570 451 läst · 12 253 svar
570k läst
12,3k svar
Tesla och kollektivavtal
Allvetare
· Östergötland
· 4 295 inlägg
Ja men det är ju precis det jag skriver. Att ett samhälle i stort anammar den uppfattning som majoriteten anser är rätt. Detta är ju precis som du skriver föränderligt och det är ju på så sätt de olika nyare principerna för demokrati har uppstått.D djac skrev:Det du beskriver som demokrati är den allra mest minimalistiska beskrivningen och utgår då från valet. Idag pratar men om demokratiska samhällen och länder och där finns det generella och gemensamma uppfattningar i stort, som ligger till grund för forskning osv men det är inte hugget i sten, vi är i ständig förbättring.
Nja, jag skulle säga att det kan det väl vara om de rika är i majoritet men något sådant samhälle tror jag inte har existerat så det blir en icke-frågaD djac skrev:
Då kan man ju ifrågasätta om Sverige var en demokrati, 1936-1958, när vi inrättade Rasbilogiska institutet och lobotomerade och utförde experiment på människor med downs syndrom, homosexuella och andra funktionsnedsättningar?D djac skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 295 inlägg
Ja, det var inte speciellt demokratiskt och det där med att vara en demokrati är ju inte av eller på, det är därför man använder saker som vårt sen ett par år sjunkande demokratiindex. Vi har generellt gått mot att vara en allt mer utvecklad demokrati.S Styrman_jansson skrev:
"If you think you love freedom but you dont care if it applies to everyone, what you actually love is privilege"
Nu övergick du mitt förstånd ??????D djac skrev:
Fattar du inte att du inte kan förvänta dig vänsterideologi från ett amerikanskt bolag. Bara se på Joakim von Anka, rik som ett troll, men beskrivs inte som någon bov för det. Särskilt i en serie från 30-talet.
Allvetare
· Östergötland
· 4 295 inlägg
Nja, mot vilken definition då? Demokrati nu ser ju helt annorlunda ut mot demokrati för t.ex. 50-år sedan. Våra värderingar och uppfattningar ändras ju så hur kan man mäta på lite längre sikt när det man jämför mot har sett annorlunda ut genom åren?D djac skrev:
Det var ju fyndigt. Men vad som är frihet skiljer sig ju mellan individer och ibland krockar uppfattningarna...D djac skrev:
Fast så länge fria val är en del i demokratin så kan ju folk rösta fram i princip vad som helst. Vill en majoritet ha t.ex. tvångssterilisering av vissa grupper så finns det inget i vår demokrati som hindrar att en folkvald regering inför det. Skulle det krävas en grundlagsändring så krävs två val. Men det skulle ändå kunna genomföras i vårt demokratiska system.D djac skrev:
Finns lite olika men väldigt lika sätt att mäta demokratier: https://en.wikipedia.org/wiki/Democracy_indicesS Styrman_jansson skrev:Nja, mot vilken definition då? Demokrati nu ser ju helt annorlunda ut mot demokrati för t.ex. 50-år sedan. Våra värderingar och uppfattningar ändras ju så hur kan man mäta på lite längre sikt när det man jämför mot har sett annorlunda ut genom åren?
Det var ju fyndigt. Men vad som är frihet skiljer sig ju mellan individer och ibland krockar uppfattningarna...
Då hade vi blivit ett väsentligt mindre demokratiskt land.L lbgu skrev:Fast så länge fria val är en del i demokratin så kan ju folk rösta fram i princip vad som helst. Vill en majoritet ha t.ex. tvångssterilisering av vissa grupper så finns det inget i vår demokrati som hindrar att en folkvald regering inför det. Skulle det krävas en grundlagsändring så krävs två val. Men det skulle ändå kunna genomföras i vårt demokratiska system.
Känns som vi har väldigt olika definition på demokrati. Min definition är folkstyre, alltså att landets styre bestäms genom fria val.D djac skrev:
Du verkar vilja införa en massa begränsningar för vad folkviljan får uttrycka. Konsekvensen av det är ju att fria val inte är önskvärt ifall folkviljan inte är önskvärd enligt dig. Typ man får bara rösta om man röstar rätt. Känns mer som diktatur än demokrati.
Jag har ingen egen, utgår från de internationella kriterier som används, Vill inte uppfinna egna vetenskapliga områden, Demokrati enligt Ibgu tex.L lbgu skrev:Känns som vi har väldigt olika definition på demokrati. Min definition är folkstyre, alltså att landets styre bestäms genom fria val.
Du verkar vilja införa en massa begränsningar för vad folkviljan får uttrycka. Konsekvensen av det är ju att fria val inte är önskvärt ifall folkviljan inte är önskvärd enligt dig. Typ man får bara rösta om man röstar rätt. Känns mer som diktatur än demokrati.
§ 5.8 Diskutera politik
Vi diskuterar endast bostadspolitik på Byggahus.se. Anledningen till det är att politiska diskussioner tenderar att spåra ut och vi blir ovänner med varandra, vilket hindrar diskussionen om vårt kärnämne - hus, bygga och renovera.
Hmmmm... Kan ni inte åtminstone skjuta in ordet Tesla i vart hundrade inlägg eller så? 😂😉😮🙄😱 Och nej, jag är väl ofta inte bättre själv, jag vet... 😳😳😳
Vi diskuterar endast bostadspolitik på Byggahus.se. Anledningen till det är att politiska diskussioner tenderar att spåra ut och vi blir ovänner med varandra, vilket hindrar diskussionen om vårt kärnämne - hus, bygga och renovera.
Hmmmm... Kan ni inte åtminstone skjuta in ordet Tesla i vart hundrade inlägg eller så? 😂😉😮🙄😱 Och nej, jag är väl ofta inte bättre själv, jag vet... 😳😳😳
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 735 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 735 inlägg
Men man tyckte då tydligen att det inte var kommunistisk propaganda.L lbgu skrev:
Jag drar slutsatsen att du bara gissar.L lbgu skrev:
Barnuppfostran av förskolebarn är inte särskilt beroende av om föräldrarna är moderater eller vänsterpartister. Det handlar mest om att få barnen att bete sig på ett vettigt sätt.
På 70-talet var det väl max 15 minuters program om dagen riktade till 3-5 år, som John Blund väl var. Det är en väldigt liten del av barns vakna tid så därmed mycket viktigare vad för värderingar de utsätts för alla andra timmar.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 735 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 735 inlägg
Trots att jag har läst både Bamse och Asterix så ogillar jag doping och har alltid gjort. Så är det med de flesta i Sverige.L lbgu skrev:
Tror du att alla reagerar som du?
Jadå. Ang att sympatistrejker tillåts drabba tredje part. Det förstår jag att du tycker. Det är inte svårt att begripa varför man vill att oskyldiga inte skall drabbas.P pmd skrev:
Jag är öppen för att diskutera alternativ lagstiftning. Hittills har jag inte sett något enda förslag på hur man skulle åstadkomma att tredje part inte drabbas av stridsåtgärder.
Det jag inte förstår är hur man skulle kunna åstadkomma det. Om tredje part inte drabbas har stridsåtgärden rimligen heller ingen effekt på motparten. LO vill stoppa Tesla från att sälja bilar. Det resulterar i att kunderna (tredje part) inte kan köpa det de vill. Kopplingen mellan företag och dess kunder är stark. Båda drabbas.
Om man inte kan komma runt det beroendet kan jag inte se någon annan lösning än att helt förbjuda stridsåtgärder.
Det kan man så klart göra. Men de är tillåtna av en anledning. Så det leder till att man måste göra fler ändringar. Strejkrätten finns för att kompensera arbetstagare för arbetsgivarens väldigt mycket starkare ställning.
Vet du om det finns realistiska förslag på alternativ, som löser problemet?
Allvetare
· Östergötland
· 4 295 inlägg