör högersidan i politiken? Men de som påstår att de är opartiska i princip alltid är vänster.
Lösa påståenden kan man oftast strunta i. Sånt här går att undersöka vetenskapligt.

• Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
P
L lbgu skrev:
Visst om alla följer reglerna så skulle det kanske vara visst skydd mot påverkan. Problemet är att olika regeringar historiskt visat att de skiter fullständigt att följa regler när det ska tillsättas olika poster.
Hur har det visats?

• Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Det där är whataboutism, småbarnsfasoner som varenda medelålders gubbe drar till med när de åker fast i hastighetskontrollen.
Nej, det är prioritering. Så länge hårda diktaturer får vara med i FN så kan inte demokratier acceptera att granskas av FN. Varför ska vi låta vår demokrati granskas av en organisation som domineras av diktaturer?
D djac skrev:
Det går fort i Sverige nu och det är inte bra, oavsett vad de gör i Ungern.
Vad är det som går fort?

P
D djac skrev:
Det är de två valen vi har i de länderna, några alternativ erbjuds inte befolkningen, det är så det går till ja.
I USA finns det många, många val på olika nivåer. Betydligt fler än i Sverige. Den kanske rimligaste jämförelsen med svenska riksdagsval är val till den federala kongressen, men det är en hel del som skiljer sig åt där också.

Det kanske vore ännu vettigare att jämföra svenska val med t.ex. kaliforniska val? Kalifornien är ungefär lika stort ytmässigt som Sverige. Befolkningen är dock fyra gånger större i Kalifornien och BNP per capita är ungefär dubbelt så stor i Kalifornien jämfört med Sverige.

Den sista meningen ovan får mig att fundera på om vi kanske bör hitta en annan stat i USA att jämföra demokrati med.

Redigerat:
P
Intet Intet skrev:
Ja, det är det men jag citerade synneligen välgrundad konstruktiv kritik och det är inte oartigt.
Nej, det var ogrundad kritik utan substans. När man kommer med så starka anklagelser bör man visa vad kritiken bygger på och gärna ge exempel.

• Gilla
  • Wow
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
P
Intet Intet skrev:
Att Kennedy kom med, ifall han blir godkänd, förvånade mig, för läkemedelsbranschen kan då få det svårare i framtiden vilket minskar deras vinster och ökar deras utgifter. En kombo de inte varit vana vid hittills.
Väldigt bra för medborgarna och det är de Trump skall representera.
Ja, du har rätt. Jag ändrar till "Trump har gjort nästan precis vad jag förväntade mig […]"

Kennedy kommer dock tyvärr att vara mer destruktiv än konstruktiv när det gäller folkhälsa, med tanke på hans konspirationsteoretiska och ovetenskapliga uttalanden.

• Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.