D
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Precis, som man inte behöver betala. Låter som ett dåligt bedrägeri…
Du har kanske sett folk som blir utsatta för sånt här i form av trakasserier, det varkar oerhört jobbigt men jag håller med om att en enstaka fultecknad försäkring inte hade vält vardagen.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Man kan väl fortfarande teckna en livförsäkring på någon annan och i händelse av frånfall casha ut?
Det får du fråga f-bolaget om, finns säker massor av villkor för att det ska gälla.

D
Det får du fråga f-bolaget om, finns säker massor av villkor för att det ska gälla.
Vi har väl någon kunnig i tråden har jag för mig. Tror det är så att du kan försäkra i princip vad som helst, det är ju en form av betting, så du ska bara hitta någon som är beredd att ta emot vadet.

BirgitS
L lbgu skrev:
Ointressant vad de tyckte.
Tycker du att det är ett problem att köpa in barnprogram från brutala diktaturstater som bryter mot det mesta när det gäller mänskliga rättigheter? Varför ska man stödja dessa stater? Bara risken att programmen innehåller dold propaganda borde räcka för att tacka nej.
Så du menar att vuxna inte kan märka att det finns propaganda i ett program men propagandan påverkar förskolebarn?
Är det vuxna som du anser är dumma i huvudet eller att förskolebarn är mycket smartare än normalintelligenta vuxna?
Har du ens tittat på ett avsnitt av professor Balthazar eller håller du bara på med att blåsa upp något betydelselöst?

Jag skulle säga att de kontakter som människor i diktaturer, t.ex. Spanien, Grekland och olika länder i Östeuropa, hade med demokratier är en del av att de länderna inte är diktaturer längre.

L lbgu skrev:
Ointressant vad de tyckte.
Tycker du att det är ett problem att köpa in barnprogram från brutala diktaturstater som bryter mot det mesta när det gäller mänskliga rättigheter? Varför ska man stödja dessa stater? Bara risken att programmen innehåller dold propaganda borde räcka för att tacka nej.
Är väl ett lika stort problem när man handlar från brutala diktaturstater idag. Eller från globala företag som inte bryr sig det minsta om något annat än att tjäna pengar.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Mikael_L
Jag önskar en ny funktion i forumet.

Att man kan få en notifiering när en tråd plötsligt bli on topic igen. :)

• Haha
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123
D djac skrev:
Vi har väl någon kunnig i tråden har jag för mig. Tror det är så att du kan försäkra i princip vad som helst, det är ju en form av betting, så du ska bara hitta någon som är beredd att ta emot vadet.
Förlåt @Mikael_L, men lite off topic till.

Det går att teckna på någon annan, men om jag minns rätt är villkoret att man är sammanboende eller gift med personen i fråga. Bara välja random person på stan går inte vad jag vet, men just livförsäkring är inte min specialitet.

• Gilla
djac
  • Laddar…
I en Bamseserie blir Mickelina orättvist uppsagd från städjobb. Då startar hon en konkurrerande firma med stöd av en städrobot från Skalman och konkurrerar ut sin gamla arbetsgivare.

Men serien slutar med att hon får tillbaka sitt gamla städjobb – och Skalman stänger in sin robot i sitt skåp och konstaterar att det är en uppfinning som inte ska göras, eftersom den tog jobbet från fem städare.
https://www.nyteknik.se/debatt/experterna-slar-tillbaka-mot-bamse/178758

Inte SVT, men ett tydligt exempel på värderingar som kommuniceras via underhållning för barn

Nästan on topic, med tanke på Teslas affärsmodell där många led i de traditionella märkenas värld har skurits bort, och har starka anledningar att ogilla Tesla. För att inte tala om visionen om autonoma fordon.

Vad ska alla kärnfysiker jobba med om de inte kan köra taxi?

Redigerat:
  • Haha
Jonatan79
  • Laddar…
D djac skrev:
Ah, det har jag inte kvalifikationer till att avgöra, det finns ju ett koncensus med flera snarlika och det får väl isf utgöra en relevant mitt. Kan man inte köpa in på det så vet man att man har en väldigt egen definition på demokrati.
Eller så har man orginaldefinitionen och inte någon av de tjog övriga moderna tolkningarna;)

Förstå mig rätt. Jag har nog troligtvis inget alls emot de övriga sakerna som man väljer att tolka in i demokratibegreppet i de definitionerna du länkar till och de tjänar nog alldeles säkert ett bra syfte när man vill jämföra livskvalité generellt i olika länder. Men tänker att det blir fel att bunta ihop alla och kalla det något som det från början inte var . Ungefär som att tolka in alla parametrar gällande persontransport i begreppet bil.

• Gilla
djac
  • Laddar…
D
S Styrman_jansson skrev:
Eller så har man orginaldefinitionen och inte någon av de tjog övriga moderna tolkningarna;)

Förstå mig rätt. Jag har nog troligtvis inget alls emot de övriga sakerna som man väljer att tolka in i demokratibegreppet i de definitionerna du länkar till och de tjänar nog alldeles säkert ett bra syfte när man vill jämföra livskvalité generellt i olika länder. Men tänker att det blir fel att bunta ihop alla och kalla det något som det från början inte var . Ungefär som att tolka in alla parametrar gällande persontransport i begreppet bil.
Jag tänker att detta ingår i mänsklighetens ständiga sunda strävan att bli och ha det bättre, så här utvecklas väl i stort sett alla områden, det som var bra standard på 1700-talet anses idag inte som det längre. Jag är ju för upplysningen och de förbättringar den bringar, så för mig känns det naturligt att även våra samhällen demokratiseras allt mer efter hand.

Det var väl så vår utrikesminister tänkte när han berömde demokratin i Turkiet, som ju inte är en demokrati utan en hybridregim, -har de någon form av val så är allt toppen!

Eller slutar vi använda demokrati som någonting som är synonymt med allt som är bra, utan det det som ett styrelseskick bara. Sen vissa "demokratier"; är ju i realiteten inte ens det.

Men överlag så är väl demokrati och "västerländska" värderingar på tillbakagång i världen, om vi vill att våra barn ska leva i en lika bra värld som vi haft de senaste 50 åren så gäller det att tänka till så vi inte ger bort ännu mer makt till främmande länder med främmande syn på människovärde.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
D
A ajn82 skrev:
Eller slutar vi använda demokrati som någonting som är synonymt med allt som är bra, utan det det som ett styrelseskick bara. Sen vissa "demokratier"; är ju i realiteten inte ens det.

Men överlag så är väl demokrati och "västerländska" värderingar på tillbakagång i världen, om vi vill att våra barn ska leva i en lika bra värld som vi haft de senaste 50 åren så gäller det att tänka till så vi inte ger bort ännu mer makt till främmande länder med främmande syn på människovärde.
Det har diskuterats otaliga gånger här om att vissa vill använda ord på egna sätt med egna betydelser, vilket ord vi än vill använda så är det upp till oss försvara och utveckla vårt samhälle. Att folk i allmänhet har tappat förståelsen för demokratiutveckling är tydligt och det kommer bara vara vi själva som låter vår demokrati gå bakåt. Vill vi inte fortsätta på det hållet måste vi göra andra val, läsa mer och välja representanter som står för fortsatt demokratisk utveckling.

• Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Ganska meningslöst att vara orolig för saker du inte känner till eller kan påverka... :(
Kan ff inte påverka men bilden börjar nu klarna vilka, förutom Musk, som Trump kommer att omge sig med. När han förra gången valdes till president var det en tämligen osäker person som utsåg sina medarbetare utifrån deras erfarenhet och kompetens. Nu är det andra krav som gäller.

Steve Bannon, nyligen frigiven från sitt fängelse straff är hämndlysten;

Att glädja sig åt segern var till för andra. Bannon framförde i stället en lång anklagelseakt, insvept i mytologin och lögnerna om valfusk.

”Ni stal valet 2020”, slog han fast. ”Hela denna falska grej håller på att sopas bort. Biden sopas bort. Kamala Harris sopas bort. MSNBC sopas bort. Justitiedepartementet sopas bort. FBI sopas bort. Ni suger. Och nu kommer ni få betala priset för att ha försökt förstöra detta land.”

Steve Bannons skenrättegång fortsatte: ”Ni förtjänar ingen respekt. Ni förtjänar ingen empati och ni förtjänar ingen medkänsla.”

Efter ytterligare några meningar om vad de anklagade ”förstört”, var Bannon redo att meddela straffet: ”Ni förtjänar inte vedergällning utan rättvisa. Men ni förtjänar det vi kallar hård romersk rättvisa, och vi är beredda att ge er det.”

https://www.dn.se/ledare/peter-wolo...-har-borjat-vi-maste-orka-ta-in-vad-som-sker/

Utbildning och erfarenhet som var meriterande och avgörande vid de förra utnämningarna ses nu som belastningar, nu är det total och oförbehållen lojalitet som avgör, inte lojalitet till USA:s konstitution utan en personlig lojalitet till tillträdande president.

"Så när Donald Trump utser sina nya ministrar, vem kan då vara överraskad? En vaccinmotståndare och konspirationsteoretiker som hälsominister, en rabiat kongressledamot som utretts för flera sexbrott som justitieminister, en våldtäktsanklagad tv-programledare utan ledarerfarenhet som försvarsminister, en rysk propagandist som ansvarig för den nationella underrättelsetjänsten.

Detta skräckkabinett, värdigt en bananrepublik, är inte en av Trumps tankevurpor. Utnämningarna följer i själva verket den radikala och uttalade ambitionen att riva den ”administrativa staten”. Dess strukturer ska ersättas av något annat."

https://www.dn.se/ledare/peter-wolo...-har-borjat-vi-maste-orka-ta-in-vad-som-sker/

De som bevakade nyheterna under corona pandemin kommer säkert ihåg dr Anthony Fauci som nästan dagligen uppträdde i TV och förmedlade kunskap samt nyheter på ett sansat och kunnigt sätt till en orolig värld. Nu har den nyutnämnde effektiviseringschefen Elon Musk gått ut i medierna ( läs X ) och krävt att "den onde" dr Fauci skall arresteras, oklart för vad.

De som gillar historia och använder det antika sättet att inhämta kunskaper via böcker känner historiens vingslag upprepa sig.

Jag är orolig för vår värld som inte längre framstår som förutsägbar och trygg.

• Gilla
  • Ledsen
  • Haha
pmd och 4 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Kan ff inte påverka men bilden börjar nu klarna vilka, förutom Musk, som Trump kommer att omge sig med. När han förra gången valdes till president var det en tämligen osäker person som utsåg sina medarbetare utifrån deras erfarenhet och kompetens. Nu är det andra krav som gäller.

Steve Bannon, nyligen frigiven från sitt fängelse straff är hämndlysten;

Att glädja sig åt segern var till för andra. Bannon framförde i stället en lång anklagelseakt, insvept i mytologin och lögnerna om valfusk.

”Ni stal valet 2020”, slog han fast. ”Hela denna falska grej håller på att sopas bort. Biden sopas bort. Kamala Harris sopas bort. MSNBC sopas bort. Justitiedepartementet sopas bort. FBI sopas bort. Ni suger. Och nu kommer ni få betala priset för att ha försökt förstöra detta land.”

Steve Bannons skenrättegång fortsatte: ”Ni förtjänar ingen respekt. Ni förtjänar ingen empati och ni förtjänar ingen medkänsla.”

Efter ytterligare några meningar om vad de anklagade ”förstört”, var Bannon redo att meddela straffet: ”Ni förtjänar inte vedergällning utan rättvisa. Men ni förtjänar det vi kallar hård romersk rättvisa, och vi är beredda att ge er det.”

[länk]

Utbildning och erfarenhet som var meriterande och avgörande vid de förra utnämningarna ses nu som belastningar, nu är det total och oförbehållen lojalitet som avgör, inte lojalitet till USA:s konstitution utan en personlig lojalitet till tillträdande president.

"Så när Donald Trump utser sina nya ministrar, vem kan då vara överraskad? En vaccinmotståndare och konspirationsteoretiker som hälsominister, en rabiat kongressledamot som utretts för flera sexbrott som justitieminister, en våldtäktsanklagad tv-programledare utan ledarerfarenhet som försvarsminister, en rysk propagandist som ansvarig för den nationella underrättelsetjänsten.

Detta skräckkabinett, värdigt en bananrepublik, är inte en av Trumps tankevurpor. Utnämningarna följer i själva verket den radikala och uttalade ambitionen att riva den ”administrativa staten”. Dess strukturer ska ersättas av något annat."

[länk]

De som bevakade nyheterna under corona pandemin kommer säkert ihåg dr Anthony Fauci som nästan dagligen uppträdde i TV och förmedlade kunskap samt nyheter på ett sansat och kunnigt sätt till en orolig värld. Nu har den nyutnämnde effektiviseringschefen Elon Musk gått ut i medierna ( läs X ) och krävt att "den onde" dr Fauci skall arresteras, oklart för vad.

De som gillar historia och använder det antika sättet att inhämta kunskaper via böcker känner historiens vingslag upprepa sig.

Jag är orolig för vår värld som inte längre framstår som förutsägbar och trygg.
Vi får hopppas på det bästa , mer kan vi inte göra.

D
Vi får hopppas på det bästa , mer kan vi inte göra.
Kanske inte exakt vi här men vi som opposition, inom och utanför USA, gör redan massor. Det förbereds i delstaterna för att skydda sig mot nästa administration, EU, Kina, och de flesta demokratier försöker på olika sätt skapa strategier för att minska skadorna av Trump. Europa planerar för hur vi ska ta oss an Ryssland utan USA, här står ju bokstavligen talat allt på spel.

• Gilla
  • Haha
pmd och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.