546 703 läst · 11 863 svar
547k läst
11,9k svar
Tesla och kollektivavtal
Du är så fullpackad med rysspropaganda att du läste min analys fel.Intet skrev:Här BirgitS. Jämför Heimlaga USA med Tyskland efter första världskriget. Svält, arbetslöshet och elende rådde pga maktelitens allmänna misskötsel samt krigsskadeståndet/statsskulden. Där för röstade tyskarna på Hitler och amerikanarna på Trump (och Hitler? 😁 Putin, någon?).
Här nedan summerar jag Heimlagas analys till att gälla USA:valet.
Hänger du med nu, BirgitS?
Min analys är att demokraterna i nutidens USA liksom de demokratiska regeringarna i Tyskland 1919-33 var så klavbundna av saker de inte fick göra att hela politiken kom att handla om symbolfrågor medan vanligt folk fick allt svårare att leva och ingen regering tog tag i de verkliga problemen.
Varje försök att förbättra levnadsförhållandena för vanligt folk i USA har antingen saboterats av republikanerna eller blivit icke fungerande halvmessyrer eftersom ingen har vågat stöta sig med storkapitalet.
Ingen har vågat inflationsjustera minimilönen eftersom storkapitalet var mot det. Obamacare saboterades av republikanerna. Och så vidare.
Harris hade ingen politik. Det var det de flesta dog igenom skulle jag säga.BirgitS skrev:En analys som visar att den enda orsaken till att en del som tidigare röstat demokratiskt nu röstade republikanskt var att de ansåg att demokraterna hade misskött sig tidigare?
Hur många hade SvD intervjuat och var det ett representativt urval för alla röstberättigade?
Jag har sett analyser som visade att väljarna ansåg t.ex. att den egna ekonomin skulle vara bättre i framtiden med Trumps politik än med Harris politik. Väldigt annorlunda, handlar inte ens om det som varit utan om framtiden.
Det var väl knappast det historiska som gjorde att Harris tappade stort några veckor innan valet, det hade ju inte ändrat sig.
Det säger dock en hel del kan jag tycka. Det handlar inte om propaganda utan om en bild av den verklighet de lever i.BirgitS skrev:Det säger ju inte så mycket precis.
Sen är det ju då frågan om vad de grundar det på. USA har ju i många avseenden gått bättre ekonomiskt de senaste åren än vad Europa har gjort, t.ex. arbetslösheten har gått ner i högre grad vilket ju innebär att företagen ser mer positivt på framtiden dvs. de anser att ekonomin är bättre. Dock verkar det ju ha varit en propaganda som har utmålat det som att ekonomin är väldigt dålig.
Precis som många här hemma byter parti pga sosseriet och klimathysterin.
Vad jag läst i diverse mainsstreammedia och kommentarer är precis det som TV4 skriver.
"Trumps två huvudfrågor – ekonomin och migrationen – tycks ha gått hem hos väljarna."
https://www.tv4.se/artikel/3289WdN5...sko-haer-aer-grupperna-som-trump-vunnit-oever
"Trumps två huvudfrågor – ekonomin och migrationen – tycks ha gått hem hos väljarna."
https://www.tv4.se/artikel/3289WdN5...sko-haer-aer-grupperna-som-trump-vunnit-oever
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 048 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 048 inlägg
Enligt vad heimlaga skrev för en stund sen så har du ju missuppfattat honom.Intet skrev:
Men frånsett det: Och du kan inte tänka dig fler anledningar?
T.ex. att populistiska partier skyller allt på vissa grupper i samhället och säger att allt ska bli bra bara vi blir av med de där grupperna trots att det är lögn?
Nej.BirgitS skrev:Enligt vad heimlaga skrev för en stund sen så har du ju missuppfattat honom.
Men frånsett det: Och du kan inte tänka dig fler anledningar?
T.ex. att populistiska partier skyller allt på vissa grupper i samhället och säger att allt ska bli bra bara vi blir av med de där grupperna trots att det är lögn?
Tror du att Heimlaga, inte kan svara själv på sin egen hypotes. Eller behöver han ditt stöd, igen?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 048 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 048 inlägg
Heimlaga har ju redan svarat dig. Och inte behöver han mitt stöd men du fick lite mer att fundera över.Intet skrev:
Ska jag tolka ditt "nej" som att du tycker att populistiska partier inte vinner röster genom att komma med populistiska förslag?
ja.BirgitS skrev:
BraBirgitS skrev:
Nej.BirgitS skrev:
Nej. Var inte så uppenbar!BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 048 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 048 inlägg
Jag tillåter mig att citera Jonathan.BirgitS skrev:
"Det är ingen idé att munhuggas med Birgit, hon är en mästare att vrida och vända på saken du aldrig sagt, eller ens tänkt "
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 048 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 048 inlägg
Det innebär väl att det är bra att fundera innan man skriver så att man skriver uppenbart och då går det inte att vrida och vända på det.Intet skrev:
"Vad du ej klart kan säga, vet du ej;
med tanken ordet föds på mannens läppar:
det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta."
Esaias Tegnér
Bla bla bla bla…zzzzzzBirgitS skrev:
Jösses!😱BirgitS skrev:
Jag tillåter mig att citera Jonathan.
"Bla bla bla bla…zzzzzz"
Blev det för pinsamt att diskutera sanningen?
-Att när politiken blir klavbunden och maktlös och allt mer frikopplad från vanliga människors verklighet så tar populisterna över. Vanligen genom att skylla allt på en viss utvald samhällsgrupp som utses på den grund att de är tillräckligt värnlösa.
-Att när demokratin slutar fungera för att politikerna och partierna blir klavbundna och maktlösa så kommer folk förr eller senare att rösta fram en mordgalen diktator som lovar förändring.
Vi ser det nu i USA och vi såg det i Tyskland i början på 30-talet.
-Att när politiken blir klavbunden och maktlös och allt mer frikopplad från vanliga människors verklighet så tar populisterna över. Vanligen genom att skylla allt på en viss utvald samhällsgrupp som utses på den grund att de är tillräckligt värnlösa.
-Att när demokratin slutar fungera för att politikerna och partierna blir klavbundna och maktlösa så kommer folk förr eller senare att rösta fram en mordgalen diktator som lovar förändring.
Vi ser det nu i USA och vi såg det i Tyskland i början på 30-talet.