P
L lbgu skrev:
Samtidigt missade man ju helt opinionen i USA. Valet handlade inte om Trumps karaktär vilket verkar vara det viktigaste enligt vissa. Istället fanns det ett antal politiska frågor som avgjorde valet.
Jag tror att väldigt många röstade inte främst för Trump utan mot "wokeness", identitetspolitik och annat som inte går hem i den amerikanska medelklassen. Inte för att Harris stod för särskilt mycket av ovanstående, utan för att det demokratiska partiet har många representater för sådant.

De är ganska illa om den sortens missnöje gör att många röstar på en dömd brottsling.

Sen får vi inte glömma att i presidentval i USA är inte alla väljares röster lika mycket värda.

Slut på utvikning.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
M MrDizzy skrev:
Demokraterna har fortsatt kört i samma gamla fotspår medan Republikanerna ändrat inriktning ungf som Svenska gamla moderaterna till "nya" moderaterna 2006.
Det spelar dock inte så stor roll i detta presidentval. Se vilka personer som Trump vill ha i sin "regering".

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
L lbgu skrev:
Det jag påstod var att höga poster i statliga myndigheter ofta tillsatts med partiboken som en merit och att sossarna varit överlägset bäst på detta.
Det tror jag stämmer ganska bra, åtminstone under den ganska långa tid då S var det statsbärande partiet. Hur det har varit de senaste decennierna är jag dock mer osäker på.

P
D djac skrev:
Jag säger inte emot dig men jag ser hellre att barn ser program som understryker tolerans och inkludering, att de som genom skurkaktigt beteende "tar mer än sin del" (just krösus), inte hyllas, är jag helt bekväm med och önskar att folk som vuxna behållit det synsättet.
Det är ett bra synsätt, men det duger inte att framföra budskapet att alla kapitalister är onda.

P
M MrDizzy skrev:
undrar om media kommer att plocka upp detta ?

[länk]

"

Tesla Model Y är en av de säkraste bilarna som någonsin krocktestats. Trots det toppar Tesla listan när det kommer till flest passagerardödsfall – det framgår i analys av dödsolyckor."​

Euro NCAP är en europeisk organisation som bl.a. krocktestar bilar.
NHTSA är en amerikanske federal amerikansk byrå under transportdepartementet.

Den första bedömer krocksäkerhet med hjälp av laboratorieprov. Den andra samlar krockstatistik i USA.
Om det är rimligt att jämföra dessa två resultat på något vettigt sätt så vill jag gärna ha mer data.

P pmd skrev:
Det spelar dock inte så stor roll i detta presidentval. Se vilka personer som Trump vill ha i sin "regering".
Det jag syftade på var själva valkampanjen. Inte hur Trump agerat efter hans vinst. Dock är jag inte alls förvånad av hur han hittills har agerat.

D
M MrDizzy skrev:
Det jag syftade på var själva valkampanjen. Inte hur Trump agerat efter hans vinst. Dock är jag inte alls förvånad av hur han hittills har agerat.
Det är sorgligt att se hur massmedia i USA fatalt misslyckats, igen, under kampanjerna. Nu väller det fram intervjuer med hans väljare som först nu besviket förstår de negativa konsekvenserna av hans politik, det är liksom detta som journalistiken ska göra, granska makten och synliggöra vad en kandidats politik innebär i verkligheten.

Jag säger inte att det är lätt att nå ut i USA där hans målgrupp sannolikt sitter klistrade vid FOX och ser Robert F. Kennedy oemotsagd få lägga ut texten runt att vaccin bara är skadliga osv men jag kan se att de måste göra något om de ska kunna fortsätta vara ett någotsånär demokratiskt land.

• Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Det är sorgligt att se hur massmedia i USA fatalt misslyckats, igen, under kampanjerna. Nu väller det fram intervjuer med hans väljare som först nu besviket förstår de negativa konsekvenserna av hans politik, det är liksom detta som journalistiken ska göra, granska makten och synliggöra vad en kandidats politik innebär i verkligheten.

Jag säger inte att det är lätt att nå ut i USA där hans målgrupp sannolikt sitter klistrade vid FOX och ser Robert F. Kennedy oemotsagd få lägga ut texten runt att vaccin bara är skadliga osv men jag kan se att de måste göra något om de ska kunna fortsätta vara ett någotsånär demokratiskt land.
Jo CNN kanske misslyckades också? Det blir spännande att följa iaf när Trumpen "rör om i grytan".....
Jag tror EU har mest att förlora så kan USA och Kina styra och ställa i världen och vi får sitta och sura i våran perifera värld.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo CNN kanske misslyckades också? Det blir spännande att följa iaf när Trumpen "rör om i grytan".....
Jag tror EU har mest att förlora så kan USA och Kina styra och ställa i världen och vi får sitta och sura i våran perifera värld.
Nja, många av Trumps valda personer är extremt uttalade anti-Kina personer.
Dock tror jag att resten av världen får en släng med sleven med då Trump gänget ska baka.

M MrDizzy skrev:
Nja, många av Trumps valda personer är extremt uttalade anti-Kina personer.
Dock tror jag att resten av världen får en släng med sleven med då Trump gänget ska baka.
Jo men nu klarar säkert USA och Kina av att komma överrens men däremot med EU blir det nog en flummig långbänk som EU garanterat förlorar.

P paralun skrev:
Jo men nu klarar säkert USA och Kina av att komma överrens men däremot med EU blir det nog en flummig långbänk som EU garanterat förlorar.
Mjo det förstås

M MrDizzy skrev:
Mjo det förstås
Jo och det ser inte särskilt ljust ut för Europa inkl Sverige om vi inte tar oss samman.

Redigerat:
D
P paralun skrev:
Det är medialandskapet i stort som har gått i sönder, detta tillsammans med ökande klyftor och en allt lägre bildningsnivå har visat sig förödande.

• Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Det är medialandskapet i stort som har gått i sönder, detta tillsammans med ökande klyftor och en allt lägre bildningsnivå har visat sig förödande.
Bevis på hur det kan gå när journalister och media direkt eller indirekt försöker driva kampanj...

• Gilla
och en till och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Tjau det beror nog mer på sociala medier och att många slutat följa TV-nyheter.
Sen är jag själv inte så nöjd med SvT samt TV4 som är klart vinklat åt det röd-gröna hållet.

• Gilla
  • Haha
pennybridge och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.