S Styrman_jansson skrev:
Men ändå så har t.ex. IF Metall dylik text i sina stadgar;
[bild]
Intressant. Jag har svårt att tro att liknade är vanligt i tjänstemannafackföreningar/förbund.
S Styrman_jansson skrev:
Varför ska detta upp till avdelningsstyrelsen ( och ev. förbundsstyrelsen) för beslut? De finns inget att besluta om. Vill någon inte vara medlem kan de inget göra.

Och hur sjutton kan de avslå en utträdesansökan? Det kan knappast vara lagligt...
Min gissning är att förklaringen kan härledas till tiden då en LO-medlem oxo var en betalande medlem i Socialdemokraterna. Alltså på den tiden Socialdemokraterna själva kunde stifta vilka lagar de ville. Och tillsatte alla myndighetschefer med flera med reell makt i det Svenska samhället. Sverige var i stort sett en enpartistat och så ville och vill "man" att det skall förbli.
Det må hända att vi har haft andra i den politiska ledningen i Sverige. Men "man" har lyckats väldigt väl med att behålla sina maktpositioner. Vilket väl det du citerar tydligt visar.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Du kan orera hur mycket du vill kring att vi inte skulle förstå bakgrunden till deras formuleringar men för mig är syftet/bakgrunden till dessa helt uppenbara.

Faktum är att att utträde ur facken många gånger är betydligt mer krångligt än vad som är nödvändigt eller vanligt. Det faktum att också flera fackförbund verkar tro att man kan kräva personliga samtal med deras representant för att kunna nyttja sin lagstadgade föreningsfrihet och den underton och formulering som finns i deras många av deras stadgar gällande utträde tyder på att de tillskriver sig själva större rättigheter än de egentligen har.
Det finns en viss logik att en fackförening har en viss uppsägningstid vid utträde. Fackföreningar är inte som vilken förening som helst. De har en roll att spela i arbetsrätten. De skall företräda sina medlemmar och de har rätt att få ut information och delta i samråd baserat på vilka de har som medlemmar. Så att man har en uppsägningstid känns ganska logiskt.
S Styrman_jansson skrev:
Jag är mycket t.ex. tveksam till att ett fackförbund skulle kunna neka utträde om en medlem vägrar gå med på ett personligt samtal eller fylla i en blankett. Lagen gäller nämligen före en intresseförenings godtyckliga regler.
Skrivningen om att avdelningsstyrelsen beslutar i ärendet bör väl tolkas som att de kan göra avsteg från uppsägningstiden och tillåta ett snabbare utträde. Att de skulle kunna hindra någon att alls gå ut faller väl på sin egen orimlighet.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
O O skrev:
Jadå. Ang att sympatistrejker tillåts drabba tredje part. Det förstår jag att du tycker. Det är inte svårt att begripa varför man vill att oskyldiga inte skall drabbas.

Jag är öppen för att diskutera alternativ lagstiftning. Hittills har jag inte sett något enda förslag på hur man skulle åstadkomma att tredje part inte drabbas av stridsåtgärder.

Det jag inte förstår är hur man skulle kunna åstadkomma det. Om tredje part inte drabbas har stridsåtgärden rimligen heller ingen effekt på motparten. LO vill stoppa Tesla från att sälja bilar. Det resulterar i att kunderna (tredje part) inte kan köpa det de vill. Kopplingen mellan företag och dess kunder är stark. Båda drabbas.
Om man inte kan komma runt det beroendet kan jag inte se någon annan lösning än att helt förbjuda stridsåtgärder.

Det kan man så klart göra. Men de är tillåtna av en anledning. Så det leder till att man måste göra fler ändringar. Strejkrätten finns för att kompensera arbetstagare för arbetsgivarens väldigt mycket starkare ställning.

Vet du om det finns realistiska förslag på alternativ, som löser problemet?
Det Företagarna och arbetsgivarorganisationerna är ute och "propagerar" gäller sympatiåtgärder på bolag som redan har KA och ofta många anställda fackmedlemmar. Att Teslas kunder råkar illa ut lär ingen vilja försöka förbjuda/lagändra vad jag läst.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
§ 5.8 Diskutera politik
Vi diskuterar endast bostadspolitik på Byggahus.se. Anledningen till det är att politiska diskussioner tenderar att spåra ut och vi blir ovänner med varandra, vilket hindrar diskussionen om vårt kärnämne - hus, bygga och renovera.
Så är det. Fast...

Denna tråd handlar om politik.

Arbetsrätt, kollektivavtal, Svenska modellen, strejkrätt, hur tredje part drabbas och hur LO driver sina politiska idéer att alla skall ha KA. Medan Tesla är en stark motståndare till KA, fack och därmed den svenska modellen.. Det är så nära en rent politisk tråd man kan komma på forumet.

Efter 11793 inlägg tycker jag mig kunna se att vi är tillräckligt vuxna för att kunna diskutera samhället vi lever i och hur politiken styr och kan förändra utan att vi blivit ovänner. Tvärtom är detta en väldigt lärorik tråd.

Efter att jag bad om undantag från §5.8 i denna tråd (i ett av moderator suddat inlägg) har moderator låtit oss fortsätta. Det fungerar utmärkt som jag ser det. Aktiviteten är hög och tonen är god.

Så det är fritt fram för relevant politik här.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det Företagarna och arbetsgivarorganisationerna är ute och "propagerar" gäller sympatiåtgärder på bolag som redan har KA och ofta många anställda fackmedlemmar. Att Teslas kunder råkar illa ut lär ingen vilja försöka förbjuda/lagändra vad jag läst.
Det är så jag också uppfattar saken att är det mera "propaganda" än "skarpa lagförslag".
Vill man begränsa sympatiåtgärder krävs lagändringar. Och det är helt OK att vilja förbättra våra lagar.

Men vill man inte ändra lagen, då innebär det rimligen att man tycker den är tillräckligt bra vad gäller sympatiåtgärder. Kan man tycka. Tycker jag.

O O skrev:
Så är det väl. Men som jag också uppfattar saken är det mera "propaganda" än "skarpa lagförslag".
Vill man begränsa sympatiåtgärder krävs lagändringar. Och det är helt OK att vilja förbättra våra lagar.

Men vill man inte ändra lagen, då innebär det rimligen att man tycker den är tillräckligt bra vad gäller sympatiåtgärder. Kan man tycka. Tycker jag.
Det är en ganska unik situation vi ser nu så diskussionerna har nog bara börjat. Parterna kan även komma överens utan ändrad/ny lagstiftning vad jag förstår.

O O skrev:
Att de skulle kunna hindra någon att alls gå ut faller väl på sin egen orimlighet.
Vi är i alla fall ense om att det borde vara så...

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
N Niq skrev:
Ok. Så jag kan alltså ringa skatteverket få personnummer och börja köpa försäkringar.

Kan jag ringa och ändra kundens uppgifter också utan någon som helst identifiering?
Ja har du någons personnummer är det bara att shoppa loss.

Ändra är svårare, då behöver man identifiera sig.

JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Ja har du någons personnummer är det bara att shoppa loss.

Ändra är svårare, då behöver man identifiera sig.
Vore ju drömmen om någon sugardady tecknade en försäkring i mitt namn och betalade premien, var anmäler man sig?

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Vore ju drömmen om någon sugardady tecknade en försäkring i mitt namn och betalade premien, var anmäler man sig?
https://sugardaters.com/se

• Haha
  • Älska
MrDizzy och 4 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Ja det händer dock inte så ofta, tyvärr kan man bara köpa en försäkring på ”sitt eget” personnummer, så bedrägerier blir mest att folk får fakturor på försäkringar de inte har beställt.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Ja det händer dock inte så ofta, tyvärr kan man bara köpa en försäkring på ”sitt eget” personnummer, så bedrägerier blir mest att folk får fakturor på försäkringar de inte har beställt.
Precis, som man inte behöver betala. Låter som ett dåligt bedrägeri…

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Men man tyckte då tydligen att det inte var kommunistisk propaganda.
Ointressant vad de tyckte.
Tycker du att det är ett problem att köpa in barnprogram från brutala diktaturstater som bryter mot det mesta när det gäller mänskliga rättigheter? Varför ska man stödja dessa stater? Bara risken att programmen innehåller dold propaganda borde räcka för att tacka nej.

D
S Styrman_jansson skrev:
Vilken av alla de olika definitionerna anser du är rätt?
(I länken du angav fanns 10+ olika definitioner)
Ah, det har jag inte kvalifikationer till att avgöra, det finns ju ett koncensus med flera snarlika och det får väl isf utgöra en relevant mitt. Kan man inte köpa in på det så vet man att man har en väldigt egen definition på demokrati.

D
Man kan väl fortfarande teckna en livförsäkring på någon annan och i händelse av frånfall casha ut?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.